Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Granada 2.8, 1985
InläggPostat: lör 08-05-31 23:00 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-31 22:46
Inlägg: 3
Ort: Från
Är i bilköpartagen och har spanat in en Granada (85:a).
Hur svårt skulle det vara att etanolkonvertera den. Jag tror att det sitter en K-jet motor i den vilket innebär att modifiera styrtrycksventilen. Är det nån som har erfarenhet av en sådan operation på en Granda?

/Jesper_


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 20:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Japp, det bör vara K-jetronic på en Granada med V6.
För länge sedan (före den beryktade forumkraschen) var det någon som skrev om konvertering av en Granada men jag vet inte om det någonsin blev av.
Men rimligtvis bör ju erfarenheter från andra K-jetronic-motorer gå bra att tillämpa.
Förresten, är styrtrycksventilen vakuumstyrd (dvs går det en vakuumslang från den till insugningsröret) på bilen? I så fall kan en enkel "bonnkonvertering" vara att koppla loss vakuumslangen och plugga dess anslutning i insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 21:54 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-31 22:46
Inlägg: 3
Ort: Från
Läste på ett annat forum att en del äldre bilar (tror det var äldre än 89) inte riktigt "tål" etanolen. Antar att de gällde slangar, packningar osv. Författaren poängterade att han inte hade förväxlat etanol med metanol när han skrev inlägget. Kan detta stämma?

/Jesper_


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 22:03 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om bensinslangarna är orginal så stämmer det nog, men det det beror nog mest på ålder snarare än på etanolen.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 06:33 
Offline

Blev medlem: lör 08-05-31 22:46
Inlägg: 3
Ort: Från
Tack för tipset om "bonnkonvertering". Kommer inte ihåg om styrtrycksventilen var vakumstyrd eller ej. Det fanns emellertid en "elkabel" som gick från toppen av ventilen och sedan vidare så kanske är den elektriskt styrd??

/Jesper_


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jesper_ skrev:
Tack för tipset om "bonnkonvertering". Kommer inte ihåg om styrtrycksventilen var vakumstyrd eller ej. Det fanns emellertid en "elkabel" som gick från toppen av ventilen och sedan vidare så kanske är den elektriskt styrd??

/Jesper_


Elkabeln finns där på ALLA styrtrycksventiler för K-jetronic. Den används för ett värmeelement som får ström så länge motorn är igång, detta för att inte varmkörningsanrikningen ska ligga på onödigt länge (eller, för den delen, om t ex styrtrycksventilen kyls av fartvind i sträng kyla fastän motorn är varm).

På K-jetronicbilar är vanliga gummislangar sällsynta för bränslet, det brukar bara vara metallrör eller styva plastslangar. Det är bara som returledning och som sugledning före pumpen man möjligen kan hitta gummislangar. Och generellt gäller att man alltid ska vara misstänksam mot bränsleslangar av gummi på tyska 80-talsbilar. Speciellt de som har tygomspinning utanpå, gummit kan vara hur dåligt som helst utan att man märker någon tydlig förvarning innan slangen börjar läcka. Om en sådan slang är fuktig av bränsle utanpå eller om det luktar bränsle om den, så bör den bytas omedelbart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011