Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 22:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-07-07 23:40 

Jag har en Audi A4 1,6 -00
Jag har stora funderingar på att skaffa en flexitune.Vilken passar till denna modell ?
Har nån gjort det på sin A4 ?
Vore bra med lite tips på hur jag ska gå tillväga.
Bilder och lite annat.

MVH Micke

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 09:07 
Forummoderator

När det gäller VAG-bilar så är det intressanta vilken motortyp det är och inte vilken bilmodell det är. Samma 1,6 l -motor som man kan hitta i en Audi A4 finns också i t ex Audi A3, VW Golf, Skoda Octavia m fl av samma årsmodell.
Men gemensamt för alla de här motorerna är att det är ett sekvensiellt motorstyrsystem, Simos. Det är alltså Flexitune Sequential som ska användas.
Jag konverterade en A3 '03 i höstas, det finns beskrivet i den här tråden:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1493

Det finns också en Flexitune-konvertering av en Skoda Octavia från slutet av 90-talet beskriven i någon tråd här på forumet.

InläggPostat: tis 08-07-08 22:27 

Vad jag har förstått så behöver man ingen tryckregulator, bara flexitune, eller??
Behöver man nåt bildiagnostikinstrument för att nolla ventuella felkoder som kanske dyker upp.Vilket är att föredra ?
Jag har hittat ett: "bildiagnostikinstrument OBD 2 proffs" för 895:-
Är de ett användbart instrument vid konverteringen av min A4 ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 22:31 
Användarvisningsbild

Du behöver nog inte skaffa något diagnosinstrument förrän det faktisk blivit något fel. Chansen att det inte blir något fel är ganska stor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 22:32 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Du trenger normalt bare en piggybackenhet, ikke trykkøkning i tillegg.
En kodeleser kan jo være kjekt å ha, men jeg ville foretrukket en kabel, en datamaskin og et program. Da kan man gjøre mer enn å lese ut feilkoder, f.eks. lese ut livedata fra sensorer og se hva som skjer med bilens lambdaregulering (fuel trim etc.). Jeg har ingen aning om hva VAG-COM kan gjøre, men det kan du jo undersøke. Ellers antar jeg scantool og andre programmer kan gjøre nytten.

InläggPostat: ons 08-07-09 09:46 
Användarvisningsbild

camon skrev:
Vad jag har förstått så behöver man ingen tryckregulator, bara flexitune, eller??
Behöver man nåt bildiagnostikinstrument för att nolla ventuella felkoder som kanske dyker upp.Vilket är att föredra ?
Jag har hittat ett: "bildiagnostikinstrument OBD 2 proffs" för 895:-
Är de ett användbart instrument vid konverteringen av min A4 ?

det är inte säkert att den är OBD2 kompatibel även om kontakten är av denna typ, VW-golf 1.6 från -00 är inte OBD2 kompatibel
skaffa en som är VAG bilar
tex . http://readytech.se/Lasare.php

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil

Inläggsrubrik: Hur ställa in Lambda
InläggPostat: tor 08-07-10 22:38 

Jag har hört att det är lite "meckigt" att ställa in så att lambda-sonden fungerar bra.Hur gör man ? är det svårt ? Jag har hört att man kan använda sig av ett vanligt mätinstrument för att ställa in den.Hur går man till väga ?Blir det nåt problem vid besiktningen ? Kollar de om man kör på etanol eller måste man tanka bensin vid besiktningstillfället för att få den att gå igenom ?
MVH Micke

Inläggsrubrik: Re: Hur ställa in Lambda
InläggPostat: tor 08-07-10 22:46 
Forummoderator

camon skrev:
Jag har hört att det är lite "meckigt" att ställa in så att lambda-sonden fungerar bra.Hur gör man ? är det svårt ? Jag har hört att man kan använda sig av ett vanligt mätinstrument för att ställa in den.Hur går man till väga ?Blir det nåt problem vid besiktningen ? Kollar de om man kör på etanol eller måste man tanka bensin vid besiktningstillfället för att få den att gå igenom ?
MVH Micke

Problem med att justera till konverteringen så att lambdaregleringen fungerar bra råkar man bara ut för om man laborerar med att ändra bränsletryck, byta spridare och sådant. Med ett piggybacksystem fungerar det som regel bra på en gång utan att man behöver bekymra sig, för Flexitune är det i alla normala fall bara att ställa trimpoten på 30 % och sedan fungerar allt som det ska. Om det trots allt skulle bli problem med lambdaregleringen så kan du lita på att motorelektronikvarningslampan (det finns väl en sådan på din bil?) tänds ganska omgående. Det blir inga problem vid besiktningen om inte ombyggnaden syns tydligt i motorrummet. Bilprovningen märker inte på avgasvärdena vilket bränsle motorn går på för tillfället, så att om man känner sig säker på att konverteringen fungerar bra finns det ingen anledning att tanka bensin just för besiktningen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme