Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 22:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Regulatorn på Ford Zetec
InläggPostat: ons 08-05-28 18:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Hejsan!

Har en -97 Escort och har inhandlat en Ridetech regulator, nu står vi och kliar oss i huvudet, regulatorn, är det den som ser ut som en bilventil ( till vänster) eller som en inbyggd historia i fuelrailen (till höger) och var ska man koppla in trycket i fuelrailen?

Mvh/ Uffe


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 19:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Är det bränsletryckregulatorn du tänker på?
Om motorn är en Zetec-SE (insugningsröret framtill, avgasgrenröret baktill) så sitter den längst till vänster (sett i färdriktningen) på spridarröret, med returledningen riktad snett nedåt-framåt och vakuumanslutningen snett bakåt-uppåt.
Om det däremot är en Zetec-E (avgasgrenröret framtill) så vet jag inte på rak arm hur det ser ut.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 20:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Jo hejsan!

Det är då en Zetec-E då, med insugsröret bakåt, väldigt konstig konstruktion må jag säga, nån med mera tips?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 20:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 675
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Hvis du har anledning til å ta et bilde er det sikkert lettere for de som kan noe å hjelpe deg.
Det som ser ut som en bilventil kan jo høres ut som schraderventilen på fuelrailen. Denne er såvidt jeg vet bare til for å trykkavlaste om man skal jobbe med drivstoffsystemet, samt evt. koble på manometer for å måle trykket i fuelrailen.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 21:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
"Bilventilen" till vänster med oftast en blå plasthatt är en schraderventil för kontrollmätning av bränsletryck. Bränsletrycksregulatorn sitter till höger något "inbyggd" i fuelrailen. Från denna kommer returledningen ut, och här kopplar du in den justerbara bränsletrycksreg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 05:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Finemang, tackar för det! :D

Men..... var kopplar vi in trycket ifrån regulatorn i fuelrailen då?

Mvh/ Uffe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Den justerbara regulatorn ansluts ju i serie med returledningen från originalregulatorn.
Alltså: Inkommande bränsle från bränslefiltret går till spridarröret (fuel rail). I andra änden av den sitter originalregulatorn, som släpper ut bränsle till returledningen när trycket har nått upp till rätt värde. Om man nu monterar en justerbar regulator i serie med returledningen, så kommer inget bränsle att gå i retur förrän trycket blir så högt att även den öppnar. I detta läge, då originalregulatorn redan står fullt öppen, så råder samma tryck i både fuelrail och slangen mellan de båda regulatorerna.

En bränsletryckregulator är alltså en shuntregulator (fungerar som en överströmningsventil/säkerhetsventil). Den beter sig inte som t ex en tryckluft- eller svetsgasregulator, som ska kopplas in före förbrukaren och reglerar genom att stänga av flödet när trycket blir för högt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 15:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Tackar för alla tips! Nu funkar det! :D

Det vi hängde upp oss på var att på ritningen som var med så hade de ritat in "tryck" på regulatorn till fuelrail men det var nog vid överladdning man skulle koppla på den.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011