Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 15:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-02 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Tänkte det kunde vara ide att skapa en ny tråd om detta problem och lämpligen klistra den, (och kanske skulle vi ha ett speciellt forum om piggybacksystem?)
Hade väldiga problem att hitta just de trådar där detta problem tagits upp tidigare.

Efter några månaders körning med Flexitune sequential i vår MB E220 -1994, är jag nu helt säker på att HFM-ECU inte gillar den låga belastningen som den känner av i Flexitune-boxen.
Den ger inga andra felkoder än just fel på Spridare 1,2,3 och 4.
Denna felkod verkar sedan i sig leda till utmagring på allt annat än fullgas och tomgång vilket ju är obra. (Ibland kan den ändå efter några sekunder lägga sig på lambda 1 även vid 2500 rpm på friläge, så den verkar inse att det är besikting på G...)
Motorn går OK och startar bra, men upplevs allt som lite slö när man kört en tid efter nollställning av adapteringen.

Mercedes kör ju, som de flesta, med hög-ohmiga spridare från Bosch med impedansen 2 Ohm.

EDIT: nej 15 Ohm kör de med...

Därför är det i detta fall nödvändigt att skapa en fejkad elektrisk last parallellt med ingången i Flexitune för varje spridare, motsvarande 15Ohm om jag fattat saken rätt?
(Lämpligen kan man ju t.ex. skruva fast dem i skruvplintarna på Flexitune tillsammans med kablarna från motor-ECU.)

Enda övriga frågan är isåfall hur jag bör dimensionera 15 Ohms motstånden effektmässigt?
Vilken effekt skall de tåla?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 08-06-09 10:21, redigerad totalt 2 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Få se nu...s k högohmiga spridare brukar vanligtvis ligga omkring 15 ohm, lågohmiga däremot mellan 2 och 3 ohm.

Jag hade ju precis det där problemet när jag konverterade en Audi A3 med Simos motorstyrsystem. Det var en tidig prototyp till Flexitune Sequential, med 330 ohm belastningsmotstånd för ingångarna, som monterades där. Det ledde till felkod för avbrott i en eller annan spridare lite då och då. Sedan jag ändrade till 220 ohm belastningsmotstånd har det fungerat bra, bilen har gått på det sättet över ett halvår nu utan felkoder eller tändning av motorelektronikvarningslampan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Få se nu...s k högohmiga spridare brukar vanligtvis ligga omkring 15 ohm, lågohmiga däremot mellan 2 och 3 ohm.

Jag hade ju precis det där problemet när jag konverterade en Audi A3 med Simos motorstyrsystem. Det var en tidig prototyp till Flexitune Sequential, med 330 ohm belastningsmotstånd för ingångarna, som monterades där. Det ledde till felkod för avbrott i en eller annan spridare lite då och då. Sedan jag ändrade till 220 ohm belastningsmotstånd har det fungerat bra, bilen har gått på det sättet över ett halvår nu utan felkoder eller tändning av motorelektronikvarningslampan.


Ahhh! Du ser, jag får gå tillbaka och mäta upp spridarna....
Men troligen har jag 15 Ohm då..
Och du menar alltså att man kan dra till med typ 220 Ohm för att slippa ha högeffektsmotstånd?, låter ju kanon.
Eller vilken effekt tål dina motstånd?

Simos? Siemens menar du?
Samma som Mercedes använde på den tiden, Siemens-VDO?
Borde ju kanske kunna vara likartade slutsteg då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-02 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ja, jag kan tänka mig att man får prova sig fram för att se var gränsen går för att ett visst styrsystem ska detektera spridarfel.

Jag vet inte så mycket om bakgrunden till Simos-systemet, men jag misstänker att det är ungefär samma sak som Opel kallar Simtec. Det har i varje fall förekommit i några olika versioner på VAG-bilar, framför allt på omkring 1,6 l -motorer, från mitten av 90-talet och framåt. Just det exemplar jag konverterade är av 2003 års modell.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Här var en bra lista på var Simens SIMOS finns..:
http://www.obitasia.com/manual/OBIT_Eng ... tem_en.doc
På tal om piggyback..
Troligen är det liknande konstruktion på Mercedes Siemens ECU som på VW:s.

Om man nu utgår från att jag har högohmiga spridare, hur kom du fram till att man böra ha 2-300 Ohms motstånd.
Och skall man alltså mata alla 4 motstånden med 12V så att ECU får lite ström att jorda via resp spridar"ingång".
Eller har jag missuppfattat nåt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:

Om man nu utgår från att jag har högohmiga spridare, hur kom du fram till att man böra ha 2-300 Ohms motstånd.
Och skall man alltså mata alla 4 motstånden med 12V så att ECU får lite ström att jorda via resp spridar"ingång".
Eller har jag missuppfattat nåt?


Precis. Motstånden ska anslutas till +12V, helst till samma matning som används för spridarna (alltså vanligtvis via motorstyrsystemets huvudrelä).

Flexitune Sequential hade 330 ohm från början, man var medveten om att det var i överkant men var rädd för värmeutvecklingen i lådan med alltför lågohmiga motstånd (den vanliga enkanaliga Flexitune har 100 ohm, likaså äldre Flextek). När jag fick problem så bytte jag på försök till 220 ohms motstånd, och eftersom det fungerade bra så har jag inte laborerat vidare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 10:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Allra säkrast är kanske att löda in motstånden inuti med tanke på risken för kortslutning mot omgivningen.
Men, det sitter alltså inga 100 Ohmare i Sekvential?
Ingen last alls mao.
Konstigt att inte fler fått problem?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 10:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Allra säkrast är kanske att löda in motstånden inuti med tanke på risken för kortslutning mot omgivningen.
Men, det sitter alltså inga 100 Ohmare i Sekvential?
Ingen last alls mao.
Konstigt att inte fler fått problem?


Jo, det sitter 330 ohm motstånd i sekvential, som Torbjörn skriver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Databoxen skrev:
karlmb skrev:
Allra säkrast är kanske att löda in motstånden inuti med tanke på risken för kortslutning mot omgivningen.
Men, det sitter alltså inga 100 Ohmare i Sekvential?
Ingen last alls mao.
Konstigt att inte fler fått problem?


Jo, det sitter 330 ohm motstånd i sekvential, som Torbjörn skriver.


OK. men då skall jag väl montera ngt annat än 220 ohm parallellt med dessa? Torbjörn hade bytt ju 330 mot 220?
Eller skall jag alltså löda loss 330 inne i lådan o ersätta med 220...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 12:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Databoxen skrev:
karlmb skrev:
Allra säkrast är kanske att löda in motstånden inuti med tanke på risken för kortslutning mot omgivningen.
Men, det sitter alltså inga 100 Ohmare i Sekvential?
Ingen last alls mao.
Konstigt att inte fler fått problem?


Jo, det sitter 330 ohm motstånd i sekvential, som Torbjörn skriver.


OK. men då skall jag väl montera ngt annat än 220 ohm parallellt med dessa? Torbjörn hade bytt ju 330 mot 220?
Eller skall jag alltså löda loss 330 inne i lådan o ersätta med 220...?


Löd in 560ohm/0.7W motstånd parallellt med de befintliga 330ohm. Då får du en total resistans på 207ohm vilket är snäppet bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 13:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK, sid 5:
http://www.flexitune.se/document/FLEXIT ... sningl.pdf

Det är alltså på R2-R5 som jag skall löda på var sitt 560 ohm parallellt?
Verkar ju bäst att hålla allt därinne.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Just det!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 15:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK, får bli en tur till Elfa då.
Kanske ska dra till med 1 eller 1.5 W motstånd lika gärna?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ja, 1 W bör räcka gott.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK nu har jag lött in 560 Ohm, 1W på baksidan av kretskortet då det var svårt att få tennet att fästa närmare effektmotstånden.
Mätte upp 204 Ohm på vart och ett av motståndsparen sedan.
Men jag undrar om det blev nån skillnad.
Får fortfarande felkod på de 4 spridarna.
Varför skall dat vara omkring 200 Ohm och inte 15, som spridarna har?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011