Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-10 12:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Jag ska som jag nämnt i en tidigare tråd konvertera en V8 och därmed koppla in två stycken Flexitune Sequential till bilen.

Nu undrar jag om det är tillrådigt att ta strömmatningen från samma kabel som matar bilens original insprutningsbox? Det är inga tjocka kablar direkt (gissar 1,5 kvadrat mm) så jag funderar helt enkelt på om det blir för mycket ström som kommer dras om jag kopplar in båda Flexitune boxarna på samma kabel.

Ett alternativ om det är risk att det drar för mycket ström är ju att koppla direkt på batteriet via ett relä som styrs av kabeln som går till originalboxen, men skulle gärna skippa det om man kan.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 13:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Är du säker på att du verkligen behöver två Sequential till V8:an?

Jag trodde att jag skulle behöva två st till min V6:a men efter en hel del sökande på nätet visade det sig att insprutningen skjuter två-och-två. Det behövs bara tre kanaler till min motor. Titta efter lite noggrannare i dokumentationen, det kanske fungerar liknande på din bil också...

På Peugeot's gamla V6:a fram till -97 var alla spridare kopplade parallellt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 15:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Enligt Chiltons "gör-det-själv" bok så är insprutningen sekvensiell och det är 8 utgångar från original boxen till spridarna iaf...

Vet inte om jag kan finna så mycket mer information om detta än så. Det lär ju funka med två flexitune också givetvis men det är klart att en hade varit billigare och lite enklare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Flexitune's egenförbrukning är så gott som försumbar i sammanhanget, det rör sig om långt under 0,1 A. Däremot kommer ju all ström som dras genom spridarna att gå till jord via Flexitune's jordledning, så den bör man vara noga med. Anslut den till samma jordpunkt som används för originalstyrdonets slutsteg. När det gäller kabelarea så räcker 1,5 mm² mer än väl.
Det bästa är att placera Flexitune nära originalstyrdonet och göra alla inkopplingar i kabelstammen intill dess kontakt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 07:31 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
torbjorn skrev:
Flexitune's egenförbrukning är så gott som försumbar i sammanhanget, det rör sig om långt under 0,1 A. Däremot kommer ju all ström som dras genom spridarna att gå till jord via Flexitune's jordledning, så den bör man vara noga med. Anslut den till samma jordpunkt som används för originalstyrdonets slutsteg. När det gäller kabelarea så räcker 1,5 mm² mer än väl.
Det bästa är att placera Flexitune nära originalstyrdonet och göra alla inkopplingar i kabelstammen intill dess kontakt.


Det låter bra, då kan jag göra precis som jag hade tänkt och låta båda flexitune gå på samma strömkabel som originalstyrdon. :)

Har läst på forumet att just jordningen är av stor vikt och ska definitivt leta reda på originalstyrdonets jordpunkt. Om man inte lyckas dra en separat kabel till samma jordpunkt tror du då att man kan göra som med strömkabeln, dvs att man tar en strömtjuv till originalstyrdonets jordkabel, eller kommer inte den räcka till när man driver spridarna genom den? Fast iof den borde ju vara dimensionerad just för det med tanke på att originalstyrdonet jordar spridarna på samma sätt som flexitune?!

Kan man på något sätt misslyckas (tänker då dimensioneringsmässigt) om man kopplar in sig på originalstyrdonets plus och minus kablar med strömtjuvar? Eller är det alltid "safe" att göra så?

Angående strömmen som blir när spridarna leds till jord via Flexitune så borde det väl inte röra sig om mycket ström på ett sekvensiellt insprutningssystem? Är det äkta sekvensiellt så är det ju bara en spridare i taget som jobbar, förutsatt att det inte finns något överlapp mellan spridarna öppningstider, vilket det kanske gör iof?. I ett monopoint system så jobbar ju alla spridarna samtidigt så där borde ju strömmen bli flerfaldigt större? Eller tänker jag galet nu?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Precis.

Ja, det är bättre att koppla in sig nära originalstyrdonet så att strömmen går samma väg som det var tänkt från början. Men använd INTE strömtjuvar, varken här eller någon annanstans där du vill få god driftsäkerhet. Skala istället originaljordkabeln på någon cm och löd fast en avgrening, isolera sedan med eltejp.

Dimensioneringsmässigt går det alltid bra, det gäller bara att leta reda på rätt plusmatning och rätt jordledning. Ofta finns det ju flera olika plusmatningar till ett styrdon (ständig + , + via tändningslåset, + via huvudrelät osv), som regel bör man använda matningen via huvudrelät att koppla in piggybacksystemet till. Sedan bör man naturligtvis jorda i styrdonets "kraftjord", och inte i någon signaljordledning som med hänsyn till givarsignaler och sånt bör hållas störningsfri.

Även på ett sekvensiellt system kommer ju öppningstiderna att överlappa varandra vid större motorbelastning (pulskvot/duty cycle över 25 % på en 4-cylindrig motor, över 20 % på en 5-cylindrig osv). Så maximiströmmen blir densamma i båda fallen. Däremot blir förstås växelströmskomponenten större när alla spridare öppnar på samma gång än när de öppnar en i taget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 21:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 08:56
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Tack för uttömmande och bra svar Torbjorn!

Kommer montera mina flexitune ca 25 cm från styrdonet och ta allt jag behöver till de från befintliga styrdonskablarna (lovar försöka undvika strömtjuvar). Tror detta kommer bli väldigt bra. :)

Lägger in lite foton på installationen i installationstråden sen tänkte jag. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011