Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-05-21 00:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ville bara dubbelkolla med er som vet hur det fungerar...

Flexitune Sequential har bara 4 kanaler för spridare. Så om man vill konvertera en V6:a som ex. Peugeot (och Citroën) sexan ES9J4-motorn behöver man två stycken parallell-kopplade Flexitune?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 00:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Förresten, går det inte att sätta ett eller i mitt fall två extra insprutningar någonstans i insugningsluften som ett mono-point och grena två (motstående) insprutnings-trådar till att driva dessa munstycken?
På en V6:a skulle två lika stora munstycken ge 33% tillskott av bränsle viket borde vara idealiskt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det borde fungera utmärkt om bara drivstegen i styrdonet går med på att belastas med en ytterligare spridare utan att klaga över överström eller något sådant.

På äldre V6-motorer som inte har sekvensiell insprutning utan matar samtliga spridare från ett eller kanske två drivsteg så är det säkert inga problem alls.

En ytterligare sak man kanske skulle kunna förfina ett sådant system med är en värmeplatta (modell VAG-bilar med Mono-jetronic) under extraspridarna så att man kan få åtminstone det bränslet effektivt förångat vid kallstart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 13:21 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Detta med 2 extra munstycken tycker jag låter mycket vettigt. En helt suverän idé. Har någon provat? Jag har ju en 3 cylindrig så jag kunde ha monterat 1 extra insprutare men har redan monterat en Flexitune.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 14:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det gäller bara att hitta en sådan plats för extraspridaren (-arna) att man är säker på att bränslet från den fördelas lika till alla cylindrar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Det gäller bara att hitta en sådan plats för extraspridaren (-arna) att man är säker på att bränslet från den fördelas lika till alla cylindrar.


Det där är inte helt enkelt.
Det är ju därför som multipoint blivit std med ökade emissionskrav.
Dessutom ökar chokebehovet vid kall väderlek ju längre ifrån insugningsventilerna man sprutar in bränslet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 04:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hittade precis en 10+ år gammal artikel om Peugeot's V6:a
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FZX/is_n2_v63/ai_19371739

I den står det att ES9J4-motorn är semi-sequential, och att två cylindrar arbetar i samma takt. Det skulle ju innebära att det bara behövs 3 kanaler för att driva motorn, och inte 6 kanaler som jag ursprungligen trodde.

Det innebär att det räcker med en FlexiTune Sequential till en Peugeot V6-24v!!!

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 23:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Kompletterar denna tråd ifall någon söker på etanolkonvertering och Peugeot V6 es9J4 (motorkoden till PSA's "nya" v6-motor från 1997 och framåt).

Motorn är alltså semi-sekventiell, och använder tre kanaler till insprutningen. Jag har med lyckat resultat använt en 4-kanalig FlexiTune Sequential att driva insprutarna två-och-två.

Det sitter en kontakt ovanför kamremskåpan som separerar insprutarnas kablage från huvudkabelstammen, och är ett ypperligt ställe att skarva ett piggyback-system.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011