Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 10:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 900 -95 2.0 hjälp
InläggPostat: lör 08-06-28 12:15 

Hej,
här är mitt första inlägg.

Började tidigare idag läsa om detta med E85 konverteringar och ville ha lite tips. Jag har som sagt en Saab 900 (nya generationen) från 95 med en 2.0l motor (utan turbo).

Jag har läst lite om olika metoder... letar efter något som jag bara kan sätta in och inte bry mig om vad jag häller i tanken (0-100%) etanol (om det nu är möjligt). Eftersom bilen är ganska gammal vill jag inte lägga hur mycket pengar som hellst på den... samtidigt till jag inte vara tvungen att trycka på div knappar beroende på blandingen jag kör på och kallstarter etc.

Jag sysslar mycket med elektronik och har inga som hellst problem med lödning. (kan också utföra småarbeten om någon behöver hjälp med lödning i malmö området)

Har hört lite om AutoFFV och det verkar vara mer eller mindre precis vad jag letar efter. Något som är ganska enkelt att koppla in själv och som sköter sig själv. Jag har dock inte hittat någon information om AutoFFV till saabs 2.0 motor.

Har också sätt FullFlexGold vilket verkar vara ungefär samma sak som AutoFFV... någon som vet hur dessa exakt skiljer sig? Om det ena kanske är bättre lämpat för min saab än det andra?

Så det jag undrar är vad tror ni är rätt för mig, så att säga.

Gärna åsikter och tips.

(som sagt om någon behöver hjälp med lödning är det bara att slänga iväg ett pm)

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 08:00 

Hmm inga svar?
(kaske är lite för otålig)

Eller är det kanske så att ingen vet riktigt?
(hintar etc är också välkomna :lol: )

I värsta fall får jag väl helt enkelt köpa ett system och se ifall det funkar

Bra med en lödkolv i handen :)
Hör av er om ni behöver lite löd-hjälp i malmö regionen.

Inläggsrubrik: Re: Saab 900 -95 2.0 hjälp
InläggPostat: sön 08-06-29 08:31 
Forummoderator

Weeb skrev:
Har hört lite om AutoFFV och det verkar vara mer eller mindre precis vad jag letar efter.

Du har nog redan mer eller mindre besvarat din fråga på egen hand.

Vet dock inte hur/om det systemet funkar på en Saab 900 ng, men bör väl inte vara några konstigheter?
Vad sitter det för insprutningssystem på en sådan? Med LH 2.4 eller liknande ska det inte vara några problem.

Lämpligt med automatik kanske, men i ditt fall (kan elektronik) hade jag definitivt kikat närmare på Flexitune.
Det enda du behöver tänka på där är att växla mellan bensin-, bland- eller E85-läge. Inte jobbigare än att byta låt på stereon, och hur ofta tankar man bensin med dagens priser? :lol:

Välkommen hit förresten!..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 09:06 

Svårt att veta om det är det som AutoFFV som gäller eller om det kanske kommit något nytt bättre... som sagt har precis börjat titta på etanol konvertering så jag kan 0 om det.

Jag har dålig koll på bilar i allmänhet (är hyfsat händig av mig men vad det sitter för insprutningssystem i min bil har jag nada koll på).

Att byta mellan lägena i sig är inga konstigheter... vill mest inte ha några skummeknappar i min bil :) (tycker det ser hemskt ut om man bara har nån knapp som är off när hela bilen är helt stock annars)

Och visst hade jag konverterat hade jag nog kört på ren E85 så jag hade kunnat ha knapparna oåtkommliga i stort sätt eller tom bara bryggat anslutningarna på E85 läget men blir kanske problem när man åker utomlands (brukar åka till polen en gång om året och besöka släkten)

Just välja blandning verkar inte så farligt... bara lite omständigt att hålla koll på... det jag vill akta mig för är jobbiga choke knappar :D har faktiskt en bil från 95 inte en moped från 70 talet :D

Av det jag förstått så klarar sig AutoFFV utan sådant som choke och reglerar själv eller? (kan det bli så kallt att bilen inte startar om man har 100% E85 i tanken pga att det är för kallt... oavsätt choke etc?) (bor iofs i skåne så vi vet inte riktigt vad vinter ÄR här nere men inte kul att stå där och inte kunna starta bilen bara för att det blir lite för kallt)

Finns det nån anledning att använda Flexitune istället för AutoFFV förutom att det blir ganska mycket billigare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:03 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Weeb skrev:
Att byta mellan lägena i sig är inga konstigheter... vill mest inte ha några skummeknappar i min bil :) (tycker det ser hemskt ut om man bara har nån knapp som är off när hela bilen är helt stock annars)

Där håller jag med dig, jag vill också hålla bort fula extraknappar från mina bilar.
Ett tips dock.
Jag brukar rota runt på skrotar, på sådana där man får det, och då brukar man hitta extra (funktioner) knappar(orginal) i vissa modeller av samma bil. Och ofta finns det lediga platser i den egna bilen för sådana knappar. Det ger en mycket snyggare inkoppling än en knapp köpt på biltema/mekonomen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:59 

Nej det är inte lätt att veta alltid,,, kan iaf tala enbart positvia termer om specifikt AutoFFV:n som nu rullat helt problemfritt i egna mondeon i snart 2500 mil och naturligtvis ren E85 och var dessutom mycket lättinstallerad.

Och är så totalt befriad från "förfulande" knappar även om det som redan nämt är möjligt att jitta motsvarande originalliknande diton,,, och så kallt som iaf jag testat denna modell, var det inga som helst problem i som kallast vi haft det med runda 10 minus grader och skulle bli förvånad om denna inte fungerade lika bra i än lägre temperaturer.

Så anledning att inte välja den modellen har jag för mycket positiv erfarenhet att avgöra mera om, och dess investering kördes även in vid dryga 1700 mil och är numer rena sparbössan. :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 16:26 

Sällan jag ser -10 på termometern här i skåne :D men klart bra att veta.

Ser ut somt att AutoFFV verkar vara rätt val för mig. Hade dock en liten fråga till (även om det är lite off-topic).
Hur kopplar man in lambda sonden? Finns det kontakt man sätter mellan där också eller går man direkt på en av sladdarna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 17:12 
Användarvisningsbild

Du bör ha motorstyrsystemet Motronic 2.10.2 i din Saab 900 -95.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 07:40 
Forummoderator
Användarvisningsbild

http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=78436
funker bra

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme