Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-14 17:20 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
Jag har som rubrik säger en A100 2,3E -92 som jag har lite undliga problem med.

Jag ska konvertera bilen till etanol men innan det så började jag mäta lite på EHA:n och jag får fram väldigt undliga värden.

På tomgång har jag 15,62-15,64 mA
När jag kör 50,70,90,110km/h utan belastning så får jag samma värden, mellan 13,0 - 14,5 mA men kör jag med belastning eller vid kraftig acceleration så sjunker värderna kraftigt ända ner till 7mA men aldrig så högt som 13mA och vid 180km/h så ligger värdet konstant och pendlar mellan 7-8mA. Som jag har förstått så ger lambdasonden info till "databoxen" som i sin tur ger värden till EHA:n? Lambdasonden är ny bara gått 100mil.
Det jag funderade på mer är tempgivaren som ger info till databoxen. Jag har mätt på den idag och fått fram vid genomvarm motor 90grader på mätaren 440 Ohm, vet inte om det är rätt värden? Jag har hört att dom ska vara på 270 Ohm? vid varm motor.

Jag tycker dessutom att bilen tar lite mycket soppa. 1liter /mil landsväg. Och luktar bensin när jag har stannat efter ha kört en stund.

Kan nog vara bra att fixa dessa fel om det nu är några innan man börjar konvertera till etanol för att få rätt värden.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 19:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I det här fallet så verkar det ju som om strömmen i lambdareglerat läge blir runt 13-15 mA medan den sjunker till 7-8 mA när styrsystemet går ur lambdareglering och börjar fullgasanrika. Rimligtvis bör du då också få lägre strömmar vid kall motor och om du provar att bygla över fullgaskontakten vid normal körning.
För att förvissa dig om att den lambdareglerar kan du prova att vrida sakta på mängdmätarens justerskruv för tomgångsblandning och se att strömmen följer med, då motorn går på tomgång.

440 ohm kan man vänta sig att tempgivaren har vid ungefär 70 °C motortemperatur, så det är förmodligen inget större fel på den. Många VAG-bilar från 90-talet har ju en motortempmätare som har ett stort "dödband" runt normal motortemperatur, den står stilla på 90 °C när den verkliga temperaturen är mellan kanske 65 och 100 °C. Detta för att "lugna" oroliga kunder och slippa onödiga frågor till verkstäderna.

Har du någon känsla av var på bilen bensinlukten kommer ifrån? Jag skulle i första hand gissa på någon dålig slang (de här berömda tygomspunna gummislangarna man brukar hitta på tyska bilar) för tankventilationen. Gummit i dem kan bli mycket poröst och dåligt utan att det syns utanpå slangen. En annan möjlighet är sugledningen mellan tank och bränslepump, den är ofta också av samma dåliga sorts slang. Däremot brukar alla trycksatta bränsleslangar vara av bättre kvalitet.
En annan möjlighet är en mikroskopisk bensinläcka t ex vid någon av alla banjokopplingar som finns i ett KE-jetronic-system. Exempelvis är det lätt gjort att det läcker en aning vid bränslefiltret om någon tätningsyta är skadad på filtret eller banjoskruvarna, speciellt om man dessutom har återanvänt gamla kopparpackningar (de bör bytas eller, i nödfall, mjukglödgas varje gång man har haft loss en banjokoppling).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 20:31 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
Jag kan förstå att den går in i fullgasläge när den givaren aktiveras, men så länge den givaren inte är aktiverad så regleras motorn av lambdan? Då förstår jag inte att den har högre ström vid 90 utan belastning än med belastning.
Är det inte så att vid högre ström ju mer bränsle?
Jag ska prova att kolla strömmar vid kallmotor och med fullgasgivaren byglad imorgon.

Då är det antagligen inte något fel på tempgivaren iaf.

Det luktar soppa utanför bilen när man stannat. Kan inte säga om det luktar mer fram en bak, känner det när jag stiger ut ur förarplatsen varje gång jag kört. Har kontrollerat banjokopplingarna både till bränslefiltret och bränslehuvudet utan läcka dock på tomgång. Jag har funderat på att det kan vara slangarna. Men vad ska man använda för slangar om man ska byta? Stålomspunna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 20:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förresten, har bilen motorelektronikvarningslampa? Har det i så fall hänt att den lyser? Har du provat att läsa av felkoder från KE3-systemet?

Vanlig gummibränsleslang av god kvalitet (t ex Trelleborg) fungerar utmärkt. Stålomspunnen slang ska man passa sig för, man har ju inte en aning om hur dåligt gummi det är som döljer sig under omspinningen.
Men de trycksatta slangarna brukar inte ställa till med några problem på en bil med K eller KE-jetronic, det är ju sällan gummislangar utan oftare styva plastslangar/rör som inte åldras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 21:54 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
Bilen har inte motorelektronikvarningslampa. Jag har försökt att koppla in datorn till bildatorn men har inte fått kontakt.. sedan har jag försökt blinka ut felkoder men jag har nog inte haft tillräckliga kunskaper om det för jag har inte fått det att funka heller. Har lampa med kopplat 1KOhms motstånd. Vet du hur man gör för att blinka ut koderna?

Aha.. ok.. får kolla avluftningsslangen från tanken samt sugslang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 22:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att få ut blinkkoder på en VAG-bil utan motorelektronikvarningslampa brukar gå till så att man ansluter en lysdiod + 1 kohm motstånd mellan en testkontakt och +12 V , och en strömbrytare mellan samma testkontakt och jord. Med motorn på tomgång slår man så till strömbrytaren några sekunder, släpper den och räknar sedan blinkningar på lysdioden.
På en del Audi kan testkontakten vara framdragen till en säkringshållare som då brukar sitta på bränslepumprelät. I så fall sätter man i en säkring där tillfälligt i stället för att ordna en strömbrytare till jord.

Testkontakten kan ibland helt enkelt vara ett flatstift som hänger löst någonstans i motorrummet, och ibland kan det vara ett 3- eller 4-poligt kontaktstycke. De övriga polerna i det är i så fall batteri + , jord, och eventuellt en ledning som behövs för inkoppling av dator för felkodsavläsning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 08:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
Nu har jag testat att mäta vid kall motor, tog 30-40 sekunder innan det kom upp några värden på mätinstrumentet efter jag startat bilen. Värdet startade på 8 mA och gick sakta ner till 2,75mA under ca 3 minuter och gick snabbt som ögat upp från 2,75 till 18,42 på 10 sekunder och gick sen ner till ca 15-16 mA som den ligger på när den är varm. Detta var när jag stog på tomgång.

Återkommer med mer info när fullgasgivaren är aktiverad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 14:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
EHA fungerar väl så att ju högre ström , dessto större "läck" mellan kamrarna, vilket ger magrare blandning.
På opålitliga(:shock: ) bilar som Audi har man till skillnad från Mercedes valt att inte ha ett normalläge omkring 0 V ghenom EHA när motorn är varm.
Det betyder att det hela tiden måste gå lite ström till EHA för att motorn skall få rätt blandning.
När man belastar motorn så ökar luftflödet, och då kommer mätarmen att påverka ett par olika potentiometrar som är tänkta att ge info till ECU om att man gasar mkt.
(Finns ju ingen spjällpotentiometer på dessa).
Dessa potentiometrar används endast under varmkörningsfsen på mercedes men troligen hela tiden hos Audi.
På Audi + alla katalysatorrenade KE-jet, så finns även en fullgaskontakt för att ge ännu mer anrikning.

Så en minskad ström vid högre belastning är väl helt i sin ordning på en Audi.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 15:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Potentiometern i mängdmätaren på KE-jetronic används väl framför allt för att ge accelerationsanrikning, så vitt jag vet. Den finns alltid där vare sig gasspjälläget känns av med strömbrytare för tomgång och fullgas eller med en analog givare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Potentiometern i mängdmätaren på KE-jetronic används väl framför allt för att ge accelerationsanrikning, så vitt jag vet. Den finns alltid där vare sig gasspjälläget känns av med strömbrytare för tomgång och fullgas eller med en analog givare.


Stämmer, men alltså bara under varmkörning hos MB.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 18:32 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
nu har jag lite mer info. Med fullgasgivaren aktiverad så ligger värdena runt 8 ma vid 90 km/h . Har prövat att justera co justerskruven och värdena ändras då också. Som jag ser det verkar det funka. Kanske får leva med att den drar mycket soppa. Då är det bara att hälla i etanol och justera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, uppenbarligen!
Beträffande bränsleförbrukningen så kan det ju vara idé att kolla tändinställningen och att tändförställningen fungerar som den ska. Är det mekanisk tändförställning (vakuumdosa + centrifugalvikter i fördelaren) eller elektroniskt styrt? Om tändförställningen är mekanisk, så kolla att den fungerar som den ska - inget hopkärvat, inga utmattade fjädrar, vakuumdosan hel, vakuumslangar hela och rätt kopplade osv.
Kolla också att det inte är något "ovidkommande" fel av typ anliggande bromsar som gör att bränsleförbrukningen är hög.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 20:07 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
tändinställningen ska jag kolla. Angående tändförställningen så tror jag den är elektronisk. Inga kärvande bromsar.
Prövade idag med blinkkoder men lyckades inte. Ska pröva imorgon igen.

Är väldigt tacksam för er hjälp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 19:20 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-14 13:10
Inlägg: 8
Ort: Nora
Hmm.. jag är förvirrad.

Jag kör med mitt mätinstrument inkopplat hela tiden nu för att kolla inför etanolkonverteringen. Vad jag har läst tidigare så regleras ke3-jet med ett intervall av -10mA till 10mA. Det gör min bil ibland. Då ligger den på -0,18 mA på tomgång och går upp till ca 5mA vid acceleration. Och sedan hoppar den upp till dom höga värdena som ligger runt 15mA vid normal körning. Den verkar som den hoppar lite fram och tillbaka och reglerar ibland runt 0 och ibland runt 15. Men det som är samma är motorbroms som ligger på -58mA.

Sen körde jag tanken tom och tankade i 100% e85. Då ligger tomgång på 21,5 och fullgas 28 och normal landsväg runt 90-100 på 23-24mA och motorbroms -80mA. Verkar säkert normalt.

Men när jag kör etanol så beter sig mätningen inte lika som när jag körde bensin. När jag körde bensin så som man kan läsa i tidigare inlägg så sjönk värderna när jag gasade, men med etanol så ökar dom istället. Samma sak gäller när den reglerar runt 0 med bensin, när jag gasade så ökade värdena. Tycker det är något som är skumt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 09:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du har justerat EHA för 100% E85?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011