Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 10:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BTR börjar skaka?
InläggPostat: lör 08-06-14 17:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Hej,

Ville bara kolla om någon vet varför en BTR börjar skaka (är som om att den stänger av och på hela tiden).
Har idag monterat in en på en multivan 2.5 och när vi ökar trycket (max 1bar) så börjar den skaka. Har man den lågt och vakumsklangen i så skakar den inte, men tar man bort vakumslangen så börjar den igen. Någon idé på vad det kan vara.

MackanB

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det låter som nån slags resonans i bränslesystemet, kanske att fjäder + membran + ventil i regulatorn olyckligtvis råkar ha samma resonansfrekvens som vätskepelaren i returledningen.
Du skulle på prov kunna skarva på en lång gummislang på returledningen (låt säga 2 meter extra) och se om det blir någon skillnad.

En del bilar har svängningsdämpare inkopplade på antingen tilloppsledningen eller returledningen redan från fabrik för att undvika sådana fenomen, man kan hitta små konstiga plåtburkar för det ändamålet på t ex Opel och BMW. En mer permanent lösning kan ju vara att plocka några såna på skroten och prova att koppla in efter och/eller före regulatorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Provade med längre slang
InläggPostat: sön 08-06-15 12:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Hej Torbjörn,
Tack för ditt svar. BTR:en kommer från KL-racing och är deras standard regulator. Får det fortfarande det inte till att fungera även att vi provat två olika regulatorer från dem. Kan det vara så att det blir något problem med den befintliga regulatorn, jag måste koppla dessa i serie eftersom den sitter integrerad i motorn.
Har också provat med en längre slang på returen och det blev ingen skillnad. Vi lyckades att få bort skakningarna ett litet tag (monterade isär BTR:en för att kolla om något var fel, hittade inget och satte ihop den) men då gick det inte justera den nya BTR:en över 3 bar, den slog då direkt upp till 6bar, Inget steg däremellan.
Något förslag?

/MackanB

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011