Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 10:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-05-17 19:30 

Jag har en bil som är ganska vanlig ute på våra vägar och samtidigt väldigt törstig av sig, därför tänkte jag göra ett inlägg om mina erfarenheter om etanol och Volvo 760 med V6 motor. Bilen är en -89:a.

Jag har tidigare kört med 50-50 blandning utan att göra något med motorn och det har funkat "sådär". Bilen har visserligen varit fullt körbar men man har märkt av en effektförlust. En provkörning med effektmätare visade att bilen hade 145hk på 50-50 blandning.. Bilen är original bortsett från open-air filter. Även vridet påverkas, bilen känns ungefär som en gammal 240 med förgasarmotor. :)

Det största problemet har dock varit kallstarten, jag fick sluta med etanolblandning på höstkanten i fjol eftersom bilen blev väldigt segstartad.

Nu har jag "konverterat" bilen med en hemmagjord lösning (en klämma på returslangen som trycker lagom hårt) och en btr är idag beställd från ridetech eftersom bilen fungerar bra. Jag har nu ren E85 i tanken och bilen startar och går som om den gick på bensin, kanske till och med lite piggare? När BTR:en är monterad ska jag köra bilen i effektmätaren igen för att se om det bara är en känsla eller fakta.

Jag ska rapportera på nytt när jag monterat BTR:en och justerat den ordentligt, har lyckligtvis tillgång till 4-gasmätare och annan diagnosutrustning på jobbet så jag ska försöka ställa in och optimera så gott det går. Stay tuned!

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 19:35 
Forummoderator

Välkommen, Etanolman!
Vad är det för styrsystem på den motorn?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:25 

Bra fråga! Kollar via autodata på måndag. :)

Edit: en sökning på google säger att det är LH-jetronic

Senast redigerad av EtanolMan lör 08-05-17 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:32 
Användarvisningsbild

EtanolMan skrev:
Bra fråga! Kollar via autodata på måndag. :)

Edit: en sökning på google säger att det är LH-jetronic 2.2

Du kan även kika på ECUN vid passagerarsätet i fram. Jag tror ECUN döljer sig under handsfacket på höger sida. Där ser du att det står jetronic kanske. Eller motronic. Då kan du vara helt säker på vilket system det är.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:45 

OK,detta ska kollas imorgon! Lite udda placering för ECU förresten? Det hade inte varit första platsen jag hade sökt på. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 20:50 
Användarvisningsbild

EtanolMan skrev:
OK,detta ska kollas imorgon! Lite udda placering för ECU förresten? Det hade inte varit första platsen jag hade sökt på. :)

Jag tror det är relativt vanligt att man har ECUN på den platsen. Jag har det på min Opel som jag utvecklar nu.

Har sett bilar som har på andra ställen också. Men hittar du inte ECUN nån annanstans så kan du ju kolla sista stället vid passagerarsidan..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 21:15 
Forummoderator

På en Volvo med B28F är det med största sannolikhet LH-jetronic. Det verkar som om LH 2.2 hängde kvar några år längre på V6-motorerna än på de fyrcylindriga.

Om det är LH 2.2 så har systemet visserligen lambdareglering, men det är inte adaptivt och har inte heller någon möjlighet att läsa ut felkoder. Det gör att det är mer känsligt med hur man ställer in bränsletrycket (eller pulsförlängning, om man har ett piggybacksystem) än vad man är van vid från bilar med t ex LH 2.4 . Eftersom det inte heller finns någon motorelektronikvarningslampa så bör man hålla ett öga (t ex med multimeter eller komparatorkrets + LED) på spänningen från lambdasonden för att förvissa sig om att den lambdareglerar som den ska. Det finns ett mätuttag för kontroll av lambdaregleringen, men det verkar inte fungera på alla exemplar, antagligen skiljer det mellan olika programversioner.

En möjlig metod för att justera in bränsletrycket skulle kunna vara följande:
1) Koppla bort lambdasonden (innan motorn startas!).
2) Mät på avgaserna med avgasanalysator och justera bränsletrycket till lambda = 1 vid belastad motor (eller 2500 varv/min i friläge om man inte har möjlighet att mäta under körning).
3) Justera tomgångsblandningsinställningen på luftmängdmätaren (ställskruv, ev plomberad, bredvid kontakten) till lambda = 1 vid tomgång. Om den inte verkar påverka, kolla att gasspjällkontakten fungerar som den ska.
4) Stäng av motorn och koppla in lambdasonden.

På 740 sitter insprutningsstyrdonet innanför sidoklädseln på höger A-stolpe, medan tändstyrdonet sitter på en konsol ovanför rattstången, alltså till vänster under instrumentbrädan. Det borde rimligtvis vara likadant på 760.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:26 

Nu är den konverterad med BTR.

Blev en riktig "snabbkonvertering" eftersom original BTR:en gick sönder och började spruta etanol in i motorutrymmet. Tack och lov var motorn kall... Jag rekommenderar ingen att försöka höja trycket m.h.a. klämma som jag gjorde, kan bli katastrofala följder!

Nu hade jag tur och bilen brann inte upp. Låt mig vara ett varnande exempel och prova inte göra samma sak själv! :)

Jag installerade BTR:en som ridetech levererade blixtsnabbt (beställde på lördag, fick den på tisdag). Det blev ganska snyggt också, bild finns i en annan tråd.

Nu en fråga, vad bör jag utgå från för tryck? Just nu står den på 4bar, bilen går bra men var lite trögstartad på morgonen. Har inte haft möjlighet att ställa in med 4-gasmätare än så 4bar var bara en gissning. Bör jag gå upp eller ned i tryck?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:35 
Användarvisningsbild

EtanolMan skrev:
Nu är den konverterad med BTR.

Blev en riktig "snabbkonvertering" eftersom original BTR:en gick sönder och började spruta etanol in i motorutrymmet. Tack och lov var motorn kall... Jag rekommenderar ingen att försöka höja trycket m.h.a. klämma som jag gjorde, kan bli katastrofala följder!

Nu hade jag tur och bilen brann inte upp. Låt mig vara ett varnande exempel och prova inte göra samma sak själv! :)

Jag installerade BTR:en som ridetech levererade blixtsnabbt (beställde på lördag, fick den på tisdag). Det blev ganska snyggt också, bild finns i en annan tråd.

Nu en fråga, vad bör jag utgå från för tryck? Just nu står den på 4bar, bilen går bra men var lite trögstartad på morgonen. Har inte haft möjlighet att ställa in med 4-gasmätare än så 4bar var bara en gissning. Bör jag gå upp eller ned i tryck?

Går bilen bra på 4 bar? 4 bar är nog helt acceptabelt för pumpen. Testa med 4-gasmätare snart om du har möjlighet.

Du råkar inte ha större spridare till hands kanske? Då behöver du inte ha 4 bar i bränsletryck. Ställde du in 4 bar med urkopplad vaccumslang?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:46 

knutte skrev:

Du råkar inte ha större spridare till hands kanske? Då behöver du inte ha 4 bar i bränsletryck. Ställde du in 4 bar med urkopplad vaccumslang?

Hmmm...nej? Det borde jag ha tänkt på. Mätaren står på 4bar vid tomgång. Större spridare har jag inte på lager.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:48 
Användarvisningsbild

EtanolMan skrev:
knutte skrev:

Hmmm...nej? Det borde jag ha tänkt på. Mätaren står på 4bar vid tomgång. Större spridare har jag inte på lager.

Se till att slangarna sitter ordentligt och sen köra lite med bilen och kolla med 4-gasmätningen hur det blir. Det kan ju vara fullt tillräckligt med BTR.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 08:53 

Bilen går bra, lika bra som med bensin. Det som oroar mig mest just nu är kallstarten. Måste jag montera ytterligare nånting för att få bukt på det problemet? I morse var det kring +5 grader och bilen startade på tredje försöket när den normalt alltid startar på första.

Det blir ju problem vintertid när batteriet också har sämre effekt pga. kylan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 09:00 
Användarvisningsbild

EtanolMan skrev:
Bilen går bra, lika bra som med bensin. Det som oroar mig mest just nu är kallstarten. Måste jag montera ytterligare nånting för att få bukt på det problemet? I morse var det kring +5 grader och bilen startade på tredje försöket när den normalt alltid startar på första.

Det blir ju problem vintertid när batteriet också har sämre effekt pga. kylan.

Har du möjlighet till motorvärmare? Du får ta och justera trycket lite kanske och se vilket tryck den bäst startar på. Men håll dig mellan 3.5-4.5. Sen får du ta till andra metoder som motorvärmare, kallstartsmotstånd eventuellt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 08:04 

Har nu provat med bränsletryck mellan 3,5 - 5 bar. Tycker bilen går bäst på 4,5bars tryck.

Har fortfarande inte haft tid att prova med 4-gasmätare. Jag har beställt en air/fuel mixture gauge (lambdamätare) från ebay för att lättare se om bilen går på rätt bränslemängd. Kan vara bra att ha särskilt om man nån gång måste tanka bensin och måste sänka trycket igen.

Kallstartproblemet kvarstår. I morse fick jag gnugga igång bilen ett bra tag innan den startade. Dagtid startar den alltid bra, även om den stått 8-9 timmar på jobbet.

Har läst att några konverterare monterat ett sk. kallstartsmotstånd i sina bilar. Kan någon förklara exakt vad ett kallstartsmotstånd är för något, var det monteras och vad det gör för nytta? Förlänger det kallstartspridarens tid eller..?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme