Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-10 18:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-10 18:10
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag har fipplat lite med btr konvertering på min 900 från 92.
Det började med en kina-btr som membranet sprack i så hela insuget blev fyllt med e85. Luftfiltret var indränkt och motoroljan utspädd med etanol. Efter att ha bytt luftfilter olja och torkat ur motorn, och sist men inte minst bytt till en malpassi så verkade det bli lite fason på grejorna.

Körde pumpen så hårt den orka blev bara 4bar (orginal 3bar)
Bilen gick fint men "check engine" lampan började lysa, har inte kollat koden men det är nog lite mager blandning.

Så nu idag har jag monterat in en biltema pump 52-203, efter lite moddande så blev det en 6mm slangkoppling på vardera ände, som jag sedan hängde på slangen till fuelrailen. Kopplat in denna på samma kabel som orginalpumpen. Jag har höjt trycket till 4,9bar. Tog en repa på 5mil men check engine lampan slocknar inte. Orkar inte mer idag men imorgon ska jag kolla felkoden och se om jag kan få ordningen på det. Annars verkar bilen funka bra.

Någon som har en idé om vilket tryck jag ska lägga mig på? Vad kan jag få ut från att mäta lamdasonden, mätte lite på den idag när den var inkopplad till styrenheten och den pendlade mellan 0,4 och 1,01 V.

-Fredrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 22:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Är det inte enklare att bara montera i spridare från en 2.3i istället? Vilka spridare sitter på din motor?

Jag plockade ut fyra 2.3i spridare från en skrotad bil och fick ge 100:- för dem. Det tog 30 min att installera och bilen gick finfint på E85 efteråt, utan check engine - lampa. Alltså har jag konverterat för 100:-

Dessbättre var spridare bara 26% större så lambdaregleringens marginaler tillät äkta "flexifuel", dvs. jag kunde tanka både sprit och bensin. Enda skillnaden vara att bilen gick ganska fett vid fullgas på bensin.

Så istället för att bränna pengar på pumar, BTR och andra saker rekomenderar jag att du kollar Boschnummer på spridarna och byter ut dem med lämpliga från annan motor.

BTR-konvertering är nog det mest olämpliga. Soppapumpar tål helt nekelt inte E85 och nästan dubbla trycket särskilt länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 05:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-10 18:10
Inlägg: 4
Ort: Från
Nu har jag läst av felkoderna och får felkod för mager blandning.

Ligger på 4,6 bar på tomgång och ca. 5,1 när jag kör soppapumparna utan motorn igång, ungf samma vid gaspådrag.
Bilen är hemsk att starta men tycks gå väldigt bra när den väl är varm. Varm och varm den ligger något under normaltemp när jag kör.

Kallstartsmotstånd ska jag montera in.

Bytte soppafilter igår och raderade CE koderna. Men den tändes igen på mager blandning.

Lamdan ger ca. 0,7v när den är kopplad till styrenheten. Pendlar men sällan under 0,5v.

Ska kanske överge denna metod för att byta spridarna, problemet är att jag brukar åka i norge och där är inte e85 särskilt utbrett. Vill altså inte parmanentera min konvertering.

-Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 06:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Bacchus skrev:
Soppapumpar tål helt nekelt inte E85 och nästan dubbla trycket särskilt länge.


Vad baserar du denna information på? "Särskilt länge" - hur länge är det, vore också intressant att veta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På äldre Saab 900 med tankmonterad pump håller den inte så länge oavsett bränsle. Detta för att pumpen, en vanlig Bosch EKP4 som är avsedd för horisontell montering, sitter vertikalt i tanken. Axiallagringen för de roterande delarna tål inte detta utan nöts ut ganska fort.

Ett annat problem med vertikalt monterad EKP4, som iofs inte alls har med E85 att göra utan bara är bensinrelaterat är, att om man får in vatten i pumpen av någon anledning så kan det lägga sig till ro i skrymslen inne i pumpen och blir aldrig utpumpat. När pumpen står stilla rinner vattnet ner i själva pumphuset, och så småningom rostar rotorn med rullar fast, eller också blir det så mycket gravrost på ytorna att det inre läckaget blir för stort och pumpen slutar fungera.

Jag tror det där blev bättre någon gång i början av 90-talet då även Saab gick över till pumpar som verkligen är avsedda för vertikal montering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 16:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-10 18:10
Inlägg: 4
Ort: Från
Tror vi glider ifrån ämnet.
Pumparna (jag har monterat in en extra) är inget problem just nu. Jag får för mager blandning enligt lamdan och jag har redan ökat trycket till 5 bar. Ska jag våga mig på en ytterligare ökning eller börja blandtanka. Eller finns det något annat finurligt sätt. Finns det någon med erfarenhet från btr konvertering av en sen modell av 900i gamla karossen.
-Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 16:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Jag tror det där blev bättre någon gång i början av 90-talet då även Saab gick över till pumpar som verkligen är avsedda för vertikal montering.

Märket är Walbro, 88 började man med dessa pumpar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 17:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
frexrof skrev:
Nu har jag läst av felkoderna och får felkod för mager blandning.

Ligger på 4,6 bar på tomgång och ca. 5,1 när jag kör soppapumparna utan motorn igång, ungf samma vid gaspådrag.
Bilen är hemsk att starta men tycks gå väldigt bra när den väl är varm. Varm och varm den ligger något under normaltemp när jag kör.

Kallstartsmotstånd ska jag montera in.

Bytte soppafilter igår och raderade CE koderna. Men den tändes igen på mager blandning.

Lamdan ger ca. 0,7v när den är kopplad till styrenheten. Pendlar men sällan under 0,5v.
Ska kanske överge denna metod för att byta spridarna, problemet är att jag brukar åka i norge och där är inte e85 särskilt utbrett. Vill altså inte parmanentera min konvertering.

-Fredrik


Betyder inte det att den går fett snarare än magert? Du borde alltså sänka trycket.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 04:49 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-10 18:10
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag bytte lamdasond. Döm om min förvåning när problemet kvarstod =)
Slängde i 10% bf95 och då slocknade lampan. Ska byta spridare till något större istället. Helst så att jag kan sänka trycket och köra med bf95 när jag semestrar i Noreg. Vi får se.
Jag kan ha mätt fel på lamdan ska göra lite nya mätningar får vi se.

-Fredrik


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011