Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 21:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-04-06 22:55 

jag undrar om nån har lyckats konvertera en mercedes 420 lr 500 v8 motor till e85 nån som har några tips?

mvh

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 08:09 
Forummoderator

Det finns en tysk som kallar sig aero84 här på forumet, som har laborerat en del med en Mercedes V8. Se avdelningen International, det är där han skriver.

I övrigt så är det väl inget märkvärdigt jämfört med andra motorer med samma slags insprutningssystem. Det rör sig om D-jetronic (ett tidigt, rätt primitivt system) fram till ca 1974, K-jetronic från mitten av 70-talet fram till mitten av 80-talet, och därefter KE-jetronic.

K-jetronic har också använts i många år av bl a Audi, VW, BMW, Peugeot, Volvo och Saab, så studera trådar angående konvertering av Volvo B230E m fl motorer för tips om det systemet.

KE-jetronic är mest känt från 4-cylindriga Mercedesmotorer, där har karlmb skrivit en hel del. Det systemet används också på en del Audi och VW från slutet av 80-talet, liksom på enstaka modeller av Ford.

Inläggsrubrik: E85 v8
InläggPostat: mån 08-04-07 09:31 

hej

jo jag har läst lite vad han har skrivigt men jag kommer inte fram till nåt av det iaf, jag får väl köra med en btr och mixtra som anvisningen är på sidan med golfen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 09:35 
Forummoderator

Vad är det för årsmodell på din bil och vad har den för insprutningssystem/motorstyrsystem ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 09:42 
Forummoderator

Roligt med mer Mercafolk som vågar öppna på huven!

En 420 är väl en såpass modern motor att den har elektroniskt system.
En del Mercedesmodeller har större acceptans än andra men det troligaste med Siemens-VDO-systemet är att den endast medger ökning av bränslemängden med 25% vilket alltså inte räcker fullt ut om man går över till E85.
Alltså antingen Siemens-VDO HFM (många kompononeter från Bosch bla luftmängdmätaren), eller Bosch Motronic.
Vad är det för årsmodell?
Oavsett vilket av ovanstående så kan man höja systemtrycket från 4 bar till 5.2 genom att sätta dit en extern, fast BTR från en gammal KE-jet.
Det ger tillräcklig höjning för att ihop med adapteringen medge E85 till 100%.
Glöm inte att kolla lambdasignalen så motorn går i cloosed loop som den ska (gärna innan du börjar experimentera också).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 10:09 

Hej kul med fler svar :D Min mercedes är en s klass från 1991 med en 420 motor helalu v8, jag har testat och tankat blandat i takken och det har funkat så bra så jag vill köra helt på e-85

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 10:18 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Min granne har en AMG Mercedes med V8 som han blandtankar med, men han har nog inte försökt med mer än 30% Skulle vara intressant att veta hur mkt den tåll.

Tittade igår under huven och BTR:en var lätt att hitta, Mercedes har tom kostad på sig stålomspunna bränsle slangar men sen gick returen till en kontig sak längre ner, kan det vara en catchtank?

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 10:41 
Forummoderator

Den enda original-BTR-lösning på MB jag sett hittills är i returänden av FR (men det finns ibland även förberett för BTR i andra änden? på de gjutna varianterna).
Den kan man låta sitta kvar och plugga returen.
Sedan kan man samtidigt med KE-jet BTR-installationen via ett T-stycke ordna returlöst system (för sprituppvärmning).
Mer om det här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 9&start=30
Hur jag gjort i vår MB220E -94, skymtar på bild 3 här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 9941#19941
(Gjuten FR, men principen blir densamma med rostfri FR förstås)
Man kan välja till även elvärmning precis i inloppet om man känner för det.

Inläggsrubrik: e85
InläggPostat: tis 08-04-08 12:34 

ok då om jag har förstått det rätt ska jag leta efter en orginal btr i bilen och om den inte finns ska jag sätta i en på returen och ställa upp trycket från 4 till 5,2 bar, och sen kolla lamdavärden som det står om i golf konverteringen på sidan,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-08 13:31 
Forummoderator

Bilens original kan sitta kvar (behövs nog för att täta FR).
Du kan sätta KE-jet BTR på returen få det är enklast, men då kan du inte få returlöst system med värme, vilket kommer att drabba förbrukningen.
Trycket stiger automatiskt till 5.2 bar, och allt du behöver göra är att kolla så lambdaregleringen fungerar som den skall vid alla körfall (utom maxgas).
Sedan har säkert bilen en "tändplugg", alltså en 8-läges resistor i närheten av ECU. Den är normalt plomberad men kan användas för att sänka tändningen i händlse av resa till ryssland edyl med bensin av lägre oktantal än bilen än gjord för.
Det fina med pluggen är att man också kan vrida den åt andra hållet..
Varje steg ifrån originalläget (kan skilja på olika modeller), uppåt i siffra (på min AMGC36 är det åt detta håll, har kollat med stroboskop på tomgång och upp i varv jag rekommenderar att man alltoid själv kollar med stroboskop för säkerhets skull!), stället grundtändläget 3 vevaxelgrader tidigare.
Det betyder att 2 eller 3 steg är lagom då man vill ställa tändningen ca 6-9 grader tidigare med etanol.
Du kan säkert hitta info om denna plugg (EZL eller R16) i verkstadshandboken, eller på nätet.
Här är lite förresten:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... hp?t=22469

Och jag hittade ännu mer här:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3279

EDIT: Jag får här tyvärr gå in och korrigera mig själv sedan jag läst i Mercedes egna verkstahandbok.
De 7 lägena har fler funktioner än enbart tändning. Och på t.ex min AMG (eller i varje fall på den C280 som man får info om när jag knappar in chassinumret, det KAN ju tänkas att en AMG har andra värden som jag ändå inte ser nu)
så är det plomberade läget "1!, vilket är för "Super extra", vilket mostsvarar högsta oktantal, =99 eller 100.
När jag använde stroboskop kunde jag ju bara göra detta på friläge vid lite olika varvtal vilket gav en felaktig bild av mappen.
För i hanbdboken står att tändningen "vid belastning" sänks 3 grader för en del av lägen, för andra t.ex "2" så är det endast lite xtra kallstartsmängd men med oförändrad tändmapp.
Efter att ha läst detta satte jag tillbkaka motståndet i läge 1 (ifårn 3 som jag kört med mer än ett år..) och kunde direkt notera en rappare motor och lägre bränsleföbrukning....
Och nu hade jag då tänkt skriva en gång för alla här vad de 7 lägena motsvarar, men ...då hittar jag det inte längre i handboken...får återkomma...

EDIT: Här är korrekt info om resistorns 7 lägen:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=

Senast redigerad av karlmb mån 08-06-23 16:24, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 23:25 

har nu kollat upp motorn lite mer, det sitter spridare 028 155 209 på den ger 380kpa 155,2g/min,har jag räknat rätt men det vet jag inte så ska dom flöda 221cc... om man byter ut dom ist blir det bättre än med btr? och hur mycket större spridare ska man sätta dit isf

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 08:18 
Forummoderator

Har du inte missat en nolla i Bosch-numret? 0 280 155 209 ska det väl vara?

Om du ska byta spridare, så sätt dit spridare som ger 30-35 % större flöde än originalspridarna vid samma tryck.

Men tänk på att flödena för olika spridartyper är specificerade vid olika tryck, och man har oftast inte brytt sig om detta i de spridartabeller som man hittar på nätet. Det gäller alltså att vara mycket misstänksam mot alla uppgifter man ser, och helst även mäta upp flödet själv. I många fall är det också fullt med skrivfel eller räknefel i de där tabellerna, speciellt om flödes- och tryckvärden har räknats om fram och tillbaks mellan SI-enheter och amerikanska enheter.

Se också till att den spridartyp du väljer har ungefär samma resistans i spolen som originalspridarna (det finns i princip två olika typer att hålla reda på - lågohmiga spridare med 2-3 ohm och högohmiga med 10-18 ohm), och att de passar mekaniskt. Längd och kontaktdon kan skilja, dessutom finns det en del äldre spridare som har en fast monterad slang istället för den numera vanliga O-ringsanslutningen för bränsle.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 15:51 
Forummoderator

Vill bara uppmärksamma Mercedesägare på min korrigering av infon ovan för tändpluggen R16/5....

Inläggsrubrik: jag har en 400sel -92
InläggPostat: lör 08-06-21 07:55 

jag har en 400sel -92. jag har ökat trycket till 5.0 bar med en justerbar btr o tändläge 2 just nu,100% e85 bilen går fint behöver starta 2ggr kallstart nu på sommaren ca 10grader sen tar det ca 1min så går den perfekt,kan inte kolla vad den drar i genomsnitt tripp+km räknare funkar inte :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 16:25 
Forummoderator

Låter bra! 8)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme