Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-07-05 16:58 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 16:49
Inlägg: 4
Ort: Från
Tja,

Jag har kopplat in en BTR till min sierra och jag vet inte hur många bar jag ska ställa min btr på, jag har ställt den på 4 bar nu men jag vill gärna veta exakt hur många bar jag ska ställa in den på?

Jag antar att det finns några här som kan hjälpa mig :)

Kör jusst nu på 100% e85 men rycker när det är kallt ute men sen går den fint när den går upp i temp..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 17:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Teoretiskt sett bör du ställa in på 1,7 gånger ursprungligt bränsletryck för att hamna mitt i lambdareglerområdet. Men eftersom bilen har adaptiv lambdareglering så behöver man nog inte gå hela vägen upp utan det kan ofta räcka med 1,3-1,4 gånger det ursprungliga trycket.
Troligen är ursprungligt tryck 2,5 , 2,8 eller 3,0 bar, det kan stå påstämplat på originaltryckregulatorn men uppgiften bör i varje fall gå att hitta i verkstadshandbok för bilen. Eller också kan du ju mäta vad det blir för tryck med bara originalregulatorn i drift och justerskruven helt utskruvad på den ställbara.
Tänk på att lossa vakuumslangen från båda tryckregulatorerna när du mäter trycket, men vid körning ska den förstås alltid vara ansluten.

Nollställ adapteringsdata (genom att jorda pinnen för felkodavläsning i testuttaget, slå på tändningen och slå av den igen) efter varje bränsletryckjustering, och kör några mil under varierande förhållanden så att adapteringen får tillfälle att ställa in sig innan du bedömer om det blev bättre eller inte. Kolla också för varje gång (innan nollställning!) att det inte dyker upp några felkoder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 18:09 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 16:49
Inlägg: 4
Ort: Från
torbjorn skrev:
Teoretiskt sett bör du ställa in på 1,7 gånger ursprungligt bränsletryck för att hamna mitt i lambdareglerområdet. Men eftersom bilen har adaptiv lambdareglering så behöver man nog inte gå hela vägen upp utan det kan ofta räcka med 1,3-1,4 gånger det ursprungliga trycket.
Troligen är ursprungligt tryck 2,5 , 2,8 eller 3,0 bar, det kan stå påstämplat på originaltryckregulatorn men uppgiften bör i varje fall gå att hitta i verkstadshandbok för bilen. Eller också kan du ju mäta vad det blir för tryck med bara originalregulatorn i drift och justerskruven helt utskruvad på den ställbara.
Tänk på att lossa vakuumslangen från båda tryckregulatorerna när du mäter trycket, men vid körning ska den förstås alltid vara ansluten.

Nollställ adapteringsdata (genom att jorda pinnen för felkodavläsning i testuttaget, slå på tändningen och slå av den igen) efter varje bränsletryckjustering, och kör några mil under varierande förhållanden så att adapteringen får tillfälle att ställa in sig innan du bedömer om det blev bättre eller inte. Kolla också för varje gång (innan nollställning!) att det inte dyker upp några felkoder.


ang vakuumslangen så har jag bara fört över den från originalregulatorn till den ställbara för det räcker väl? eller måste jag dra till båda?

tack för svaret=)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Åtminstone medan du provar dig fram och justerar bör du ha vakuumslangen inkopplad till båda regulatorerna. Om det sedan slutar med ett bränsletryck som är mer än låt säga 0,8 bar högre än originaltrycket så behöver du bara ha slangen kopplad till den justerbara regulatorn då.
Men en fördel med att ha slangen kvar till originalregulatorn är att det blir en sak mindre att flytta över om du måste koppla bort den justerbara regulatorn för att nödköra på bensin någon gång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 10:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Teoretiskt sett bör du ställa in på 1,7 gånger ursprungligt bränsletryck för att hamna mitt i lambdareglerområdet. Men eftersom bilen har adaptiv lambdareglering så behöver man nog inte gå hela vägen upp utan det kan ofta räcka med 1,3-1,4 gånger det ursprungliga trycket.
Troligen är ursprungligt tryck 2,5 , 2,8 eller 3,0 bar, det kan stå påstämplat på originaltryckregulatorn men uppgiften bör i varje fall gå att hitta i verkstadshandbok för bilen. Eller också kan du ju mäta vad det blir för tryck med bara originalregulatorn i drift och justerskruven helt utskruvad på den ställbara.
Tänk på att lossa vakuumslangen från båda tryckregulatorerna när du mäter trycket, men vid körning ska den förstås alltid vara ansluten.

Nollställ adapteringsdata (genom att jorda pinnen för felkodavläsning i testuttaget, slå på tändningen och slå av den igen) efter varje bränsletryckjustering, och kör några mil under varierande förhållanden så att adapteringen får tillfälle att ställa in sig innan du bedömer om det blev bättre eller inte. Kolla också för varje gång (innan nollställning!) att det inte dyker upp några felkoder.



1.7....*hmmm*
har för mig att det var 1.96 ggr?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1,69 (alltså 1,3^2) om man nu ska ha två decimaler. Men i praktiken kan man ju aldrig mäta bränsletrycket på 0,01 bar när.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 12:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Enligt vad jag förstår bör volymförhållandet (flödesförhållandet) mellan E85 och BF95 beräknas så här: (AFR[BF95])/(AFR[E85])*(dens[BF95])/dens[E85])
Det ger en faktor på ca 1,4 i volymförhållande och översatt till tryckförhållande 1,96 som Svante säger. I praktiken behöver man dock sällan höja så mycket eftersom styrsystemets marginal tar hand om mellanskillnaden. Det är en annan sak att bränsleföbrukningen per mil oftast ökar med bara en faktor 1,3 men det beror på den högre verkningsgraden med E85.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 12:33 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 16:49
Inlägg: 4
Ort: Från
GL skrev:
Enligt vad jag förstår bör volymförhållandet (flödesförhållandet) mellan E85 och BF95 beräknas så här: (AFR[BF95])/(AFR[E85])*(dens[BF95])/dens[E85])
Det ger en faktor på ca 1,4 i volymförhållande och översatt till tryckförhållande 1,96 som Svante säger. I praktiken behöver man dock sällan höja så mycket eftersom styrsystemets marginal tar hand om mellanskillnaden. Det är en annan sak att bränsleföbrukningen per mil oftast ökar med bara en faktor 1,3 men det beror på den högre verkningsgraden med E85.


hehe det där språket förstog inte jag XD
men hörde med en här på forumet, och 4 bar som jag har nu är rätt lagom


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 21:14 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
GL skrev:
Enligt vad jag förstår bör volymförhållandet (flödesförhållandet) mellan E85 och BF95 beräknas så här: (AFR[BF95])/(AFR[E85])*(dens[BF95])/dens[E85])
Det ger en faktor på ca 1,4 i volymförhållande och översatt till tryckförhållande 1,96 som Svante säger. I praktiken behöver man dock sällan höja så mycket eftersom styrsystemets marginal tar hand om mellanskillnaden. Det är en annan sak att bränsleföbrukningen per mil oftast ökar med bara en faktor 1,3 men det beror på den högre verkningsgraden med E85.


vanliga bränslepumpar mår inte bra av dubblat tryck, speciellt inte strömförsörjningen till den, så 1.7 är nog att föredra...
och räcker för att hamna inom reglerområdet även om det inte är mitt i.
och som så många gånger tidigare sagts här och där
blir kallstarterna svåra, så den bör kombineras med diverse tilltag för att lura temperatursensorn och därmed kallstartanrikningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 23:39 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 16:49
Inlägg: 4
Ort: Från
hur fixar man detta? när bilen är kall så startar den knappt sen när man ska åka iväg så dör den, när man gasar till lite så verkar den inte få bränsle, men har ju ställt min btr på 4 bar :/

bara krångel :( vill ju åka på e85 men man vill ju komma någonstans innan den har gått upp i temp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 06:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Läs under delforumet Kallstarter t ex här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3138

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011