Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-08-30 18:34 
Offline

Blev medlem: lör 08-08-30 18:30
Inlägg: 1
Tjena!

Har en Volvo S70 98 som jag har använt som pendlarbil, den har gått ca 32000 mil och är automat.

Vilka möjligheter finns det för mig att konvertera den till etanol drift och vad skulle det kosta?
Vad kommer den att dra potentiellt ? Kommer den att bli starkare, slöare?

Kommer den att kunna gå på bara etanol eller en blandning av bensin och etanol?
Vart sak jag gå och konvertera den i så fall för att den ska gå igenom besiktningen?

Någon som har specifika svar ?

Tacksam för svar
ZL :shock:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 18:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är inte så enkelt att svara specifikt men...

Du kommer behöva en piggybackbox som har 5 signaler, t ex flextek och liknande gjorda för 6 cylindrar.
Förbrukningen kommer bli +35% mot vad du har idag, kanske mindre om du kör snällt. Styrkan kommer du nog inte märka nån skillnad på förutom när det är kallt, då kan motorn vara svagare.

De flesta piggybackboxar har ett reglage som kan ställa om du kör bensin blandat eller etanol.

Besiktigningen är inga problem, men du kommer nog inte kunna få vägverket att acceptera den som miljöbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Dessa har helt klart potential när det gäller E85. Jag har inte haft möjligheten att testa det själv, men jag har programmerat trimchip till ett par styrcken men baserat på 98 oktan bensin och vi vet ju att E85 har fina egenskaper för just överladdning.

Spridarna på dessa bör ligga på en rätt låg dutycycle original så att det borde gå att konvertera dessa genom att bara feta på en del i programmet. Om jag inte minns fel laddar dem 0.4 bar original och det är inga problem att programmera dem för 0.7 bar utan att dem går snålt eller så.

Jag kommer att utforma ett E85 program till S70/V70 M4.4 så snart jag hinner och får tag i en bil som jag kan köra med lambdascannern, börjar dock bli lite kallt, vet inte hur dessa uppför sig i minusgrader.. så jag får återkomma i ärendet hur det går med det.

Mvh
Adde


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011