Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 11:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Montera BTR Renault 19.
InläggPostat: fre 08-06-13 21:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Jag skall i dagarna montera en BTR på min Renault 19.

Är det bättre att montera den så nära originalregulatorn som möljigt eller går det lika bra att montera den på torpedväggen eller fjädertornet?

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-13 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det spelar ingen roll, egentligen är det bara bra om den sitter på ett svalt, lugnt och vibrationsfritt ställe i stället för på motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Personligen så hade jag nog satt den så nära originalreg. som möjligt, bara för att begränsa avståndet på den slang som behöver vara trycksatt.
Har tyvärr hänt att slangar spruckit och med större längd så ökar ju risken.

Men som sagt så spelar det ingen roll annars.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 18:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Då var allt monterat.

När jag höll på och ställa in bränsletrycket så hörde jag ett pysande.
Vid närmare kontroll idag på jobbet så konstatertade jag en insugsläcka.
Kan inte avgöra om det är spridartätningarna eller insugspackningen som har gått.
Har beställt spridartätningarna till i morgon bitti och hoppas att det är dom.
Insugspackningen tar 4 - 5 timmar att byta, om inget sitter fast.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-18 12:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Det är klart att det inte skulle vara så lätt att det var spridartätningarna.

Blir att riva insug och avgasgrenrör efter midsommar.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-20 10:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Så här ser installationen ut

Bild

Tryckmätaren sitter än så längs kvar, men kommer att tas bort så fort jag har tankat E85 och fininställt trycket.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 22:03 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
Då var packningen bytt och E85 itankad.
Tömde hela systemet före tankning.

Startade direkt helt perfekt.
Hade lite småryck ibörjan, men löstes med lite inställning av trycket.
Ligger på ganska prick 4 bar.

På väg hem från jobbet hade jag lite otur.
En slang började läcka.
Märkte det genom att motorn började misstända ganska ordentligt.
När jag stannade längs vägen var hela motorrummet ordentligt nerdränkt i E85.
Hade skadat en slang vid packningsbytet.

Fick kopplat förbi den skadade delen och kunde ta mig hem.
Nu är slangen bytt och bilen går precis som innan jag tankade E85.
Får nu se hur den beter sig vid kallstart i morgon bitti.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 06:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-12-27 00:00
Inlägg: 19
Ort: Göteborg
I går ville den inte starta riktigt. 11 grader.
Gick igång med startgas.

Monterade in ett kallstartmotstånd till en knapp inne i bilen.
NTC motstånd på 6,5kOhm.

I morse var det 11 grader igen.
Hade lånat med mig diagnosverktyget (XR25) från jobbet.
När jag höll inne knappen visade verktyget en motortemp på -4 grader.
Startade ungefär som vanligt med bensin.
Fick hålla in knappen ca 20 sekunder efter start för att inte få tjuvstopp.

_________________
Volvo V70 2,5T 1998, inte konverterad än

Tidigare kördes:
Renault 19 TXE - 1992 - 10 000mil
BTR-konverterad. Drar 0,95l/mil på E85
(Flexitune fungerar inte på denna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 09:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det låter bra, det är ju inte varje dag man kan få verifierat på det sättet hur bilens motorstyrsystem verkligen uppfattar kallstartmotståndet!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011