Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 09:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-09 15:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 15:01
Inlägg: 5
Ort: ÅRE
:D Hallå alla etanolare.

Jag behöver hjälp. Har lusläst många inlägg och forum gällande
insprutarkonvertering. Vad är bäst till min bil. 114Hk och fräsch i
motor. Ca 18000 mil. "hemlig låda" (dyrt men bra?) eller BTR? Eller bara 50/50 tankning.
Etanol blir det i vilket fall som helst nu när bensinen är så dyr. Så
snälla hjälp mig välja rätt.

Sumpen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 17:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Känner inte till vad du har för motorstyrsystem, men jag vågar nog påstå att "hemlig låda" (flexbox/piggyback) är den rätta vägen att gå. :)

Satsar du på t.ex. en Flexitune så kommer du ju undan med i stort sett samma kostnad som för en BTR.
Detta förutsätter dock att du kan lite om elektronik (lödning+förstå elschema), eller har någon bekant som är hemma på det.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 18:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 15:01
Inlägg: 5
Ort: ÅRE
:? Ok tack.
Ja det verkar ju onekligen enklare att göra detta ingrepp och snabbare. En flexitune vore nog nåt som passar min plånbok. Och lite händig är man ju. Vet du annars vad fördelar en BTR har jämförelsevis "låda"?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 23:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Fördelar BTR.. Inga? :roll:
Bränslepumpen får jobba hårdare, man måste lösa kallstarterna på något vis (t.ex. med "kallstartsmotstånd"), och det är alltid en läckage/brandrisk förenat med att ge sig på bränslesystemet med gummislangar, klämmor etc..

Den enda fördelen jag ser är att installationen går snabbt och är enkel, jämfört med en Flexitune och tummen mitt i näven på el såklart. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 13:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 15:01
Inlägg: 5
Ort: ÅRE
Ja men tack då. DÅ tror jag att jag beställer en Flexitune.

Tack tack.

_________________
dä ä bar å åk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 21:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 15:01
Inlägg: 5
Ort: ÅRE
Du jag tror förresten att jag hoppar. Måste ju fan ha apkoll på det här med lödning och så. Trodde den kom komplett. Not my cup of te.

Får blandtanka tills jag vet vad jag ska göra.

_________________
dä ä bar å åk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 06:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Är där med att hålla med till 100% och efter egna mer än 15000 btr mil och 10 år är btr fullständigt malplacerad, med all dess fördelar dessa boxar har som beroende på modell dessutom är mycket lätt installerade, som visserligen kostar en slant men för egen del tjänades den ena in boxen in vid dryga 1700 mil och är sedan dess rena sparbössan!

Likadant med merparten av dom alla bara jag varit i kontakt med genom åren, är det någon av dessa boxar som gäller just för enkelhetens skull och även om jag är mångårerfaren bilmek föredrar iaf jag klart dessa boxar och ändå inte tankat en enda liter fossilt utöver dom 12% som E85 innehåller på nu över tio år. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 23:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 15:01
Inlägg: 5
Ort: ÅRE
Jo jag förstår att det inte är så svårt för de som ser helheten i det. Flexitune förlorade mig redan i beskrivningen om att kolla ohm på insprutningsventilerna. Grovmek klarar jag men är man såld vid en simpel nyinstallation av bilstereo kanske man inte ska ge sig på detta. Hade gjort det om det inte var så mycket löda.

Sumpen

_________________
dä ä bar å åk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 05:50 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 660
Ort: Skärplinge
Finns som sagt boxar helt befriade från all form av lödning och där det bara är att plugga in,,, :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011