Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flextune problem
InläggPostat: mån 08-06-30 09:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Hej har en 940 Ltt chipad, 0.8 i laddtryck
satte i en flextunen från tankaetanol.nu (färdiglöd)
kopplade in den genom att ta + från tändspolen, - gjordade jag i tändspolehållaren och spridarsignals kabeln tog jag den grå tjocka kabeln under tändspolen.

Startade den med bra E85 i tanken och för att få i gång den så måste man ge den lite gas annars vill den inte igång + att när den väl går i gång så blödrar den mycket (har fått för mycket bränsle) men sen när den väl är igång så går den ju, men den drar bränsle något enormt typ 1.8 l/mil!
har testar o sänga lite på justerskruven på boxen, har skruvat ner den så den ligger på gränslen till att gå snålt men går lika illa!

måste ju vara något fel på boxen eller? för jag har nu slängt ur boxen och kör med en justerbar BTR och nu går den som en klocka!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Prova att koppla in den vid LH-styrdonet och anslut spänningsmatning och jord där istället, som det är beskrivet i flera trådar här.
Det är en mycket säkrare lösning än att koppla in sig vid tändspolen.
Matningen till tändspolen är inte alls något bra ställe att koppla in annan elektronik på med tanke på störningar från tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 09:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
torbjorn skrev:
Prova att koppla in den vid LH-styrdonet och anslut spänningsmatning och jord där istället, som det är beskrivet i flera trådar här.
Det är en mycket säkrare lösning än att koppla in sig vid tändspolen.
Matningen till tändspolen är inte alls något bra ställe att koppla in annan elektronik på med tanke på störningar från tändsystemet.


okej men då kan jag väl lika gärna testa o koppla in den som jag beskrev innan men kopplar in + på batteriet och - jordar jag i karossen? så slipper jag klippa av massa kablar i onödan:) eller tror ni den funkar bättre vid styrdonet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jorda inte i karossen i så fall utan jorda i motorn, använd samma jordpunkter som insprutningskabelstammen är jordad i. Det bör gå bra att använda plusmatning direkt från batteriet för ett tillfälligt prov.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
torbjorn skrev:
Jorda inte i karossen i så fall utan jorda i motorn, använd samma jordpunkter som insprutningskabelstammen är jordad i. Det bör gå bra att använda plusmatning direkt från batteriet för ett tillfälligt prov.


oki ska testa det, funkar det inte så testar jag väl o koppla in den vid styrdonet också


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 12:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
kicken skrev:
torbjorn skrev:
Jorda inte i karossen i så fall utan jorda i motorn, använd samma jordpunkter som insprutningskabelstammen är jordad i. Det bör gå bra att använda plusmatning direkt från batteriet för ett tillfälligt prov.


oki ska testa det, funkar det inte så testar jag väl o koppla in den vid styrdonet också


Så nu har jag kopplat in den vid styrdonet istället o nu funkar boxen igen hehe gött! så ett tips! koppla inte in den vid tändspolen utan inne vid styrdonet!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 13:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då så :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011