Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 04:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-02 19:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Finns det någon som har konverterat en focus årsmodell 01 1,6 motor till etanol?Vill vetta den snabbaste och enklaste sättet som finns idag att omvandla den till 100% etanol. Har sett att det finns en dossa(flextek) som man drar in motor sen är det bara att tutta och köra.[/b]


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en sådan bil är nog den bästa lösningen att koppla in något av alla de olika piggybacksystem som finns på marknaden. Flextek, Flexitune, Auto FFV och allt vad de nu heter. Samtliga fungerar ganska bra men det beror på hur mycket du vill betala, hur mycket eget arbete du vill lägga ner på konverteringen, hur pass automatisk övergången mellan bensin och E85 ska vara osv , vilket system du ska välja.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 19:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Jag vill att det ska gå fort och självklart att det ska vara
så billigt som möjligt,
så enkel som möjligt,
vilken av allternativ tar minst tid?Orkar inte lägga mera än en halt time på själva jobbet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 20:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Hittade den här i ett internet forum, finns det någon som har råkat ut för samma sak?
Dav Says:
May 22nd, 2008 at 3:23 pm
FlexTek’s unit caused a lot of problems with my Ford Focus. It even ruined the catalytic converter since it made the car run so rich it was dumping raw fuel into the exhaust. This was even when it was turned off! I have gotten rid of the FlexTek unit. It’s garbage. I’ve also had a lot of problems with the owners of FlexTek. If you want your car to run E85, get it re-chipped.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 21:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Vad ska jag ha då för dossa? Vilken rekomnderar du?Jag vill inte att bilen ska få stryk :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Till att börja med: katalysatorn kan INTE skadas av för fet bränsleblandning. I så fall skulle den ju ta skada varje gång en bensinbil körs på fullgas och fullgasanrikningen griper in. Likaså vid kall motor då den går med fet bränsleblandning under varmkörningsförloppet.

Däremot är det känt från äldre Ford, t ex Escort från mitten av 90-talet, att fullgasanrikningen, som iofs är lagom för bensin, blir alldeles för kraftig när man kör på E85. Om man segdrar länge på fullgas så surar motorn nästan ner sig, bilen går betydligt bättre om man släpper till ca 75 % gaspådrag.

På den Flextek jag har mätt på, förvisso ett ganska gammalt exemplar, förlängdes spridartiden inte alls i G-läge, och i A-läge blev förlängningen mellan 32 och 39 % beroende på pulslängd. Ju kortare pulslängd desto mer förlängning.

Om man vill att installationen ska gå snabbt bör man välja ett system där det följer med en färdig kabelstam, även om man får betala rätt mycket extra för det och får ta risken för problem pga slarvigt monterade kontakter i den kabelstammen etc.
För min del så föredrar jag att göra inkopplingen genom att klippa och skarva kablar i bilens kabelstam, vid insprutningsstyrdonet. Då hamnar alla skarvar samt piggybackboxen i ren och lugn miljö under instrumentbrädan, och det syns inget alls av installationen i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 15:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Vad sägs om att prova halv tanka utan att konvertera? :lol: ville lägga 10 liter etanol i tanken idag, resten bensin, men när jag kom till jeten så var pumpen för spriten avstäng för reparation :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 08:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 19:36
Inlägg: 7
Ort: Från
Tankade 10 L igår av etanol, resten bensin, tanken rymer 55 liter. Kan inte märka någon skillnad.Det känns som att det bara bensin i tanken :cry: Ska tanka 15 nästa gång, då ska vi se vad som händer :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011