Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 10:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-30 09:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Som Rubriken indikerar,

Har konverterat en 740 -90 med Flexitune II, funkar klockrent. Lite seg ibland i kallstarterna men försvinner direkt då den kickar igång. Lite bludder i början bara.

Men min fråga, har en treläges switch för de olika lägena. 50/50, E85, Bensin.

Den gick som vanligt på bensinen i Bensinläget, tömde tanken, tankade E85 å switchade om till E85. Gick även då bra på E85. Men switchar jag nu om till bensin eller 50/50 läget så märker jag ingen skillnad.

Är Lambdan så bra på att reglera så att jag lika gärna hade kunna köra 100% E85 utan konvertering? Eller är det nästan bara kallstarten som flexitune hjälper till med?

För borde inte bilen gå ganska kasst i bensinläge på Flexitune med 100% E85 i tanken?

/J.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Normalt brukar en 740 gå mycket dåligt på ren E85 om man inte har gjort något för att konvertera, gränsen brukar ligga vid 30-50 %.

Fungerar inkopplingen av strömbrytaren som den ska, dvs ändrar sig spänningen på ledningen från strömbrytare till Flexitune som förväntat när du ställer om den i olika lägen?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Japp.

Vid 50/50 läge så mäter jag upp ca 12-14V på SEL på flexitune (vilket det ska vara), och 0% E85 läget så jordar jag SEL.

Jag märker dock att det ligger en spänning på ca 2-3V i Etanolläget, men gissar att det är som det ska.

Skumt.. den går ju visserligen bra både på 100% och 0% E85... undrar bara hur det blir till vintern med 50/50...

/Johan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ja, det verkar ju som det ska vara. Rimligtvis borde det vara 2,5 V där i E85-läget när SEL är oansluten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 17:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Lambdareglerar den som den skall i båda lägena?
Troligen inte, den går in i ngn limphome i det ena läget, men det kanske inte märks så mkt på gången direkt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 11:29 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-15 09:45
Inlägg: 13
Ort: Från
Jag själv har en 740 - 90 med en B230F motor i. Den är inte konverterad alls, och går ruskigt bra på ren E85 etanol. lite svårtstartad tidigt på morgonen. Men annars är det lungt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 10:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Ok, hur kan man vara säker på att flexitunen faktiskt fungerar?

Som lainan skriver, jag kanske kör "okonverterat" jag med?

Flexitunen blinkar som den ska, spridarsignalen går ju genom flexitunen. Men jag har ju igentligen ingen aning om den modifierar signalen nånting?

Går det att kolla på något sätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 10:16 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Ähh, är lite bakis. Givetvis så är det bara att koppla bort boxen å se om den går lika bra då..

Doh..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 13:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
En dum fråga..

Justerskruven på Flexitune står inte på 0?

Fast om den gjorde det borde väl kanske inte spänningarna stämma..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
De spänningar man kan mäta upp på SEL-signalen påverkas inte av hur man ställer justerskruven på Flexitune.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 10:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Det kan mycket väl vara så att justerskruven står på 0, ska känna lite på den i eftermiddag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 10:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
jag vet en annan som har en volvo 740 turbo från sent 80 tal eller tidigt 90 tal
som går på E85 okonverterat lite tjurig att starta kall går annars ok
ska var trimmad men vet ej om boxen är chippad

klara din att gå på e85 utan konverering så grattis

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 21:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 09:36
Inlägg: 6
Ort: Från
Problemet är löst (nästan)

Justerskruven var inställt på 50%. Och min "strömbrytare" hade inte riktigt kontakt med +12 & jord. Ändrade till ca 30-35%

Så nu är det fixat, nu märks det skillnad på 0% och 50% läget.

Man kanske får leva med lite "svårstartad" även sommartid. Även med choke, den går ju igång men man måste gnugga ett par sekunder till på startmotorn + lite gas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 13:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Bra att det löste sig! Hoppas att du får ordning på starterna med.. Hur mkt behöver du choka om det är 20 grader eller så?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011