Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: KE-jetronic
InläggPostat: tis 07-02-06 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Googlade och hittade en liten del av allt vi diskuterade före forumstrulet:

Hela tråden:
http://www.google.se/search?q=KE-jetron ... N&filter=0

Sidan 7, från Cache
http://216.239.59.104/search?q=cache:FU ... sv&strip=1
:


KE-jetronic konvertering gjord!
Gå till sida Föregående 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Nästa

Skapa nytt inlägg Svara på inlägget Forumstart -> Konvertering insprutare
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne
Författare Meddelande
karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-15 09:57 Rubrik: Re: Studerade.... Citera

--------------------------------------------------------------------------------

OlaSundman skrev:
snillet skrev:
Hallå !

Läste grundligt i all litteratur jag hittat igår om bränslefördelaren och EHA:n i KE/KE3.

Om jag inte totalt missuppfattat det hela så sitter det en justerskruv på EHA:n där man ställer grundblandningen så att lambda 1 i genomsnitt hamnar på 0 volt.

Är inte denna skruv lämplig för E85 injustering ?


Bara för tomgång och mycket låga varv (lite gas)


Nja, tänker inte du på den vanliga CO-skruven på mätarmen?
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


snillet



Blev medlem: 22 Okt 2004
Inlägg: 2264
Från: Tega/Ytterby/kungälv
InläggSkrivet: 05-02-15 10:29 Rubrik: KE Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Den skruven som jag menade , ock karlmb också uppfattade tror jag, sitter på EHA:n på KE jetronic, finns inte på K-jetronic.

Den används till att justera "grundläget" på skivan i EHA:n för att differenstrycket i bränslefördelaren skall ligga på den nivån att när man inte har någon spänning över EHA:n, alltså 0 volt så skall motorn vid arbetstemperatur jobba vid lambda 1.

Det var just därför jag funderade på om det grundläget gick att justera så mycket att man kan öka bränslemängden ca 30% den vägen.
_________________
På E85: CitroenBX16TZI 1990,Peugeot 309GR 1990 / Citroën ZX1.8i 1995 / Audi100 2.3 1988A / Audi100 1.8 1986 / Suzuki Swift 1.3GS1993 / Honda SX214 (gräsklippare). Sprit e fina grejer !

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida ICQ-nummer


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-15 10:38 Rubrik: Re: KE Citera

--------------------------------------------------------------------------------

snillet skrev:
Den skruven som jag menade , ock karlmb också uppfattade tror jag, sitter på EHA:n på KE jetronic, finns inte på K-jetronic.

Den används till att justera "grundläget" på skivan i EHA:n för att differenstrycket i bränslefördelaren skall ligga på den nivån att när man inte har någon spänning över EHA:n, alltså 0 volt så skall motorn vid arbetstemperatur jobba vid lambda 1.

Det var just därför jag funderade på om det grundläget gick att justera så mycket att man kan öka bränslemängden ca 30% den vägen.


Vi kanske skall kalla det membranet i EHA, inte skivan för att elliminera alla missförstånd... Wink
Som sagt skulle jag bli mkt förvånad om justermöjligheten är så stor i denna skruv.
Provar du?
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


Chaan
Administratör


Blev medlem: 01 Jul 2004
Inlägg: 4353
Från: Stockholm Väst
InläggSkrivet: 05-02-15 11:48 Rubrik: Re: Ombalansering hjälper!! Citera

--------------------------------------------------------------------------------

karlmb skrev:
Igår provade jag att montera lite vikter på mätskivan och det funkar utmärkt! Cool


Grattis! Laughing

karlmb skrev:
Och skulle man utomlands med bilen (eller gå från bana til landsväg, Chaan:wink: )
tar det max 10 mintuer att ta bort vikten tillfälligt.


Hehe, ja det är inte svårt att komma åt mätskivan på min bil heller...
_________________
Jag vet - vi gräver upp energi ur marken. Doh.

Senast ändrad av Chaan, 05-10-13 12:24, ändrad totalt 1 gång

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


snillet



Blev medlem: 22 Okt 2004
Inlägg: 2264
Från: Tega/Ytterby/kungälv
InläggSkrivet: 05-02-15 12:15 Rubrik: testa Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Skall testas så fort bilen tas i trafik igen. Avställd för tillfället.

Tyngd på mätskivan funkar nog inte för mig... den går på fel håll Cool.

Synd...
_________________
På E85: CitroenBX16TZI 1990,Peugeot 309GR 1990 / Citroën ZX1.8i 1995 / Audi100 2.3 1988A / Audi100 1.8 1986 / Suzuki Swift 1.3GS1993 / Honda SX214 (gräsklippare). Sprit e fina grejer !

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida ICQ-nummer


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-15 12:41 Rubrik: Re: testa Citera

--------------------------------------------------------------------------------

snillet skrev:
Skall testas så fort bilen tas i trafik igen. Avställd för tillfället.

Tyngd på mätskivan funkar nog inte för mig... den går på fel håll Cool.

Synd...


Men de går det mä, du får bara börja med att öka motvikten så en vikt (som du reducerar för mer soppa) kan sättas på mätskivan!
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


snillet



Blev medlem: 22 Okt 2004
Inlägg: 2264
Från: Tega/Ytterby/kungälv
InläggSkrivet: 05-02-15 12:44 Rubrik: sanning Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Sant Exclamation
_________________
På E85: CitroenBX16TZI 1990,Peugeot 309GR 1990 / Citroën ZX1.8i 1995 / Audi100 2.3 1988A / Audi100 1.8 1986 / Suzuki Swift 1.3GS1993 / Honda SX214 (gräsklippare). Sprit e fina grejer !

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida ICQ-nummer


OlaSundman



Blev medlem: 01 Jun 2004
Inlägg: 73

InläggSkrivet: 05-02-15 15:43 Rubrik: Re: KE Citera

--------------------------------------------------------------------------------

snillet skrev:
Den skruven som jag menade , ock karlmb också uppfattade tror jag, sitter på EHA:n på KE jetronic, finns inte på K-jetronic.

Den används till att justera "grundläget" på skivan i EHA:n för att differenstrycket i bränslefördelaren skall ligga på den nivån att när man inte har någon spänning över EHA:n, alltså 0 volt så skall motorn vid arbetstemperatur jobba vid lambda 1.

Det var just därför jag funderade på om det grundläget gick att justera så mycket att man kan öka bränslemängden ca 30% den vägen.

En för mig tidigare okänd skruv, jobber den lika över hela registret så är det hela säkerligen a peice of a cake att fixa till Wink
_________________
MB 300E, bensin - än så länge... Wink

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-15 15:47 Rubrik: Re: KE Citera

--------------------------------------------------------------------------------

OlaSundman skrev:
snillet skrev:
Den skruven som jag menade , ock karlmb också uppfattade tror jag, sitter på EHA:n på KE jetronic, finns inte på K-jetronic.

Den används till att justera "grundläget" på skivan i EHA:n för att differenstrycket i bränslefördelaren skall ligga på den nivån att när man inte har någon spänning över EHA:n, alltså 0 volt så skall motorn vid arbetstemperatur jobba vid lambda 1.

Det var just därför jag funderade på om det grundläget gick att justera så mycket att man kan öka bränslemängden ca 30% den vägen.

En för mig tidigare okänd skruv, jobber den lika över hela registret så är det hela säkerligen a peice of a cake att fixa till Wink


Jo, men som sagt, jag kan sätta några spänn på att den inte kan kompensera fullt ut för E85.
På min bil så är den dragen i botten och jag tror den skall vara det för att feta max.
Men inte räckte det..
Prova gärna på din bil!
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-22 16:19 Rubrik: Vattenvärmare för bränslet monterad -första rapporten Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Och det funkar utmärkt. Very Happy
Min ngt amatörmässigt applicerade yttertempmätare som i originalutförande, med hela returflödet gående igenom fördelarhuset med påföljande kraftiga nedkylning visar på avservärt höjda temperaturer trots allt.

Sensorns sitter alltså strax efter glödstiftet på godset vid inloppet i fördelaren.
I originalutf så kunde tempen knappt komma upp till 10 grader innan termostaten öppnat till kylaren och motorrumet fick lite varmluft igenom sig, då kunde man komma upp till kanske 15 grader.
Med fördelarhuset som en dead end och enbart glödstiftsvärmning (var tvungen att åka å hämta lite mer gas till lödjobbet...) så kunde man dels märka att en kallstart fungerade i -4 iaf. Bilen fick visserligen fortfarande köras försiktigt men var nu helt OK redan vid ca 60 grader istf som tidigare vid 65-70 grader på kylvattnet.
Med även vattenvärmaren (i serie med utgående vatten till värme-elementet) inkopplad kunde man märka en avsevärd förbättring av köregenskaperna redan från kanske +30 grader på vattnet och helt OK vid +60.

Dessutom känns verkligen fördelarklump + rören ut till spridarna mer än fesljumma så effekten är helt klart den önskade.

Min motor är ju aningen magerställd fn, små små magerryckningar kommer ibland så verkligt intressant var ju hur dessa skulle påverkas av värmd soppa.
Och jag kan notera att även dessa minskar i omfattning Smile , oavsett om man kör med glödstiftet enbart eller med enbart vattenuppvärmningen.
Det verkar som min vvx med 150mm aktiv koncentrisk medströmsvvx (ett 10mm kopparrör inuti ett 22mm koppar-vattennrör) ger ungerfär samma värmeffekt som ett glödstift, kanske ngt mer. (Bild kommer)
Med glödstiftet kom jag som mest upp till en temp på ca 30 grader, nu kan jag lätt nå 35 grader där det verkar stabiliserra sig.
Lite bättre tempmätning på ett av spridarrören vid olika driftsfall kommer...

Med båda uppvärmarna inkopplade samtidigt kan jag lätt få upp tempen till 40-45 grader men det verkar inte hjälpa för att få bort de sista magerryckningarna så där drar jag slutsatsen att jag redan med glödstiftet eller vvx värmer tillräckligt när motorn väl är genomvarm.
Om inte varmare stift hjälper mot maggerryckningarna får jag väl lägga på några gram till på mätskivan dådå Rolling Eyes
Och då blir säkert kallstarten godkänd också.
Känns som jag inte vill ge mig med mindre än att orginalkallstartfunktionerna räcker.
Allt annat innebär ju att bränslet är "sämre". Om probllemet är kondensation skall de banne mig lösas med förångning!

Samtliga prover utförda vid ca -5 vid kallstarterna och sedan mellan -5 och 0 utomhusluften .
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


TheProphet



Blev medlem: 23 Sep 2004
Inlägg: 443
Från: Sundsvall - bor i Härnösand f.t.
InläggSkrivet: 05-02-22 19:20 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag vara så här hemsk med dig Karlmb.. och be dig att göra en presentation utav de du gjort så vi andra kan få en bild utav vad det är du gjort. Byggbeskrivning kanske eller iaf vad du gjort, vilka effekter osv.. vet att det kanske är ltie på experiment status men att få till nått fungerande sen så att det skall uderlätta för oss andra att konvertera vore ju rent utsagt underbart utav dig Very Happy .
Antar att andra även instämmer i det =) har dock inte haft tid att läsa hela tråden och därför jag skriver detta.. Erkänenr att det kan bli lite luddigt med allt du prövat om man ska använda denna diskussion för att bygga sig en egen.
och är det väl experimentelt kan vi alla här på formuet väl försöka på os en mer hållbar historia baserat på dina erfarenheter! Rolling Eyes För jag är lite less på att fortsätta utnyttja gamla dinosaruiers Wink
_________________
Vänliga hälsningar - Johan.
Kör BMW 530iT Alpina -94...

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande MSN MessengerICQ-nummer


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-02-23 12:59 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

TheProphet skrev:
Nu ska jag vara så här hemsk med dig Karlmb.. och be dig att göra en presentation utav de du gjort så vi andra kan få en bild utav vad det är du gjort. Byggbeskrivning kanske eller iaf vad du gjort, vilka effekter osv.. vet att det kanske är ltie på experiment status men att få till nått fungerande sen så att det skall uderlätta för oss andra att konvertera vore ju rent utsagt underbart utav dig Very Happy .
Antar att andra även instämmer i det =) har dock inte haft tid att läsa hela tråden och därför jag skriver detta.. Erkänenr att det kan bli lite luddigt med allt du prövat om man ska använda denna diskussion för att bygga sig en egen.
och är det väl experimentelt kan vi alla här på formuet väl försöka på os en mer hållbar historia baserat på dina erfarenheter! Rolling Eyes För jag är lite less på att fortsätta utnyttja gamla dinosaruiers Wink


Det ligger en del i vad du säger.
Hade tänkt göra det med lite bildillustrationer när jag får tid att lägga upp bilderna och sett de sista resultaten med varmare stift...och ...och... Wink
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


TheProphet



Blev medlem: 23 Sep 2004
Inlägg: 443
Från: Sundsvall - bor i Härnösand f.t.
InläggSkrivet: 05-02-23 15:28 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

karlmb skrev:
TheProphet skrev:
Nu ska jag vara så här hemsk med dig Karlmb.. och be dig att göra en presentation utav de du gjort så vi andra kan få en bild utav vad det är du gjort. Byggbeskrivning kanske eller iaf vad du gjort, vilka effekter osv.. vet att det kanske är ltie på experiment status men att få till nått fungerande sen så att det skall uderlätta för oss andra att konvertera vore ju rent utsagt underbart utav dig Very Happy .
Antar att andra även instämmer i det =) har dock inte haft tid att läsa hela tråden och därför jag skriver detta.. Erkänenr att det kan bli lite luddigt med allt du prövat om man ska använda denna diskussion för att bygga sig en egen.
och är det väl experimentelt kan vi alla här på formuet väl försöka på os en mer hållbar historia baserat på dina erfarenheter! Rolling Eyes För jag är lite less på att fortsätta utnyttja gamla dinosaruiers Wink


Det ligger en del i vad du säger.
Hade tänkt göra det med lite bildillustrationer när jag får tid att lägga upp bilderna och sett de sista resultaten med varmare stift...och ...och... Wink


Very Happy Det låter finemang Exclamation Ser fram emot lite läsning sen och troligtvis lite byggande Very Happy
_________________
Vänliga hälsningar - Johan.
Kör BMW 530iT Alpina -94...

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande MSN MessengerICQ-nummer


karlmb



Blev medlem: 07 Dec 2004
Inlägg: 2608
Från: Hindås
InläggSkrivet: 05-03-02 16:50 Rubrik: Varmare tändstift positivt vid magerkörning! Citera

--------------------------------------------------------------------------------

Vill bara ge en liten update.
Jag provade att byta 3 av 4 stift till snäppet varmare än rekommenderat.
Ökade även elektrodavståndet till 1mm (rek 0.Cool
Köpte Eqyem på Biltema (och fick 1 helt annat stift i en av kartongerna...tack för det då vet jag vad som händer med större elektrodavståd på alla 4 men endast 3 med varmare stift...)
Resultatet är glädjande!
Kallstart får vi se i em men en varmstart gick mjukare men fortfarande har jag lite för mkt kondensationsproblm för att bilen skall vara OK att köra iväg i direkt (-11 grader i morse)
Men med varm motor är det en klar förbättring!
med orginalstift magerryckte bilen på delgas över ca 80 km/h.
Nu sker det inte mer än mkt lite vid hastiga gaspådrag och inte alls vid jämn gas ända upp till de regioner där ett större pådrag krävs för att öka farten (130-140) och där har det aldrig varit några problem eftersom motorn fetas något troligen vid över 70-80% pådrag, alternativt att detta stora pådrag leder till så mkt större turbulens i den inströmmande luften (och därmed kvarvarande turbulens vid antändning) så att den brinner jämnt och regelbundet ändå.

Slutstsen blir att man med varmare stift och större elektrodavstånd kan köra magrare än med orginalstift.
Någon gång kanske jag provar att trycka ihop avstånden igen.
Någon som provat med och utan Eqyems 3-elektrodstift jfrt med vanliga (varma stift)?
Lönar sig extrakostnaden tro?
_________________
Är du trött på politiken? Myndigförklara dig själv!
Nu kan vi lämna sofflocket:
www.aktivdemokrati.se

Till överst på sidan Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida


TheProphet



Blev medlem: 23 Sep 2004
Inlägg: 443
Från: Sundsvall - bor i Härnösand f.t.
InläggSkrivet: 05-03-02 16:54 Rubrik: Citera

--------------------------------------------------------------------------------

karlmb: Intresant! Jag ska testa något annat typ av stift när jag byter nsäta gång.. Måste dock läsa på lit eom stift först för nu är jag en rookie på stift Rolling Eyes . Min bil börjar gå väl ryckigt nu och stiften har ju fått gå 5000 mil nu så det är hög tid för dem att få en robust ersättare Very Happy
_________________
Vänliga hälsningar - Johan.
Kör BMW 530iT Alpina -94...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011