Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-07 17:53 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Kopplade på en extra BTR efter den vanliga, och startade bilen med etanol i tanken. Motorn startade utan problem, och när jag kollade så stod bränsletrycket på 4 bar. Körde med den ett tag för o se om den gick bra, och efter en mil, så började lampan för Lambdasonden att lysa... Tja, jag skulle ju ändå mäta upp lambdan och ställa in bränsletrycket efter deta, så jag blev inte så oroad.
Men när jag sedan mätte upp lambdasonden på den svarta sladden (med kontakten urkopplad), så visade den en spänning på 0.010 - 0.020 volt...
Efter att ha prövat olika bränsletryck (upp till 6 bar, mer vågade jag inte), så lyckades jag fortfarand inte få ut något vettigt värde från lambdan.
Så jag gjorde antagandet att den var paj, och att det var ett rent sammanträffande att det skedde nu. Tja, bilen har gått lite ryckigt ibland, så det var kanske väntat tänkte jag.
Så iväg till Mekonomen och köpte en ny lambdasond. Och efter jag monterat den nya, så lyste lampan fortfarande... Och när jag återigen mäter sonden, så får jag fortfarande samma värden...! Mellan 0.010 och 0.020 volt... Fattar inget.

Bilen går hyffsat bra ändå, men den saknar lite krut samt att den inte har någon ork alls de första två-tre minuterna när man startat den kall.

Är det någon som har någon ide alls om vad som skulel kunna vara fel?
Säg inte att den nyinköpta lambdasonden är paj också... Kan man i så fall lämna tillbaka den till mekonomen fastän den varit inkopplad?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 19:52 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Nä, det är en tretrådig med svart, vit, vit.
Jag tror att jag har låtit sonden bli riktigt varm innan jag mätt upp det hela... Men naturligtvis blir jag osäker nu när du ställer frågan... Jag skall köra motorn riktigt varm imorgon och kolla igen så man kan utesluta det.
[/code]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 19:59 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Tester du sonden med kontakten ute? Då går jo i så fall motoren etter fuelmap (siden den ikke får signal), og da er det ikke så merkelig om den går magert hvis trykkhøyningen er for lav.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Färgkoder på kablar
InläggPostat: lör 08-06-07 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På den här sidan: http://lambda.webb.se/
kan man se en sammanställning över kabelfärger och funktioner. Titta i vänsterspalten, längst ner, där det står kabelfärger och klicka på den.

Jag vet dock inte om det gäller lika för alla fabrikat. Någon som vet kan ju rätta i så fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-07 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har provkört bilen med lambdasonden urkopplad, så radera felkoderna innan du sedan kör med lambdasonden inkopplad.
Om motorelektronikvarningslampan tänds igen, så läs av felkoder innan du gör något annat.

Om lambdasonden är urkopplad så ska du, på ett LH 2.4 eller liknande system, få en spänning på ungefär 0,45 V på lambdasignalsledningen från styrdonet. Om inte, så är det förmodligen något fel i bilens kabelstam. Kabeln för lambdasignalen är skärmad inne i kabelstammen, om den är klämd eller sönderskavd någonstans är det stor sannolikhet att det blir kortslutning mellan innerledare och skärm.
Om du med avstängd tändning ohmmäter mellan lambdasignalen och jord så bör du få en resistans mellan 30 och 100 kohm, kolla att det blir samma värde även om du polvänder mätinstrumentet och att värdet inte ändras för att man ruskar om, sliter och drar i kabelstammen.

Annars bör normalt lambdasonden alltid vara inkopplad vid spänningsmätning. Om kontaktdonet är så kapslat att man inte kommer åt signalen, så kan man använda en testpinne med en vass nål som sticker igenom kabelisoleringen.
När du mäter på lambdasonden, så jorda mätinstrumentet i motorn (lämpligtvis insugningsröret, nära jordpunkterna för insprutningssystemet) för att inte bli lurad av eventuellt spänningsfall i jordflätan till motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 18:19 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Oj, tack för alla tips! Jag skall testa igenom allting och se om jag blir klokare. Återkommer när jag vet mer.

Det jag försökt mig på hittills, är beskrivningen av hur man ställer in Lambda på etanol hemsidans beskrivning för ombyggnad av isprutningsmotorer. Forumet låter mig tyvärr inte posta den länken ännu.

Jag skall även testa att starta om styrkboxen (om jag nu kommer ihåg vilken säkring det var jag skulle dra ur...), så den får lära sig bränslet på nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 21:43 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Jag nollade styrboxen (säkring nummer ett), och sedan följde jag Torbjorn's tips, och nu är Sverige en etanolbil rikare! :)
Den behöver lite tid på sig när den kallstartas, typ 30 sekunder sådär, sen går den tiptop. Men man skall kanske inte räkna med mer för en motor som gått 45000 mil... (sker bara med en volvo...)
Tja, den 4:e Juli så har jag tid för besiktning, jag gör som så att jag följer upp det hela i denna tråden efter det. Vem vet, informationen kan ju kanske vara till nytta för någon...
Tack allihopa för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förmodligen är det lättare att kallstarta om du gör flera korta startförsök och stänger av tändningen 5-10 sekunder mellan varje försök. Detta för att styrdonet ger full kallstartanrikning bara någon sekund i början av varje startförsök för att man inte ska riskera att sura ner motorn om den är svårstartad av någon annan anledning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 17:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Förmodligen är det lättare att kallstarta om du gör flera korta startförsök och stänger av tändningen 5-10 sekunder mellan varje försök. Detta för att styrdonet ger full kallstartanrikning bara någon sekund i början av varje startförsök för att man inte ska riskera att sura ner motorn om den är svårstartad av någon annan anledning.


Ja, med bensin är ju detta ett stort problem. Med etanol är den funktionen ett nytt (litet) problem, tyvärr.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 20:42 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Förmodligen är det lättare att kallstarta om du gör flera korta startförsök och stänger av tändningen 5-10 sekunder mellan varje försök. Detta för att styrdonet ger full kallstartanrikning bara någon sekund i början av varje startförsök för att man inte ska riskera att sura ner motorn om den är svårstartad av någon annan anledning.


Det är inga problem att starta motorn. Den startar helt utan problem, men det är ingen ide' att köra iväg med en gång, för då får jag bara kärringstopp. Och jag är tämligen säker på att detta igentligen beror på ett fel jag haft på motorn sedan länge, och inte kunnat hitta... Den går alltså lite ostadigt under 1000 varv, och när motorn är varm och man står i en bilkö, så måsta man gasa på rejält innan man försiktigt släpper kopplingen, annars börjar hela bilen att rycka/hoppa kraftigt.

Jag har fått motorn kollad, och oljetryck etc. är OK. Luftmassemätaren är bytt nyligen, och spridarpackningar och vakumslangar är också bytta.
Funderar på om jag skulle ta och kolla tomgångsventilen... Om man stryper slangen till tomgångsventilen, så kan man kanske få ett hum om det är den som spökar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är mycket vanligt att tomgångsventilen krånglar på Volvo, eftersom den "hänger" med slangarna uppåt så att allt möjligt skräp (vevhusventilationsrester, kondensvatten mm) som eventuellt rinner eller rasar ner i den också blir kvar där. Man brukar få ta loss och göra ren den emellanåt. Exakt samma sorts tomgångsventil ställer till mycket mindre problem på t ex Opel, Citroën och Peugeot där den sitter högt upp, i jämnhöjd med eller ovanför insugningsröret, och med slangarna snett nedåt.

Man kan prova tomgångsventilen genom att koppla in den till en variabel likspänning, ungefär 0 - 10 V, ändra spänningen fram och tillbaks och se att den vridbara ventilsliden följer med snällt utan tendens till att kärva eller haka fast någonstans.

Kolla också att gasspjällkontakten - framför allt tomgångsströmbrytaren i den - fungerar som den ska, och att det ser bra ut i kontaktdonet till den. Det är vanligt att hylsorna rycks loss ur kontakthuset med tiden när kabelstammen börjar bli gammal och styv. Ibland händer det också att det hela blir vattenfyllt i samband med motortvätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 07:03 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Gjorde rent tomgångsventilen. Det satt en del sot/olje liknande klegg på väggarna och själva porten. Och nu verkar tomgången gå som den skall :)
Såg några spruckna vakumslangar också, som jag skall byta senare idag. Sånt brukar ju alltid vara källa till den del problem...
Håhå jaja, besiktningen närmar sig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 09:15 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
Har nyss varit och besiktigat bilen, med underkänt :(
Tja, bromsarna var slöa, så det var ju inte mycket att gnälla över, bara att fixa.
Men sen så hade dom åsikter om BTR'en. Besiktningsmannen fattade med en gång att dethandlade om etanol, och påpekade då att man måste omregistrera bilen för etanoldrift enligt de nya reglerna.
Vi gick igenom vad det innebar att omregistrera bilen, och det var i korta ordalag att bevisa via intyg från tillverkare, att samtliga detaljer i bränslesystemet tål etanol. Detta inkluderade även bränsletank, slangar, spridare... *Allt*.
Sen skulle jag ha ett intyg från den som gjort arbetet att han var utbildad inom området att bygga om till etanol.

Tja, ni kan ju själva räkna ut att detta aldrig kommer hända :)

Så jag gör som så att jag plockar bort min BTR, fixar bromsarna och ombesiktigar med bensin i tanken. Sen sätter jag tillbaka BTR'en och tankar med etanol igen!

För övrigt så var miljövärdena:
CO: 0,0
CO 2500: 0,1
HC: 052
LAMBDA: 1.02

Allting var alltså godkänt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 23:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Hildenborg skrev:
Har nyss varit och besiktigat bilen, med underkänt :(
Tja, bromsarna var slöa, så det var ju inte mycket att gnälla över, bara att fixa.
Men sen så hade dom åsikter om BTR'en. Besiktningsmannen fattade med en gång att dethandlade om etanol, och påpekade då att man måste omregistrera bilen för etanoldrift enligt de nya reglerna.
Vi gick igenom vad det innebar att omregistrera bilen, och det var i korta ordalag att bevisa via intyg från tillverkare, att samtliga detaljer i bränslesystemet tål etanol. Detta inkluderade även bränsletank, slangar, spridare... *Allt*.
Sen skulle jag ha ett intyg från den som gjort arbetet att han var utbildad inom området att bygga om till etanol.

-----.

Den här besiktingsmannen har nog missuppfattat situationen. Det är bara om man gör anspråk på att bilen skall klassas som miljöbil som alla dessa krav skall uppfyllas. Beslutet borde överklagas, i alla fall om fler råkar ut för detta.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011