Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 21:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-06-19 09:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-19 09:03
Inlägg: 5
Ort: Från
Tjena.. kanske fel forum men tror jag är rätt.

Undrar är det möjligt att köra en Ford fiesta 90 1.1 på e85? Går det tanka rakt i tanken eller måste jag göra en hel del konverteringar?

Hur gör jag för att få det funka. Fick höra ryckten om att "gamla bilar" klarar av det extremt mycket bättre att tanka det utan konvertering än nya och vad kostar det att konvertera om möjligt.

Anledningen att tanken kom upp var bensinpriset på över 14 kr litern mot e85s ca 8kr är en hel del skillnad.
Nån som vet för och nackdelar med "nya" bränslet i sådana fall.

Snälla hjälp mig, vore ganska coolt om det gick att genomföra.


//Cenox


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 10:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
mellan 30-50% ska du kunna köra med. för att köra med 100% får du köpa dig en etra bränsletrycksregulator, finns från 300: - och uppåt. Ska själv konvertera min Ford sierra -92 o där ska jag bara skruva upp min original bränsletrycksregulator lite grann så ska den kunna gå hyffsat på 100%. Men har inte vågat ännu :oops:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-06-19 10:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-19 09:03
Inlägg: 5
Ort: Från
ok,, det där lät väldigt intressant.. vart köper jag den? mekonomen?
och hur monterar jag den.. jag är inte insatt alls i detta men har ju hobby mekat.. jätte snällt om jag fick reda på hur och vad jag ska göra..

Har du nån aning om hur bilen kan reagera på nytt bränsle.. man förstör inte motorn genom att man mixtrar så här?

Tack för svaret jag fick sist :D :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-06-19 10:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-19 09:03
Inlägg: 5
Ort: Från
JO den ser jag ..

Förlåt men är fortfarande nyfiken.. har skummat igenom sidan lite
men är inte direkt samma sak som att läsa det från någon som i IRL har gjort det.

Ville bara få svar på mina små frågor.. för jag vill ju inte krasha en fungerande bil genom mixtra med systemet. Samt ville mer höra det vitt på svart hur det gick till, vad man köper för "delar".

Nått jag inte förstått ännu är efter en del läsandes är folk bubblar nått om ställa tryck.. Vad menas med det och hur vet jag vad som är rätt?

Samt om någon i verkligeheten hade konverterat en ford fiesta eller samma / liknande typ av motor på detta viset, iom den är gammal så vet jag ju som inte provat hur systemet kommer reagera. Där av frågorna.

Ber om ursäkt om jag låter besvärlig men nyfikenheten tar ju ganska mycket över när man blir rånad tack vare bensinpriset.

förlåt och tack i förhand


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Fiestan har väl centralinsprutning (TBI) styrd av Fords vanliga motorstyrsystem EEC-IV.

Det finns en diskussionstråd någonstans här på forumet om konvertering av en Fiesta.

Rent allmänt kan man säga att bränsletryckhöjning bör kunna gå bra, på många centralinsprutningssystem behöver man inte ens montera någon separat justerbar tryckregulator utan man kan ta isär originalregulatorn och lägga en lämplig bricka under fjädern för att höja trycket.

Men rent allmänt kan man vänta sig bättre driftresultat om man kostar på sig ett piggybacksystem, t ex Flexitune. Inkopplingen blir lite speciell på en Ford med centralinsprutning, eftersom styrdonet har två utgångar som matar samma spridare, den ena direkt och den andra via ett motstånd. Men det avhandlas i den gamla Fiesta-tråden här.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-19 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
eller finns det under plomberingsbricka en skruv man kan ställa på med en 4 mm insexnyckel
skruva evt. in den 2½ varv

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-20 08:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
man ska väl skruva ut den för att få mer bränsle, så ska det vara på min sierra iaf som etanol folk har sagt :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-20 23:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Etanolpower skrev:
man ska väl skruva ut den för att få mer bränsle, så ska det vara på min sierra iaf som etanol folk har sagt :?


På din Sierra har ju insprutningssystemet en spridare per cylinder, där sitter bränsletryckregulatorn separat och är en helt annan konstruktion än på en motor med centralinsprutning där tryckregulatorn är inbyggd i spjällhuset.

På de regulatorer som har justerskruv ska den alltid vridas i den riktning som spänner fjädern mer, för att bränsletrycket ska öka. Och det innebär att skruven ska vridas in (skruvas medurs) på alla normalt konstruerade regulatorer. Motsatsen skulle teoretiskt sett kunna förekomma om regulatorn har dragfjäder eller skruven är vänstergängad, men något sådant har i alla fall jag aldrig sett i verkligheten.

Nu vet jag inte exakt hur tryckregulatorn ser ut på Fords centralinsprutningsenhet. Bosch har ingen justerskruv alls, men där kan man lätt ta isär tryckregulatorn och lägga en bricka ovanpå fjädern. Delco/GM har en justerskruv, men den är låst med en svetsloppa. Ofta har den tagit ganska djupt så det inte finns mycket gängor kvar när man väl har lyckats borra eller slipa bort svetslåsningen. Men även där går det att ta isär regulatorn och lägga in en bricka (eller byta fjäder).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 09:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-15 00:38
Inlägg: 13
Ort: Från
Okej det var jag som trodde det var samma, inte menat att vilseleda någon :oops: sorry :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011