Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 14:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Varför skall dat vara omkring 200 Ohm och inte 15, som spridarna har?


1) För att inte värmeutvecklingen i Flexitune-lådan ska bli otrevligt stor.
2) För att inte belasta spänningsmatningen till Flexitune med onödigt hög pulserande ström genom motstånden. Med fyra 15 ohm-motstånd parallellt får vi ju nära 4 A toppström, och den strömmen kan räcka för att ställa till problem om man matar Flexitune från något "klent" ställe i bilens elsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, men om inte felkoderna försvinner så får jag väl öka på lasten lite grann.
I värsta fall får man väl flytta ut motstånden och säkra strömmatningen.

Verkligen bara jag som har problem med detta?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
E 10 watt lampa vore en fin belastning då ser man duty cykle på ljusskenets intensitet :-)

Men egentligen blir det fel met motstånd och ännu mera fel med lampor, med en spole som spridaren är strömmen lite i början och ökar strömmen när den har öppnats helt, en lampa är tvärtom den har hög ström först och avtar sedan.

Det vore bättre om piggybacksystem inte alls kopplade bort spridaren utan "tog över" efer att den vanliga ECU'n stände spridaren och förlängde spridartiden. Men det skulle innebära problem när man når 100% dutycycle.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
är strömmen lite i början och ökar strömmen när den har öppnats helt,


Är det inte tvärtom?
Kanske 4 spolar då..

Kunde man inte återvinna energin på ngt annat sätt så den utnyttjas av piggybacken för att driva den?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
är strömmen lite i början och ökar strömmen när den har öppnats helt,


Är det inte tvärtom?


Nope!

karlmb skrev:
Kanske 4 spolar då..


Ja, fyra spridare t ex :-)

karlmb skrev:
Kunde man inte återvinna energin på ngt annat sätt så den utnyttjas av piggybacken för att driva den?


Mmm piggybacken drar nog inte alls så mycket ström. Men man kanske skulle kunna koppla en transformator till spridarutgången och ladda batteriet igen, då har man en spole som belastning blir det lite mindre förluster.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm en enda spole, kopplad till +12V, kan det fungera...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Flexituneproblem!
InläggPostat: tis 08-07-01 22:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, nu har bilen gptt en tid med den högre belastningen och funkat (fast jag har inte kollat felkoder sedan motstånden installerats) och nu verkar boxen blivit galen!
Inge bra alls för när frugan skulle köra iväg så gick bilen bra i sådär 3 km innan den dog helt.
Motorn startar inte längre men man anar att blandningen är för mager för den vill lite grann men kommer aldrig igång. (givetvis 100% E85 i tanken)
Efter en del försök med startkablar och ett medhaft batteri (ngt annat fel eller Flexitune har en tid ibland laddat ur batteriet så nu har hon lärt sig hur man hanterar ett par startkablar..) och vänliga förbipasserande som inte kunde hitta ngt fel, så fick svärfar bärga hem bilen igen...

När jag nu kommit hem själv efter en blöt kväll och ett flertal supportsamtal...så kan jag konstatre (vad svårt det ör att skriva op fykllan...( att batteriet är felfritt och motorn drar runt fint...
Felet ligger troligen i Flexitune för den blå kontrolldioden lyser halvstarkt hela tiden när tändningen slås på. (Istället för att kontroll blinka en gång + valfritt antal chokeblink)
Ibland när man switchar till 50% E85 från 100%, så lyser dioden först svagt, sedan börjar den blinka upp till 6 ggr.
Inte ens med läge 5 på choken så startar motorn dock.
Oftast är det bara det svagare skenet hela tiden och inga blink alls.
Så ngt är nog fel i boxen.

Kollade den säkring som jag lagt in innan matningen till spridarna (och tog ut den) men den var hel och ingen skillnad efter att jag satt dit den igen.
Matning tar jag från ECU matning, och jord dito.
Har iaf funkat bra i typ 500 mil hela vintern.
Kan den ökade belastningen via motstånden haft sönder ngt eller eller vad kan vara fel?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011