Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-03 09:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Hej på er !
Har funderat på att konvertera till etanoldrift. Jag har läst en del här på ert intresanta forum och kommit fram till följande:
Jag funderar på att montera flexitune den verkar bra eftersom man kan justera ökningen av bränsle och den visar dutycycle för spridarna.

Jag förväntar mig att spridarna kommer att bli för små men i så fall byter jag dom.

Jag bor i norrland så detta måste funka även när det blir vinter och minusgrader.
Denna konvertering görs i första hand för att köra billigare är därför mån om att bilen går att köra på olika etanolblandingar med en bra/låg förbrukning.

Vad tror ni om detta koncept? Är jag ute och cyklar eller kan det funka?

Tacksam för synpunkter./ Anders L


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bör fungera utmärkt. Att spridarna inte skulle räcka till är ju inget problem vid normal körning utan bara möjligen vid samtidig fullgas och mycket högt varvtal, och det driftfallet inträffar ju inte så ofta.

Ett möjligt problem, speciellt om en bensinmotor är "chippad" är att man har dragit på alldeles för mycket fullgasanrikning för E85 så att motorn efter konvertering surar ner sig på fullgas. Men det märks ju tydligt, och i så fall är det bara att släppa gasen litegrann tills anrikningen kopplas ur.

Jag vet av en något nyare Audi med 1,8T-motor som är konverterad med Flexitune Sequential, ett problem där är att varmkörningsanrikningen inte riktigt räcker till så att motorn kan ha problem med att svara på gasen osv under första minuten efter kallstart. Men där är det löst genom att ha Flexitune's tryckknapp för kallstartanrikning inkopplad, om man märker att det tillfälligt behövs lite extra anrikning just efter start är det bara att trycka några gånger till.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Spridarkontakter ?
InläggPostat: ons 08-07-09 14:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Jag har beställt en flexitune men inte hunnit få den ännu.
Nu funderar jag på inkopplingen, om jag kan få tag på spridarkontakter så skulle jag slippa klippa i kabelstammen.
Var kan jag köpa dessa kontakter ? Behöver ju både hanar och honor.

Någon som vet var dom går att få tag på ?

/Anders L


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 15:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Hej och tack för snabba svar !
Flexitunen fanns i brevlådan när jag kom hem så nu skall den lödas ihop.
Jag får se hur jag gör med kablarna tycker att dom var ganska dyra kanske klipper i kabelstammen ändå.
/Anders L


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar vara enklast att göra inkopplingen i kontakten vid styrdonet, jag antar att det sitter mitt i luftintagslådan på din bil? I så fall kan man stoppa undan Flexitune ovanför styrdonet och så får man installationen helt osynlig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Flexitune moterad
InläggPostat: lör 08-07-12 22:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Nu är flexitunen monterad !
Jag har gjort en liknande instalation som du beskrivit i din tråd om A3:an Torbjörn,det funkade på en gång.
Har bara kört några mil ännu bilen går bra på 100% E85. :shock:
Ska ut och testa mer imorgon se när jag har 100% dutycycle mm.
Återkommer senare vad jag tycker om detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Några hästkrafter saknas
InläggPostat: sön 08-07-13 19:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Har kört några mil idag. Det känns som att det saknas några av min 209 hk :(
Jag har 100% dutycycle vid 5000 rpm och full gas.
Tycker inte att det är samma klipp vid 2000-3000 rpm som det är när man kör på bensin.
Dock går bilen bra lungt och fint.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 19:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Har tankat idag (dock bara kört 20 mil ) den har tagit 1,03. Det är ungefär vad jag väntat mig. Den brukar gå på 0,8 när jag kör bensin.

Har läst om förvärming av bränsle och insugningsluft här på forumet.

Skulle det vara någon ide att täcka för laddluftkylaren även nu på sommaren för att få ned förbrukningen?

Och förvärming av bränsle är det också aktuellt sommartid eller är det på vintern man tjänar på det?

Vad tror ni min bil kommer att dra på vintern?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inte helt nöjd
InläggPostat: tor 08-07-17 21:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Har kört ytterligare några mil men jag är inte 100% nöjd.
Som jag skrev tidigare saknar jag lite effekt.
Jag har tidigare blandtankat upp till 40 % E85.
Tycker att bilen gick riktigt bra på 20-30 % E85 hade samma toppeffekt och den kändes t.om. starkare på låga varv.
Vid 40 % e85 tycker jag att den mattades lite.

Vad har ni andra för erfarenheter går era bilar lika bra på 100% E85.
Lika mycket att åka med ??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 09:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Hej
Är ny Här på forumet har sett dina inlägg och funderar på att sätta dit en flexitune. Men hur har det gått för dig? Vet inte om det kan bli problem när man har chipat för insprut tiden är ju redan uppställd..?

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
fantasydanne skrev:
Hej
Är ny Här på forumet har sett dina inlägg och funderar på att sätta dit en flexitune. Men hur har det gått för dig? Vet inte om det kan bli problem när man har chipat för insprut tiden är ju redan uppställd..?


Om bilen är "chippad" så är det ju bara vid fullgas som spridartiderna är ändrade. Vid tomgång och delgas måste den ju fortfarande gå lambdareglerat och då finns det ingen anledning att ändra på originalmappningen.
Det har förekommit på en del bilar som har konverterats med piggybacksystem att den fullgasanrikning som är tilltagen för bensin blir alldeles för kraftig för E85, resultatet är att motorn surar ner sig vid fullgas, speciellt om man segdrar vid lågt varvtal.
Den enklaste lösningen på detta är att inte gasa så mycket, en annan möjlighet är att koppla bort fullgasanrikningssignalen på lämpligt sätt. Om bilen har gasspjällkontakt är det bara att koppla bort fullgasströmbrytaren, om det däremot är en linjär spjällägesgivare skulle man kunna prova att t ex begränsa utsignalen från den med en zenerdiod + motstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 10:03 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 09:24
Inlägg: 17
Ort: Sundsvall
Tack snabbt svar Torbjörn! :D
Nu har ju min bil Elektroniskt gasspjäll så allt verkar styras genom motorstyrenheten så man får väl leva med att den surar ner sig på fullgas. :( Synd bara att det blir mycke segdragning med husvagn på.

_________________
Audi A4 1.8T Q 2001 AWT med Chip från Motornord, flexitune sequential


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 14:28 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Har kört några tankar E85.Förbrukning cirka 1l/mil. Bilen blir lite svårstartad när det är under +10.
Den går inte riktigt lika bra som jag tidigare skrev. Om man kör på full gas och sedan släpper gasen rycker den till. det gör den inte på bensindrift. Har nu tankat 50% E85 tycker att den går bättre på det, blir starkare på låga varv kan smyga runt gathörnen t.o.m. under 1000 rpm.
Har läst (någonstans här på forumet) att driftkostnad borde bli ungefär lika på 50% e85 som 100% E85 eftersom förbrukningen sjunker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 09:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Frågan är: Var köpa bosch spridare med nr. 0280-150-467

Hej på er ! Jag har ju kvar min gamla audi, har kört några år nu med flexitune men eftersom bilen redan var chippad så är spridarna för små.
Jag har därför oftast kört 50/50 e85 bensin och bilen går bra på det viset.

Men med dagens bensinpris vill jag gärna tanka e85 till 100 %, funderar därför på att byta spridare.
Har med hjälp av den superbra listan som finns här på forumet kunnat leta upp en spriadre som borde bli bra men den verkar svår att få tag på.
Jag har kollat bildelsbasen men där finns bara den spridare som redan sitter på min bil så frågan är var jag kan köpa spridare begagnat eller nytt?
Någon som har nått bra förslag?
/ Anders L
:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011