Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-02-01 20:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Eftersom min tråd om konvertering av min bil försvann så letade jag upp den på googles cache-sidor och tänkte här lägga in hela tråden som den var. Den förklarar ju hur man ska konvertera med hjälp av BTR som säkert många "oinsatta" undrar.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


walle_1:
Skrivet: 06-11-14 02:01 Rubrik: Konvertera chippad Audi A3 1.8T

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Jag är lite sugen på att konvertera min A3:a, den har VAGs 1.8T motor och är chippad av Jörg, turbon ska väl ladda runt 1 bar enligt honom. Men enligt andra som chippat där och kopplat in turbotrycksmätare så toppar den uppåt 1.2 bar, skulle vara perfekt med lite högre oktan och gärna lite mer mos ur motorn.

Jag har kollat igenom alla olika metoder som finns. Mest intressant verkade ju de nya piggyback-systemen som ställer in sig själv utan att man behöver röra nåt, t.ex. ABCessos Auto FFV.
Problemet är ju att jag har chippat bilen och då har väl spridartiderna redan förlängts lite antar jag. Så det kanske inte finns så mycket över för ett sådant piggyback-system att öka på?

Enda alternativet är väl en BTR då, eller? Ställer lite frågor så länge.

1. Är det möjligt att få bilen att gå riktigt bra med en sådan om man inte har tillgång till någon mätutrustning?

2. Hur gör man för att ställa in den? Är det bara att koppla in en manometer (det heter så va?) och ställa upp trycket 30-40% så är det klart eller måste man mäta in det noga?

3. Vilken typ av BTR rekommenderas? En linjär/progressiv, 1:1/1:1,2 eller vad?

4. Finns det något enkelt sätt att skifta mellan 50/50 blandning (vinter) och ren E85 (sommar) när man använder BTR?

5. Hur tacksam är denna motor att konvertera? Enkel/svår?




MVH Martin


Torbjorn:
Skrivet: 06-11-15 22:20 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

1. Ja, teoretiskt är det möjligt men knappast att rekommendera. Om man har möjlighet att mäta bränsletryck, läsa av OBD-data från bilens testuttag mm så kommer man fram till ett bra resultat mycket snabbare.

2. Ja, det är en möjlighet. Tänk på att bränsletrycket ska mätas antingen med bortkopplad vakuumslang till tryckregulatorn eller med motorn stillastående. Man kan också mäta bränslepumpens strömförbrukning och anta att den är proportionell mot bränsletrycket, det stämmer ganska bra under förutsättning att bränslefiltret inte börjar bli igensatt.

3. Det ska vara en linjär bränsletryckregulator i så fall. De progressiva används bara för bonntrimning av turbobilar.

4. Om motorstyrsystemet har någotsånär stort spelrum för lambdareglering och adaptering så bör man kunna hitta ett bränsletryck som fungerar bra för båda de blandningarna. Men erfarenheten visar att man knappast behöver ha mer än 25 % bensin i blandningen för att undvika kallstartproblem.

5. Som de flesta andra med relativt normalt motorstyrsystem.

Tänk på att det är viktigt att hålla hög temperatur på insugsluften för att få bra bränsleekonomi. Etanolen kräver ju mycket värme för att förångas jämfört med bensin. Det kan vara lämpligt att ordna termostatstyrd luftförvärmning (som på en bil med förgasare eller K-jetronic), och på vintern skärma av ev laddluftkylare.
_________________
Att mäta är att veta.



walle_1:
Skrivet: 06-11-17 17:44 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej och tack för svaret!

1. Givetvis ska jag ju köpa en manometer så jag kan ställa bränsletrycket så högt som det ska vara. Jag tänkte mer på andra lite mer avancerade grejor som att kolla lambdavärdet och sånt. Bara man ställer upp trycket med ca 69% så blir det väl bra?

2. Så jag startar motorn, kopplar ifrån vakuumslangen till regulatorn och kollar trycket, sedan ställer jag upp det 69% för E85 eller ca 50% till 75/25-blandning, rätt?

3. Ok, linjär blir det då.

4. Jag tycker det är lika bra att ställa om BTR:en efter olika blandningar, det tar ju ändå bara någon minut och ska göras vår samt höst. Är det säkert att man klarar kallstarter med 75/25 blandning även om det kryper ner mot -20-25? Jag har motorvärmare men det är ju inte alltid jag kan ha i den så den måste gå att starta utan också.

5. Ok.

6. Ni som har konverterat med ställbar BTR, upplever ni att effekten ökar?

Skärma av laddluftkylaren på vintern orkar jag inte fippla med faktiskt, då får den väl hellre dra lite mer då



MVH Martin


Torbjorn:
Skrivet: 06-11-18 22:28 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

1. På en bil med lambdareglering och adaptivt motorstyrsystem så blir lambdavärdet alltid rätt om motorstyrsystemet överhuvudtaget klarar av att lambdareglera. Man har alltså ingen aning om hur nära gränsvärdena man ligger, den informationen kan man däremot läsa ut via OBD 2.

2. Ja, just det. Men jag tycker nog för min del att man inte ska gå hela vägen upp till 69 % om man märker att lambdaregleringen fungerar bra med ett lägre bränsletryck, detta för att skona bränslepumpen, få bättre marginal för ev igensatt bränslefilter osv. Det finns många fall där en höjning med 30 eller 50 % räcker gott och väl för körning på ren E85.
_________________
Att mäta är att veta.



walle_1:
Skrivet: 06-11-18 23:26 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

1. Ok, och med OBD 2 menar du en kabel samt VAGCOM eller?

2. Hur märker jag om lambdaregleringen inte fungerar bra då om jag inte har tillgång till att kolla värdena? Tänds motorstyrningslampan då eller?

Klarar man kallstarter ner mot -20-25 grader utan motorvärmare om man kör med en blandning av 75% E85 och 25% bensin? Eller ska jag köra med 50/50-blandning på vintern?




MVH Martin


Torbjorn:
Skrivet: 06-11-19 16:04 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

VAG-COM är ett bra exempel på programvara som man kan använda för att läsa ab sådana saker.

På en så pass modern bil kan man vara säker på att motorelektronikvarningslampan tänds redan när lambdaregleringen börjar närma sig ett gränsläge. Typiskt kan vara t ex att lambdaregleringen kan påverka bränsleblandningen ±25 % men lampan tänds redan när den har varit utanför ±20 % en tid.

När det gäller kallstarter så beror det mycket på hur kraftig kallstartanrikning biltillverkaren har tagit till. Det är bara att prova! Bilen brukar aldrig bli helt omöjlig att få igång men det kan ta ett tag. Det brukar inte vara någon mening att nöta länge på startmotorn utan gör hellre mycket korta startförsök med 5-10 sekunders paus emellan. Man kan också göra en sådan lösning som t ex "kallstartmotstånd" .
_________________
Att mäta är att veta.



walle_1
Skrivet: 06-11-19 16:21 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Ok, tack så mycket för svaren. Känns som jag är redo för att prova på en konvertering. Skulle man tycka att det är för krångligt så är det nog inte så svårt att få BTR:en såld.

Angående kallstartsanrikningen så antar jag att chiptrimmaren har dragit på lite mer än original också så det kanske funkar bra med kallstarter. Det är väl bara att prova. Man får väl ta med sig lite startgas utifall.

Jag ska ta en bild imorgon på vad jag tror är original BTR så får du svara på om jag hittat rätt. Är nästan säker på att det är rätt då det är två slangar in i den som går via spridarna samt en smal på toppen av den som då väl är vakuumet. Dessutom står det 3 bar instansat i den.



MVH Martin

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Vi kan väl fortsätta härifrån om det är någon som undrar något. Annars kan den väl vara bra om nån undrar i framtiden tänkte jag.



MVH Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 16:18 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Nu ska jag äntligen konvertera bilen, efter att va väntat hela vintern och inte fått tummen ur...

Har köpt en BTR genom en här på forumet, det är en AIR004 med instrumentutgång och en manometer.

Jag monterade in BTR:en i motorrummet igår och undrar nu om jag har satt den på ett dumt ställe kanske. Om man kollar framifrån bilen så sitter den till vänster om motorn in mot torpedväggen. Tryckröret som kommer från turbon går inte så långt ifrån. Jag kände på BTR:en idag efter jag hade åkt 1 mil och sedan piskat ur bilen lite innan jag stannade. Den var då ljummen, kanske 40 grader eller strax över. Är detta dumt att den blir varm, är det risk för att all E85 i tanken blir uppvärmd under långkörning och jag får knackningar/högre insugstemp? Eller är det så lite bränsle som går tillbaka i returledningen att det inte spelar någon roll?

Bara för roligt så tänkte jag köra lite acctester före och efter konverteringen för att se om det gör något på prestandan med E85.

Det går alltså inget bränsle genom den nu, den är bara inmonterad så det går fort att konvertera när det är dags (förhoppningsvis till helgen).



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 19:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog ingen risk att bränslet blir uppvärmt för att regulatorn sitter på ett varmt ställe i motorrummet, bränsleflödet är ju ändå så stort att det mesta leds bort. Och undersidan av tanken utgör ju en stor och fin kylyta.

Det är egentligen snarare så att man vill ha all förvärmning av bränsle och luft som man överhuvudtaget kan få när man kör på E85. Detta för att säkerställa bra förångning av bränslet. Det lönar sig att ordna termostatstyrd luftförvärmning, skärma av intercoolern eller ta bort den om man inte tänker köra ständigt på fullgas, eventuellt bygga om spridarröret (fuel rail) så att man inte får cirkulerande bränsle genom det och kan värma bränslet med t ex en värmeväxlare från kylvattnet.
Oktantalet är ju ändå så pass mycket högre än för bensin att man inte behöver oroa sig för knackningar. En så pass modern överladdad motor har ju dessutom säkerligen knackreglering som sänker laddtrycket eller fördröjer tändningen vid behov.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 14:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Japp, den har knacksensorer.

Grejen är den att dessa bilar har så liten intercooler original så jag vågar absolut inte ta bort den iom att bilen är chippad. Efter jag har varit ut och kört och stannar och står still på tomgång så ligger insugstempen på ca 35 grader vid 15 graders utetemp, det borde väl vara nog för att ge bra förångning av bränslet. Till vintern så kommer jag att blanda i bensin för att kunna kallstarta när jag inte har tillgång till motorvärmare. Så då löser väl det förångningsproblemet lite under den kalla perioden.

Nu ska jag faktiskt gå ut och fixa till innerskärmen så intercoolern får bättre flöde genom sig :D

Tack för svaren hittils Torbjorn, du är en klippa på detta forum.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta med ev. luftförvärmning vill jag mena mest är för sugmotorer.
Normalt sett så värmer en turbo upp luften ungefär lika mkt, även om man har en intercooler inkopplad och aktiv.
Och det är hur som helst inga problem att köra motorn i sträng kyla när man väl fått igång den ens med helt kall luft, det handlar endast om att förbättra brsänlseförbrukningen på vintern med ca 1 dl/mil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 14:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Sådär, nu har jag också konverterat :D

Har inte tankat upp fullt än utan hällde i en 5 liters dunk då det var ca 4 liter kvar i tanken. Jag vred upp bränsletrycket till 4.2 bar och var sedan ut och körde. Tycker faktiskt att bilen svarar bättre på gasen och har mer klipp men det kan vara inbillning också. Kollade sedan med vagcom och bilen la till 0.4% på tomgång och 1.6% vid körning så jag hamnade väldigt rätt med blandningen jag har nu. Men sedan när jag tankar upp så får ju bilen lägga till mer men det ska lösas med en till pump så jag kan vrida upp trycket till rätt värde.

Jag tog bort bara vakuumslangen på nya BTR:en, man kanske ska ta bort från originalet också när man ställer in?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 09:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Tack! :D

Jag har sedan några dagar kört på enbart E85, tankade fullt i fredags. Bilen känns rappare genom hela varvtalsregistret men jag ska kolla lite tider och jämföra med bensindrift för att se så att det inte är inbillning.

Dock har jag redan stött på lite kallstartsproblem, vilket jag hade hoppats på att man skulle slippa vid plusgrader. Det var igår, bilen hade stått stilla i över ett dygn och det hade regnat hela tiden så det var fuktigt i luften, ca 8 plusgrader. Bilen startade direkt men stannade sedan. Vred igång den igen och när jag skulle backa ut från garaget så orkade den inte utan att jag gav extra gas (vilket man inte behöver på bensindrift). Så bilen dog igen. Startade den igen och backade ut. Sedan var den lite ryckig i kanske 200-300 meter innan den gick som vanligt igen.

Idag ska jag låta den gå på tomgång några sekunder innan jag belastar den så får vi se hur det går. Hoppas detta bli bättre med en extra pump och ännu mer tryckhöjning. Tänkte även montera ett kallstartsmotstånd men då måste jag ha hjälp av er för att veta vart jag ska sätta det. Jag vet var tempsensorn sitter på kylslangen men den har fyra trådar till sig så jag vet inte vilka jag ska koppla in mig på.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller inkoppling av kallstartsmotstånd så är det bästa om du studerar elschemat för bilen och tar reda på vilken ledning från tempgivaren som går till motorstyrsystemet.

Ett annat sätt är att lossa kontakten till tempgivaren och ohmmäta de båda NTC-motstånden. Det som används för motorstyrsystemet bör ha ungefär 2,5 kohm vid +20 °C och ungefär 270 ohm vid +80 °C, det som används för motortempmätaren har ungefär halva de resistanserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-17 16:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Ok, då ska jag prova att mäta lite när jag får tillbaka bilen från lackeringen nästa vecka.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 17:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Tänkte skriva en liten rapport om läget just nu.

Bilen är nu konverterad med dubbla bränslepumpar i serie och ett tryck på 5.6 bar. Kollade med Vagcom idag och adapteringen vill fortfarande lägga till 7% utöver det trycket så jag ska nog vrida upp trycket till 6 bar eller strax över.

Vid senaste tankningen hade bilen dragit 1.3 l/mil, jämfört med 1 liter på 98 oktan. Räknade ut att jag spar ca 2.10 kr per mil med nuvarande pris.

Bilen känns piggare men jag har inte gjort några accmätningar än (kommer snart). Dessutom känns den inte lika matt vid varmt väder som den kunde göra på bensin. Dock är den slöare innan motorn kommit upp lite i temperatur men man ska ju ändå inte gasa så mycket när den är kall så det gör inte mig nåt.

Kallstarterna har varit klart sämre än vad jag hoppats på. Redan vid 12-13 grader så startar bilen för en kort sekund för att sedan dö. Vid andra startförsöket går den igång hur fint som helst. Vid varmare väder startar den som på bensin. Jag har dock fått hem grejor från elfa till ett kallstartsmotstånd nu så det ska väl monteras någon dag. Men till vintern verkar det som man blir tvungen att blanda i lite bensin (räcker 25% tro) så man kan starta den de gånger man inte har tillgång till motorvärmaruttag.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-06-12 14:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Eftersom PM-funktionen inte verkar fungera för mig så får jag fråga här istället då.

Jag tänkte koppla in kallstartsmotståndet på min bil nu eftersom jag börjar tycka det är lite irriterande att den lägger av vid första startförsöket. Jag har mätt på tempgivaren och mellan pinne 3 och 4 får jag ett värde som är ca dubbelt så stort som mellan 1 och 2. Antar att det är mellan 3 och 4 jag ska koppla in mig då. Men jag tänkte fråga först så jag inte kopplar fel. Trodde jag visste hur man skulle göra men efter att ha kollat lite på forumet så är jag inte lika säker längre. Bifogar en bild på hur jag trodde man skulle koppla, är det rätt?


Bild


Ska man sätta motståndet i kupén eller motorrummet, det ändrar väl sig efter omgivningstemperaturen?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 14:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, på ett normalt motorstyrsystem med NTC-tempgivare ska kallstartsmotståndet kopplas i serie med tempgivaren. Om man använder ett NTC-motstånd bör det sättas så att det känner motortemperaturen, t ex i termisk kontakt med termostathuset eller någon kylvattenledning från toppen där det alltid strömmar kylvatten när motorn går (alltså inte övre kylarslangen, som ju inte blir varm alls förrän termostaten öppnar).

Det enda fall då kallstartmotståndet ska läggas parallellt med tempgivaren, enligt skissen, är på en del bilar med Bendix "Fenix" motorstyrsystem, som har PTC-givare. Det gäller t ex vissa Renault och Volvo 400-serie från omkring 1990. Observera dock att Fenix förekommer även med vanlig NTC-givare!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 15:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Men om jag kopplar i serie så kommer ju kretsen vara bruten när knappen inte är intryckt? Ska man inte använda en tryckknapp utan man ska ha motståndet inkopplat hela tiden alltså?

Ingen som kan rita ett kopplingschema på hur jag ska göra?




MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 16:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis jeg har forstått dette riktig skal motstandet være i serie med motorens NTC-motstand. Bryteren kobles parallellt med den ekstra motstanden. Når bryterkretsen er brutt, vil kaldstartsmotstanden ligge i kretsen. Når bryteren er koblet inn vil ikke den ekstra motstanden gjøre noe for kretsen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011