Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 08:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-11 19:12 
Offline

Blev medlem: fre 08-01-18 14:27
Inlägg: 5
Ort: Utanför Uppsala
Hej, jag är nyfiken på att etanola en 3,0 V6 (3VZ-E) som sitter i en Toyota 4Runner från 95. Någon som har någon erfarenhet av nått liknande? Finns det någon signal-ändrare, typ AutoFFV som kan passa? Eller kan det funka med BTR?

En sak till jag undrade, blir avgaserna (förbränningen) kallare med E85?

Tack


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det är säkert inga större problem, vare sig med piggybacksystem eller BTR. Men piggybacksystemen brukar i största allmänhet fungera säkrare och bättre än en höjning av bränsletrycket.

Vet du något om hur spridarna styrs på bilen? Man kan i stort sett tänka sig tre alternativ: Det enklaste är att alla styrs från en enda utgång på bilens insprutningsstyrdon, annars kan de vara uppdelade i två grupper (en för vardera cylinderbanken) eller styras helt individuellt (sekvensiellt).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 21:02 
Offline

Blev medlem: fre 08-01-18 14:27
Inlägg: 5
Ort: Utanför Uppsala
Ok, tack för svaret. Jag tror att alla spridare styrs av samma signal, det ser ur så, tror jag...; skulle kunna vara två banker som delar samma grund..

personal.utulsa.edu/~nathan-buchanan/93fsm/engine/81descript.pdf


Någon som vet nått om de här med förbrännings tempen med E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 05:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Avgastempen sjunker med 100-150 'C när du kör på E85 jämfört med bensin.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
På ett äldre Toyota-insprutningsstyrdon som jag har tittat närmare på (för motor 3S-FE '87 , satt i t ex Camry 2.0 på den tiden), så är det ett enda spridardrivsteg men anslutet till två pinnar i kontakten på styrdonet. Om man tittar på elschemat för installationen i bilen ser det alltså ut som om spridarna är uppdelade i två banker, men de är elektriskt hopkopplade till en enda grupp i alla fall.

Om det är kopplat på det sättet, och om spridarna är högohmiga, så skulle en vanlig enkel Flexitune fungera utmärkt för den här konverteringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 11:11 
Offline

Blev medlem: fre 08-01-18 14:27
Inlägg: 5
Ort: Utanför Uppsala
Tack för svaren!
Det här med att tempen sjunker är ju väldigt bra, då denna motor (inte just min) har haft lite problem med brända avgasventiler vid crossovern samt läckande toppackning vid detta ställe pga av just höga temperaturer...

Jag tror faktiskt att spridarsystemet är kopplat på detta sätt och spridarna är högohmiga från -90. Frestar det ändå mer på bränslepump etc. eller är det bara när man höjer trycket? Tänkte även på tändningen, brukar man avancera den några steg med E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Om man inte höjer bränsletrycket så behöver man normalt inte oroa sig för att bränslepump mm påverkas på något särskilt sätt.

Det finns ett eller annat fall där folk har råkat ut för bränslepumphaverier några tusen mil efter en konvertering, men då har det rört sig om uppåt 20 år gamla bilar som redan har gått närmare 30000 mil, så förmodligen har de bränslepumparna helt enkelt slitits ut naturligt och nått gränsen för sin livslängd.

Det är oftast ingen nackdel att ställa tändningen tidigare, speciellt om det är en motor som är gjord för lågoktanig (91 RON) bensin från början. Men det är inget måste att ställa om tändningen i samband med en konvertering, om man vill behålla möjligheten att nödköra på bensin bör man inte göra något åt den.

Däremot kan man vinna desto mer på att ordna effektiv förvärmning av luft och/eller bränsle om inte det redan finns. På bilar med termostatstyrd luftförvärmning kan man gärna ställa om termostaten för högre temperatur om det går.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Docka ldrig högre temp på insugningsluften är 30 grader eller så, då kommer moderna styrsystem att börja sänka tändningen med försämrad ekonomi...
På Mercedes kan man få ända över10 grader senarelagd tändmapp,
(Kan specificera mer om ngn är intresserad, rätt avservärda steg man tar för risken med knack på fulsoppa)
särskilt om även motorn är hyffsat varm. (Hög vattentemp enbart är dock inga problem, te.x om vattentemp skulle pressas till 100 grader eller så.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 16:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Jo, det ska vara måtta med allt, även insugningsluftförvärmning.
Men många motorer med varmtrådsluftmängdmätare (t ex alla Bosch LH 2.x -system på Volvo, Saab m fl) har överhuvudtaget ingen mätning av lufttemperaturen, på dem kan man säkert gå bra långt med förvärmningen.

Om däremot motorstyrsystemet är beroende av att veta lufttemperaturen för att korrigera luftflödesmätningen (t ex system med mekanisk luftmängdmätare eller vakuumstyrda system) fast ändå inte låter lufttemperaturen påverka tändförställningen (exempelvis sådana motorer där man har separata styrdon för insprutning och tändning) så bör man inte förvärma över den temperatur där mätningen "bottnar". På några gamla L-jetronic-styrdon jag har studerat ligger temperaturgränsen vid 30-40 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 01:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Har inte de allra flesta mer moderna system från 1993 o framåt, en lufttempmätare?
Mercedes införde det 1989, även om de gamla KE-jet säkert hade mer nytta av det än de nyare HFM-systemen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 06:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Har inte de allra flesta mer moderna system från 1993 o framåt, en lufttempmätare?
Mercedes införde det 1989, även om de gamla KE-jet säkert hade mer nytta av det än de nyare HFM-systemen.


Jo, system som nykonstruerades på 90-talet och framåt har nog oftast en lufttempgivare, men det finns många fall av äldre system som var i produktion länge och väl utan lufttempmätning. Volvo använde t ex LH 2.4 åtminstone fram till 1996 på vissa motorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 15:47 
Offline

Blev medlem: fre 08-01-18 14:27
Inlägg: 5
Ort: Utanför Uppsala
ok, vad vinner man på att förvärma luften eller bränslet? Effekt, ekonomi eller körbarhet? Hur kan man gå till väga, typ ta insugsluften från något ställe i motorrumet som är varmare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Framför allt ekonomi och körbarhet. Det vanliga sättet på bilar med fabriksmonterad förvärmning är att ta insugningsluften från en plåtkåpa (värmemantel) runt avgasgrenröret eller en bit av främre avgasröret mellan motorn och katalysatorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011