Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 16:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-07-04 00:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Hej på er alla!
Håller i mina händer en sats för att höja trycket på bensinbil som lystrar till namnet Ford Escort Ghia 1.8 E Zetec från 1996.
Innan jag kopplar in mig på AC:n eller bromssystemet vill jag ha lite hjälp :oops:
På själva fuelrailen hittar jag (tror jag) bränsletrycksregulator och till vänster den blåklädda "bilventil" som näms tidigare i forum. Är den inringande slangen den som är reruren till tanken? Bild Var tvungen att ta bort håtetepe://wewewe. så ni får jobba lite för att se bilden :) Inte tillräkligt "gammal" i forumet :wink:
Om så är fallet var hämtat jag vacuum till min malpasi?

--------------------
Länk fixad. //Lind


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Slangen du har ringat in är troligen vakuumslangen till originaltryckregulatorn, kolla om dess andra ände är ansluten till insugningsröret.

Om jag minns rätt (dock osäker på om det gäller Zetec-E eller -SE) så går returledningen under spridarröret (fuelrail) och till höger om motorn är både den och inkommande bränsleledning skarvade med någon slags snabbkopplingar till chassits bränsleledningar.

Själv har jag dock aldrig höjt bränsletrycket på någon sådan bil, bara kopplat in piggybacksystem (Flexitune Sequential), vilket tycks sköta sig utmärkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Jaaap!
InläggPostat: fre 08-07-04 13:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Tack för ditt svar Torbjörn!
Jaaap, två st ledningar med snabbkoppling, den ena är röd oc den andra gulmarkerad. Inga pilar på dom så kan inte vara hundra på riktningen av bränslet. Men, den går in till bilens bränsletryckregen och den andra fortsätter till motorns vänstra sida och går in under den blåa "bilventilen". Jag håller mig till högra sidan och tar fram kniven. 3 mil till närmaste tankställe och bara etanol i en dunk hemma, går det illa så får jag väl slanga ur grässklipparen :lol:
Tack för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett sätt att ta reda på vilken slang som är vilken är ju annars att lossa en av snabbkopplingarna, provstarta som hastigast och kolla om det sprutar bränsle från kaross- eller motorsidan av snabbkopplingen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 15:09 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis den slangen du ringat in är inget annat än original regulatorns vakumslang,, retur slangen till tanken är den som syns nedanför regulatorn med grön/vid markering och där slangen går in under den blåa "bilventilen" är inkommande bränsleslang.

Har själv kört en sådan escort 1,8 fast en 92:a med enbart extra btr mycket positivt och kika efter bakom motorn till höger nermot torpedvägen om det inte där finns ännu ett par slangskarvar med snabbkoppling, som iaf fanns på 92:an.

Där anslöt jag då iaf en par vanliga 8mm kopparrör som då passade både dessa snabbkopplingar som bränsleslang,, även under dessa hårda plastslangar vid dessa skarvar finns i regen "färdiga" hulling försedda slanganslutninmgar på dom 8 mm om man vill byta ut dessa mot vanlig bränsleslang.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 15:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Stort tack!
Har följt era anvisningar ocg kör nu på etanol!!! :lol:
Lite finjustetingar och jag är redo att bli grön bilist!
Stort tack! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 19:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
3,5 mil averkade med etanol!
Slangade ut all bensin ocg fyllde på med 15 liter etanol. Startede snällt på första försöket, bensin kvar i systemet så det var väntat. Det roliga är just nu att trycket ligger på mellan 1,9 och 2,0 med ställskruven i botten.Öppnade upp den men trycket ligger kvar, ingen förändring. Körde några mil bara för att med säkerhet veta att den dricker bara sprit och testade gaspedalen. :)
Motorn känns lika som tidigare (startar på en gång men den är ju varm) fram tills 4000 varv. Vid fulgas märker man att motorn tappar lite kraft vid just 4000 varv. Inte konstigt eftersom han behöver mer tryck i bränslet, men!!
Varför ligger han på knappa 2.0 och inte närmare 3 från början? Trodde att ca 3 var vanligt med insprutning. OCH!!! Varför vill inte ställskruvarna göra nån nytta eller förändring överhuvdtaget av trycket? :oops:
Min Btr är nu inkopplad i returen och jag har skarvat en vacuum slang från original btr i bilen men styr den sistnämnda fortfarande maxtrycket?
Om så är fallet borde ju det märkas när man bara kör på etanol utan tryckhöjning och det gör det först vid 4000 varv och fullgas!! Några förslag i vad jag har klantat mig med? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt brukar man ange (och mäta) bränsletrycket med vakuumslangen bortkopplad.
Det som står i Fords specifikationer för din motor är 2,7 ± 0,2 bar med bortkopplad vakuumslang respektive 2,1 ± 0,2 bar med inkopplad vakuumslang och motorn på tomgång. Förutom det så kan ju felvisningen hos manometern mycket väl vara uppåt ± 0,5 bar utan att det är något konstigt med det.

Kan det vara så att du har förväxlat några anslutningar på den justerbara tryckregulatorn? Inkommande tryck, alltså returledning från originalregulatorn ska vara kopplad till en av sidoanslutningarna och utgående retur tillbaka till tanken ska vara kopplad till den anslutning som pekar rakt nedåt om man har regulatorn med justerskruv och vakuumanslutning uppåt. Den andra sidoanslutningen ska vara pluggad om man inte använder den justerbara regulatorn som enda regulator, och kopplar en manometer dit.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 20:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Just nu har jag inkommande från sidan och ut till tanken från undersidan som du nämnde. Gör jag tvärtom visar den ingen tryck alls på manometer som är iskruvad i sidan hela tiden.
Men, vacuumslangen från bilensoriginal btr har jag satt T nippel på och dragit en skarv till min nya btr. Är det dumt när båda btr får tryck? ska jag plugga igen original btr vacummoch endast leda från insug till min nya btr? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är bättre att ta vakuum till båda. Annars kan man råka ut för oväntade saker.
T ex: Antag att du har ställt in din justerbara BTR på ett tryck som är 0,5 bar högre än originalbränsletrycket, och du tar bara vakuum till den. Original-BTR känner alltså av atmosfärstrycket. Om nu undertrycket i insugningsröret blir större än 0,5 bar, så kommer original-BTR att ta över och reglera istället, och det var ju inte meningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 21:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Oki, jag förstår varför man ska ha vacuumtryck på båda.
I morgon ska jag försöka luska ut varför trycket blir oförändrad fastän jag skruvar upp och ned på ställskruven som en besatt :oops:
Bilen startar som det ska och går jämt (fastän mätaren visar på endast 2.0 bar) men får nog för lite bränsle om inte annat vid fullgas och vid 4000 varv och över :x Nå, en ny dag i morgon och kanske inte guld men sprit i både bil och mun :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 20:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-07-03 20:51
Inlägg: 7
Ort: Nyköping
Min vanliga tur förmodar jag :oops: Min btr ville inte ändra tryck oavsett hur jag skruvade. Stod på 2 hela tiden, och min kran var ogängad i ena sidan. Vilken tur jag inte köpte lotter den dan.
:cry:
Men byte av både btr och kran och voila!! Nu kan jag se trycket förändras..det tar sig :P Hundra procent ethanol, jämn gång på både tomgång och fulgas :D
Dags att köpa en lot eller två snart :)
Tack för hjälpen jag fått här inne, ingen mer blandtankning för min del!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 21:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Gratulerar :)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011