Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 23:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 07:29 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-07 17:34
Inlägg: 8
Ort: Göteborg
GL skrev:
Hildenborg skrev:
Har nyss varit och besiktigat bilen, med underkänt :(
Tja, bromsarna var slöa, så det var ju inte mycket att gnälla över, bara att fixa.
Men sen så hade dom åsikter om BTR'en. Besiktningsmannen fattade med en gång att dethandlade om etanol, och påpekade då att man måste omregistrera bilen för etanoldrift enligt de nya reglerna.
Vi gick igenom vad det innebar att omregistrera bilen, och det var i korta ordalag att bevisa via intyg från tillverkare, att samtliga detaljer i bränslesystemet tål etanol. Detta inkluderade även bränsletank, slangar, spridare... *Allt*.
Sen skulle jag ha ett intyg från den som gjort arbetet att han var utbildad inom området att bygga om till etanol.

-----.

Den här besiktingsmannen har nog missuppfattat situationen. Det är bara om man gör anspråk på att bilen skall klassas som miljöbil som alla dessa krav skall uppfyllas. Beslutet borde överklagas, i alla fall om fler råkar ut för detta.


Kan hända att du har rätt... Men trots allt, så står det ju i registreringsbeviset för bilen att drivmedlet är bensin. Och som jag förstod det, så är det där skon klämmer. Man skall alltså omregistrera sin bil för drivmedlet etanol. Och den biten handlar inte om miljöbil eller ej.
Så förstod jag det hela, men o andra sidan är jag inte säker på att jag fattat det :?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 08:02 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Visst är det förvisso så att om en "åverkan" har gjorts med bilens bränslesystem och därigenom osidosatt för bilen en gång intypnings certificering, som då i sig kräver en ny registrerings besiktning.

Men detta är fortfarande en rejäl gråzon som dom allra flesta besiktingsstationer hittills sett mellan fingrarna för, då detta är den andra iaf kända efter en liknande "incident" i jönköpingstrakten för något år sedan, där jag har för mig att denna person helt enkelt åkte till en annan station och fick bilen godkänd för att det råkade sitta en extra btr i den.

Så naturligtvis "skall" ett konverterat fordon egentligen omregistreras vid byte av bränsleslag, men haken är bara med dom regelverk som finns idag är detta ett nära på omöjligt företag iaf som privatperson och framförallt om det gäller rena "bonnkonverteringar".

Alltså all form av konverteringar utom tex det som BSR Sportsman i växjö jobbar för/med,,, men med egna över 15000 mil och 10 år har det aldrig varit minsta stul om detta vid dom årliga besöken hos sbp och trots mycket väl synliga dekaler som btr:er och boxar.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011