Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

BTR-konvertera Volvo 850 2.5 10V -95
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3222
Sida 1 av 1

Författare:  Ollan [ mån 08-06-09 07:28 ]
Inläggsrubrik:  BTR-konvertera Volvo 850 2.5 10V -95

Har nyligen köpt en Volvo 850 2.5 10V -95. Satte dit en BTR från Ridetech efter den nuvarande regulatorn för att kunna köra på E85 framöver. Vad jag förstått så sitter det ett Fenix-system i denna bil? Vad rekommenderar ni att jag ställer upp bränsletrycket till? Vad jag fått för mig så ligger det på ca 3 bar original?

Författare:  torbjorn [ mån 08-06-09 07:38 ]
Inläggsrubrik: 

På Volvo brukar originalbränsletrycket ofta stå instansat eller stämplat på bränsletryckregulatorn. Ibland angivet i bar, ibland i kPa.

Teoretiskt sett ska ju trycket höjas till 1,69 gånger det ursprungliga, alltså till 5,07 bar, men i praktiken går det oftast bra att bara gå halvvägs med tryckhöjningen och låta motorstyrsystemets adaptering ta hand om resten.
Om man håller sig till ett måttligt bränsletryck så är ju det snällare mot en gammal och sliten bränslepump, och så får man bättre marginal för igensättning av bränslefilter och sånt.

Prova att höja till 3,9 bar till att börja med. Om bilen går bra och du inte får några felkoder eller tänd motorelektronikvarningslampa så är saken klar.

Tänk på att bränsletryckmätning alltid ska ske med vakuumslangen till tryckregulatorn bortkopplad. Kolla att vakuumstyrningen av regulatorn fungerar genom att se att bränsletrycket sjunker ungefär 0,5 bar när du ansluter vakuumslangen, då motorn går på tomgång.

Författare:  Ollan [ ons 08-06-11 07:28 ]
Inläggsrubrik: 

BTR installerad och trycket med vakuumslangen bortkopplad är uppstäält till ca 4 bar. Kör just nu på E64. Blir en liten sväng om på 300 mil med början i slutet av veckan, med stopp i Tyskland, Österrike (Sverige - Ryssland), Slovakien och Tjeckien.

Författare:  aryan [ ons 08-06-11 22:26 ]
Inläggsrubrik: 

Långresetråden fortsätter här viewtopic.php?p=27307

/Aryan

Författare:  Ollan [ tor 08-06-12 15:20 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har inte bytt bränslefilter etc innan konverteringen. Är risken mkt stor att jag blir stående utmed vägen under min 300-milsresa pga att skit lossnar å sätter igen spridare etc? Vad gör jag om det händer?

Författare:  torbjorn [ tor 08-06-12 20:16 ]
Inläggsrubrik: 

Det är ingen risk att spridarna blir igensatta utan det som kan hända är att det blir stopp i själva bränslefiltret. I så fall är det "bara" att byta det och köra vidare.
Men risken är inte så stor om bilen alltid har varit i drift. Det verkligt farliga är om den någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken.
Det verkar också som om hartsproblemet är större på bilar med plåttank än med plasttank, och visst har 850 plasttank?

Författare:  Bullmoose [ tis 08-09-16 18:35 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
... och visst har 850 plasttank?


Japp!

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/