Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 10:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-06-19 10:08 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Hej

Jag har i 2,5 år kört en Volvo 745 med flextek pch det har gått bra så när som vissa startproblem ibland, även vid varmt väder och varm motor. Nu kommer jag att köpa en bmw -95, en 518 eller 520, vilken "låda" ska jag då välja. Jag vill inte köpa en flexitune eftersom jag inte känner mig så kunnig inom elektronik. Frågan är alltså, vad ska jag välja?

Martin

_________________
Volvo 745 -92 Flextek
Opel Vectra -90 85% e85 okonverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 11:23 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Detta är kanske en svår fråga, men om jag istället undrar vilka fördelar resp nackdelar har de olika "lådorna"

_________________
Volvo 745 -92 Flextek
Opel Vectra -90 85% e85 okonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 15:50 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 15:48
Inlägg: 1
Ort: Sjöbo..
Kan bara säga att FlexiTune var busenkelt att koppla in ..
Lite händig med lödkolven och kunnig på lite Bil el så var det gjort på 2 timmar.. gjorde en Saab 9000 95 igår..

//F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-22 06:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Jag får väl slå ett slag för AutoFFV som dels var mycket lättinstallerad och har för egen del fungerat klockrent under dessa snart 2500 mil och ren E85, även om jag aldrig ens har/haft ambitionen att tanka bensin är denna variant klart vettig såväl som smidig, där även prov med kallstart i som kallast vi haft det med 10 minus inte var några som helst problem.

Likaså var den med betald vid runda 1700 mil och är nu rena sparbössan som följande:

8,05:-/l 0,95l/mil = 7,65:-/mil för mondeon med etanol (E85) mot 12.50:-/l 0,80l/mil = 10:-/mil med bara bensin

Skulle det med diesel för egna mondeon torde motsvarande siffror bli: 8-13,50:-/l 0,63l/mil (enligt konsumentverket) = 5-8,37:-/milen beroende på dieselpris.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 20:35 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:47
Inlägg: 11
Ort: Fjärdhundra
Peter skrev:
Jag får väl slå ett slag för AutoFFV som dels var mycket lättinstallerad och har för egen del fungerat klockrent under dessa snart 2500 mil och ren E85,


Ok Peter, du skriver att AutoFF är bra men vad är bättre än flextek som är billigare och som jag har använt i 2,5 år utan problem. Jag får manuellt ställa in etanol eller bensin men det är inte så svårt.
Kan AutoFF få ner etanolförbrukningen vid 100% E85 och klarar den att reglera när det är kallt och jag vill hälla i 10 liter bensin för att kunna starta efter jobbet där jag inte kan använda motorvärmare. Detta är sådant som jag funderar över, någon som kan svara?

_________________
Volvo 745 -92 Flextek
Opel Vectra -90 85% e85 okonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 07:33 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Jadu Boppe,, kan ju inte tala för att tex AutoFFV även skulle fungera klockrent med din Volvo som dessa boxar iaf gjort för egna bilarna och vet inte med framför allt den egna erfarenheten vad som kan tänkas vara bättre en den box du har i det fallet.

Men jag är iaf helnöjd med AutoFFV och utan att ha minsta vinning i detta,,,
och med förbrukningen även med denna normalt och så långt jag testad den fungerar den klockrent med rena kallstarter iaf i testade 10 minus utan problem och så ren etanol det bara är möjligt.

Utan att behöva spä på med mera fossil bensin vintertid som visserligen denna box klarar galant,, och speciellt då soppan även är E75 vintertid numer och är man trots det orolig för tex kallstarterna är det heta tipset att satsa på en bättre begagnad bränslevärmare, som förövrigt fungerar mycket på med etanolen och man har alltid en varm bil när man behöver den. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 18:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 20:25
Inlägg: 6
Ort: Tibro
Vart kan man få tag på sånna bränslevärmare, finns det även till Volvo V70 -99 ?

Lånar tråden lite =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränslevärmare
InläggPostat: tor 08-07-10 20:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Till Kofoten:

Jag tror Peter avser en bränsledriven motorvärmare. Eberspräscher säger man ofta slentrianmässigt, men det finns ju flera andra fabrikat att välja på. Det blir till att besöka en bilskrot. Dom finns ju även på nätet numera. Även Blocket och liknande siter bör vara möjliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 21:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Eberspächer, Webasto eller Ardec är väl vad som kan hittas när det gäller bränsledrivna motor/kupévärmare. För den med tummen mitt i handen är dock monteringen en tung post. Upp till 10 timmar kan det gå åt för proffsen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 10:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 20:25
Inlägg: 6
Ort: Tibro
Upp till tio timmar, då kanske jag lägger ner den biten...
Har ju redan elmotorvärmare och kupevärmare monterad så.

Men en Auto FFV lutar det åt på vår V70.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 11:37 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Jo precis var det bränsledrivna värmare jag syftade på och nu skall detta inte överdrivas att dessa är allt för komplicerade även att montera begagnade sådana som jag uteslutande använt mig av och är i allmänhet av unversalmodeller, med lite olika fästen men annars är det inga egentliga monterings problem med dessa.

Är man sedan någorlunda hemma rent tekniskt är det inga större problem att montera en sådan faktiskt och utan att själv vara vidare elteknisk kunnig så monterades bland annat en sådan begagnad värmare (Volvo Flygmotor) för 1500:- i egna mondeon på dryga 3-4 timmar i lugn takt och denna får väl anses vara packat i motorrummet osv.

Så visst är det fullt möjligt,, och mina hittade jag uteslutande på tex Blocket.se men kolla även med skrotarna som sagt.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 12:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Freddemannen skrev:
Kan bara säga att FlexiTune var busenkelt att koppla in ..
Lite händig med lödkolven och kunnig på lite Bil el så var det gjort på 2 timmar.. gjorde en Saab 9000 95 igår..

//F


Jag känner mig osäker med kolven med.. Men det går att köpa färdiglödda Flexitune med såg jag..

http://www.tankaetanol.nu/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011