Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

saab 900 2.3se -97
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=316
Sida 1 av 1

Författare:  criss [ tis 07-02-06 18:44 ]
Inläggsrubrik:  saab 900 2.3se -97

nu ska det ske!
ja, hur gör man?
:D

Författare:  ezroller [ tor 07-02-08 04:56 ]
Inläggsrubrik: 

En dylik har ju Motronic 2.1.x nånting och jag är osäker på det är en- eller fler-kanals.
Är det enkanals finns det en löda-själv-lösning och för flerkanals får man köpa en brasse-box för ca. 3 laxar.

Den andra modellen är ju att höja bränsletrycket men det är ju en lite mer rudimentär modell... tillåter ju inte blandtankning och bensindrift (ifall nöden skulle kräva det) utan att man vrider o donar under huven.
Ett litet aber är ju dessutom att många bränslepumpar har svårt att bibehålla flödet om man höjer trycket, vilket kan leda till att motorn går magert på höga varv.

Författare:  GL [ tor 07-02-08 20:09 ]
Inläggsrubrik: 

ezroller skrev:
-----
Den andra modellen är ju att höja bränsletrycket men det är ju en lite mer rudimentär modell... tillåter ju inte blandtankning och bensindrift (ifall nöden skulle kräva det) utan att man vrider o donar under huven.
Ett litet aber är ju dessutom att många bränslepumpar har svårt att bibehålla flödet om man höjer trycket, vilket kan leda till att motorn går magert på höga varv.

Med min metod, se länken i signaturen, behöver man inte in under huven för att justera trycket, det är bara att vrida på en ratt på lufttryckregulatorn i kupén. Det enda som skulle kunna vara ett problem är om vacuumanslutning till bränsletryckregulatorn är ansluten efter gasspjället. Då får man 6% högre insprutningsflöde vid lågt tryck i insugsröret (½ bar) jämfört med vid full gas om man räknar med ett tryck på 4,0 bar mot normalt 3 bar. Lambdasonden borde dock klara av att justera för den lilla skillnaden.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/