Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-14 13:17 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
Funderar på att göra det o undrar lite vad man behöver o lite sådant. har hört att det räcker med att skruva upp original BTR för att få den att gå bra på E85 men var sitter den, har kollat men inte hittat den,tänkte montera en manometer så man håller koll på trycket. Så var ska man sätta den? Lite tips, guider, bilder ja allt är till hjälp:)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 15:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det stämmer att vissa Ford med DOHC-motor har en justerbar bränsletryckregulator. Den är i så fall tillverkad av Weber, andra fabrikat på regulatorer är inte justerbara (och de olika regulatortyperna förekommer parallellt även på samma årsmodell). Men justeringsmöjligheterna är rätt begränsade, ofta kan man inte höja bränsletrycket mer än 10-20 % innan regulatorfjädern "bottnar" varv mot varv. Tanken är ju från början bara att den ska vara justerbar för att kompensera toleranser i tillverkningen.

Uppgifter om hur manometer och eventuell extra regulator ska kopplas in finns på den här siten, läs på där till att börja med!
Regulatorn brukar sitta i ena (oftast främre på en längsmonterad motor) änden av det rör som går längs med motorn och fördelar ut bränslet till spridarna, "fuel rail". Bränsletrycket mäter man lämpligen i det mätuttag som kanske finns på bränslefördelningsröret, eller genom att koppla in sig med ett T-stycke på inkommande bränsleledning, som brukar vara ansluten i motsatt ände mot där tryckregulatorn sitter.

Ett par tips innan du börjar med konverteringen:
-Om bilen saknar motorelektronikvarningslampa, så koppla in en sådan! Ford's motorstyrsystem EEC-IV har en utgång för att styra en sådan lampa, fast lampan är ofta inte monterad.
-Lär dig att läsa av felkoder på bilen! Man gör det med en strömbrytare från en pinne i ett testuttag till jord, och felkoderna ges genom blinkningar på motorelektronikvarningslampan (eller en lampa/lysdiod inkopplad till testuttaget).
-Om det finns några fel som gör att motorn går dåligt eller att det dyker upp felkoder, så åtgärda dem innan du börjar med konvertering eller blandtankning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 16:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 952
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
-Om bilen saknar motorelektronikvarningslampa, så koppla in en sådan! Ford's motorstyrsystem EEC-IV har en utgång för att styra en sådan lampa, fast lampan är ofta inte monterad.


Torbjörn, vet du vilken pinne på styrdonet? Antar att det är en öppen kollektorutgång som måste ha extern strömbegränsning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 17:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Databoxen skrev:
torbjorn skrev:
-Om bilen saknar motorelektronikvarningslampa, så koppla in en sådan! Ford's motorstyrsystem EEC-IV har en utgång för att styra en sådan lampa, fast lampan är ofta inte monterad.


Torbjörn, vet du vilken pinne på styrdonet? Antar att det är en öppen kollektorutgång som måste ha extern strömbegränsning?


Pinne 17. Det är samma som används som utgång i diagnosuttaget, signalnamn "STO".
Japp, det är en öppen kollektor med ett inbyggt pull-up-motstånd på 2,0 kohm till +12V. Det finns strömbegränsning, en aktiv "idiotsäker" sådan på styrdon från ca 1990 och framåt medan det bara är ett 3,9 ohm seriemotstånd på äldre styrdon. Där får man nog räkna med att motståndet brinner upp om man överbelastar utgången länge.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 13:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
har då inga problem med min motor då den för en tid sedan är portad o planad med nya packningar o sånt så tycker inte att jag ska behöva kolla felkoder då den går hur bra som hels, aldrig några problem:) Apropå skruven till Bränslemängden så ska den enligt många sitta under insuget, en liten insex skruv som man kan skruva på för att öka på trycket


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 14:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Anledningen till att hålla koll på felkoder i samband med konverteringen är att den vägen se om man har lyckats bra med tryckhöjningen. Om systemet har svårt för att lambdareglera t ex för att bränsletrycket inte stämmer, så får man ju felkod för det.

Men, som sagt, hoppas inte för mycket på att lyckas med att justera om originalregulatorn. På de flesta exemplar räcker som sagt justermånen inte till för att man ska komma någon vart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 16:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
Okej bra o veta, men hur mycket går det att köra med utan modd?? har hört 60% :roll: Och om jag inte får den att gå bra på 100% med original BTR så borde den iaf kunna klara 90 - 95% eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 17:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det verkar variera en hel del mellan olika Fordar, tydligen är gränsvärdena för lambdaregleringen mycket olika satta i olika programvaror för insprutningssystemet.
En del klarar 100 % helt utan konvertering, andra börjar gå dåligt och ge felkod redan vid 30 % blandtankning.

När du börjar få erfarenheter, så kom gärna med lite mer information om bilen också - t ex årsmodell, detaljnummer på insprutningsstyrdonet och sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 17:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
Ja det är en CLX -92 som har steg 3 portad topp enligt förra ägaren o den går mycket bra med fint drag i för att vara NA :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011