Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

VW Caravelle 2,5 -92 flexitune
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3287
Sida 1 av 1

Författare:  Oze [ mån 08-06-16 08:32 ]
Inläggsrubrik:  VW Caravelle 2,5 -92 flexitune

Hej

Caravellen konverterad och den går bra... bättre än på bensin (om nu inte hjärnan luras förstås) men...

kallstart är ett problem. I morse ca 10 plusgrader och bilen vägrar bara. Typiskt när söta frun skall ha bilen. Hon fick ta andrabilen...

eftersom jag justerat upp flexitunen lite så tänkte jag att bilen "surnat". Dock var inte stiften blöta. Är det motorvärmare som gäller för all framtid nu?

Författare:  torbjorn [ mån 08-06-16 08:41 ]
Inläggsrubrik: 

En bil av '92 års årsmodell har säkert adaptivt motorstyrsystem, så att om man "ställer upp" trimpoten i Flexitune lite extra finns det risk att styrsystemet kompenserar tillbaka och kanske magrar ut lite för mycket i samband med t ex kallstart. Så det är nog bättre att låta trimpoten stå i standardläget för 30-35 % pulsförlängning.

Har du provat att utnyttja Flexitune's kallstartfunktion, att vänta olika antal sekunder mellan tändningstillslag och start beroende på hur mycket extra anrikning man vill ha ? Den förutsätter förstås att man har spänningsmatning till Flexitune kopplad via tändningen.

Författare:  Oze [ mån 08-06-16 09:29 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har kopplat FT:n direkt på batteriet, och bara provat en enda gång med 2 knapptryck vid kallstart. Jag drog nästan slut batteriet innan den startade den gången. Drog då slutsatsen att jag chokat för mycket...

Sedan har ju söta frun mest haft bilen och den har ju startat, men det har varit svårt. Jag skall nog låna hem ett oscilloskåp och kolla pulslängderna i veckan, bara för att verifiera att FT:n faktiskt gör vad den skall.

Författare:  Baggis [ ons 08-06-18 20:34 ]
Inläggsrubrik: 

Du har väl 5 burkar? Har du två FT då? Vad gäller min Omega med FT så är 5:ans chokeläge alltid för lite. Vore jag du skulle jag testa högre läge än 2, för att lyckas sura ned med E85 verkar vara svårt. Jag brukar starta med 5:ans läge OCH inkopplat kallstartsmotstånd utan att det gör den sur. Iofs är det väldigt olika mellan motortyperna hur mycket extra bränsle som krävs vid start.

Författare:  torbjorn [ tor 08-06-19 00:01 ]
Inläggsrubrik: 

Baggis skrev:
Du har väl 5 burkar?


En 92'a har knappast något sekvensiellt motorstyrsystem, utan det är antagligen bara en enda utgång från styrdonet som styr samtliga spridare. Och då duger det ju bra med en "vanlig", enkanalig Flexitune.

Författare:  Baggis [ tor 08-06-19 05:34 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Baggis skrev:
Du har väl 5 burkar?


En 92'a har knappast något sekvensiellt motorstyrsystem, utan det är antagligen bara en enda utgång från styrdonet som styr samtliga spridare. Och då duger det ju bra med en "vanlig", enkanalig Flexitune.

Går det en gräns omkring där nånstans då? Min Omega -94 har ju sekvensiella insprutare. Eller kanske beror av motor förstås.

Författare:  magnul [ tor 08-06-19 07:30 ]
Inläggsrubrik: 

Baggis skrev:
torbjorn skrev:
Baggis skrev:
Du har väl 5 burkar?


En 92'a har knappast något sekvensiellt motorstyrsystem, utan det är antagligen bara en enda utgång från styrdonet som styr samtliga spridare. Och då duger det ju bra med en "vanlig", enkanalig Flexitune.

Går det en gräns omkring där nånstans då? Min Omega -94 har ju sekvensiella insprutare. Eller kanske beror av motor förstås.


Fresh thinking - better cars :P

Författare:  torbjorn [ tor 08-06-19 07:40 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, det verkar som om de flesta biltillverkare införde sekvensiell insprutning under första halvan av 90-talet.
Men enkanaliga system fanns kvar i en del fall (t ex LH 2.4 hos Volvo) så sent som 1996-1997).

Författare:  Oze [ fre 08-06-20 22:42 ]
Inläggsrubrik: 

Ni har så rätt, en vanlig flexitune 2 räcker alldeles utmärkt, och bussen är femcylindrig. Dock när jag skall konvertera andrabilen måste jag nog skaffa en sekventiell flexitune. Om jag inte skall köra "byta spridarevarianten " på den bilen. En Saab 9000 Turbo från 1993.

Författare:  Oze [ ons 08-09-10 10:52 ]
Inläggsrubrik:  kallstarter

Eftersom kallstartsbekymrena eskalerar kände jag att det var dags att göra något åt det :roll: Förra helgen när bilen skulle startas efter en kall (säg mellan 6-8 plusgrader) så gick den inte igång förrän jag hade fått starthjälp, eftersom batteriet kroknade. Detta trots 5 blink på flexitunens choke. :evil:

Inatt har det varit lite kallare ändå, sam fuktigt, dags att testa nya teorier... så jag provade idag att tvångsöppna kallstartventilen samtidigt som jag körde startmotorn... När motorn startade släppte jag ventilen igen.

funkar ju kanon! (annat var ju inte att vänta)

Vet någon om detta kan vara problem iom att jag inte använder samma jordpunkt som ECU:n?

Författare:  torbjorn [ ons 08-09-10 12:32 ]
Inläggsrubrik: 

Om du använder en annan jordpunkt bara för att manuellt öppna kallstartventilen så spelar nog det ingen större roll i praktiken.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/