Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 09:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-24 12:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 11:17
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag har en volvo 240 gl med b230 motorn som jag har konventerat till etanol med en tryckreglator. Trycket ligger på 4 bar och den drar 1.4l blandadkörning ska man öka eller minska trcket om man vill att den ska dra mindre?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Vilken variant av B230 är det? B230E med K-jetronic (mekanisk insprutning) eller B230F med LH-jetronic? Om motorn är B230F, har den då LH 2.2 eller LH 2.4 ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 12:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 11:17
Inlägg: 4
Ort: Från
Det är en b230f men jag vet inte om det är 2.2 eller 2.4
Var kollar man det lättast


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 12:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
På 240 och 740 med B230F användes LH 2.2 fram till och med tidiga '88 , sena '88 och framåt har LH 2.4 . Andra Volvomodeller (440, 760 m fl) behöll LH 2.2 något år längre.

Säkra kännetecken på att bilen har LH 2.4 är följande:
-"Testlåda" med en lysdiod, tryckknapp och testkabel i vänster bakre hörn av motorrummet, nära huvgångjärnet.
-Tvåpolig kontakt på tomgångsventilen.
-Motorelektronikvarningslampa ("lambdalampa") finns på de flesta exemplar.
-Insprutningsstyrdonet, som sitter till höger under instrumentbrädan, har kåpa av galvad järnplåt och botten av aluminiumplåt. 35-polig kontakt.

Kännetecken på LH 2.2:
-Stor svart plastlåda som är styrenhet för tändsystemet sitter till höger framtill i motorrummet, på fästet för expansionskärlet (endast på 240, inte på 740).
-Trepolig kontakt på tomgångsventilen.
-Insprutningsstyrdonet, till höger under instrumentbrädan, har kåpa av blank aluminiumplåt och botten av svart plast. 25-polig kontakt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Att öka/minska trycket hjälper dig nog inte att få ner förbrukningen.
Systemet kommer ju ändå att lambda-reglera så långt det är möjligt, och när du justerar bränsletrycket så flyttar du helt enkelt detta reglerområde.

Runt 4 bar är nog ungefär lagom. I alla fall på LH 2.2 med 2.5 bars tryck original.
Då jag körde BTR på min F med LH 2.4 (3 bar org.) funkade allt som bäst vid runt 4,5-5 bar.

Vad drog den på bensin? Kanske något annat som är galet.
Du bör hursomhelst kunna komma ner till runt 1.25 l/mil blandat med E85 i tanken.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 10:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 11:17
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag verkar ha LH 2.2
Förut drog den 1.16 l när jag körde på bensin, det är också blandadkörning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ok, då är det säkerligen något "riktigt" fel någonstans.

På LH-system kan vissa slags fel på lambdasonden leda till att styrdonet drar på alldeles för fet bränsleblandning och förbrukningen blir hög. Ett enkelt sätt att prova det är att koppla bort lambdasondssignalen (flatstiftskarv med gul skyddskåpa uppe till höger på torpedväggen) och se om förbrukningen sjunker.

Ett annat vanligt fel är trasig motortempgivare. Kollas enklast genom att mäta spänningen över givaren under körning (om du vill koppla in multimeter inne i kupén så gör det på styrdonets kontakt, + pinne 2 , jord pinne 5). Normalt kan man vänta sig 2,0-2,5 V vid kall motor på sommaren och 0,3 - 0,65 V vid varm motor. Om spänningarna är högre, eller fladdrar och är ostabila, så byt motortempgivaren.

Kolla också att tändningen är rätt inställd och att vakuumslangen från insugningsröret till tryckgivaren i tändstyrdonet är i ordning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011