Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-07-10 00:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
Tjenare grabbar, ny på detta forumet, vet inte om jag lagt tråden rätt men annars får ni flytta den.

Det jag söker hjälp om är följande. någon som har tips på vad man ska ha för tändning i grader på denna bil?, jag har testat lite olika nu. dock utan lampa. men som tändningen stog från början så svarade bilen dåligt när laddtryck närmade sig 1Bar. trodde det var brist på bränsla så jag tankade i lite bensin i för att se om det gjorde nån skillnad. men Inte.
Sen testade jag ställa om tändningen, och vips den gick bra mycket bättre men nu spikade den istället. iom att jag kört på VP 99Oktan.
Nu har jag ikväll tankat E85 igen och inte testat nåt mer med tändning men undrar om nån har tips vad vad jag ska stäla tändning på.

Lite motor info

B230 F motor med LH 2.2
Turbo Garret TBo350
Bruna spridare från nyare volvo 2,4T kommer ej ihåg cc på dom nu.
E85.
Ställbar Linjär Btr.
Modell Stor Alu IC.
Laddtryck 1,2Bar
Orginal komprisson.
3" LMM.
3" avgassystem.

Även vad tycker ni att rekomenderat bräsnletryck vore?
Just nu kör jag på 5,5Bar med E85 i tanken.



MVH Fredrik.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 06:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad har du för slags tändsystem? Mekanisk tändförställning eller något mikroprocessorstyrt (t ex EZ-K)? Är tändförställningskurvan avsedd för en sugmotor eller turbomotor? Finns det knacksensor?
Börja med att ställa in samma grundtändläge som en motor ska ha på bensin med samma slags tändsystem och arbeta vidare från den punkten.

Vad är det för LH 2.2 -styrdon du använder? Kommer det från en sug- eller turbomotor? Vilken typ av spridare är styrdonet tänkt att arbeta ihop med och vad har de för flöde vid vilket bränsletryck? Har du lambdareglering eller inte?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 09:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
Oj... du kan inte ta det på svenska för en som inte fattar? :D

Allt med styrsystem är Volvo orginal från sugmotorn iaf.



MVH Fredde..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorvärlden
InläggPostat: tor 08-07-10 10:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lite ordförklaringar och annat "bra att hakunskaper" finns här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 11:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Välkommen till forumet Fredde!

Frågan är om dina spridare räcker till!! Har för mej att de du specade flödar ca 337cc/m@3,8bar. Undrar om inte R-spridarna (flödar ca 470cc/m väl) vore bättre. På så sätt slipper du ju plåga ihjäl pumpen dessutom när laddtrycket kommer (5,5bar+1,2bar(laddtryck)=6,7bar(!!) över pumpen. Har för mej att det snackades på TPC om tändning och E85 och att vissa vid 3000rpm la sej på ~42 grader för max effetkt och lagom avgastemp.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 12:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Volvator skrev:
Oj... du kan inte ta det på svenska för en som inte fattar? :D

Allt med styrsystem är Volvo orginal från sugmotorn iaf.



MVH Fredde..


Vrider du på fördelaren för att ändra tändkurvan linjärt, dvs flytta kurvan?

Man brukar prata om 5 grader tror jag. Du får prova dig fram försiktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om vi säger så här då: Kommer sugmotorn och LH 2.2 -systemet ursprungligen från en 240 eller en 740? Vilken årsmodell?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 23:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Är inte original-kompression lite väl högt om man ska ladda 1,2bar med turbo? Volvos turbo-kolvar har om jag inte minns helt fel försänking för att sänka kompet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 20:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Om vi säger så här då: Kommer sugmotorn och LH 2.2 -systemet ursprungligen från en 240 eller en 740? Vilken årsmodell?



Motorn och styrsystemet är Orginal. altså både motor och styrsystem är från 240 årsmodell 1988.

Och ja jag vrider på fördelaren för att ändra.


Angående Kompen. så märks det. har kört 250mil nu utan bekymmer. kopisen kör med 1,6Bar i i en lika dann bil. dock på bensin. han har kört 1500mil nu utan bekymmer inte ens bytt topp packning. helt orginal B230F motor från 1988.

MVH Fredde..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok.
Få se nu, en 240 av '88 års modell har väl Chrysler tändsystem? Det där med en stor svart plastlåda till tändmodul som sitter vid spolarburk och expansionskärl?

Om vi tar och gör en spridarutredning: Din bils originalspridare är troligen 0 280 150 734, kan du kolla upp den saken? Det är lite osäkert vad de har för flöde, men troligen omkring 200 cm³/min vid 2,5 bar. Jag har sett uppgifter på både 184, 200 och 214 cm³/min för de spridarna.

Det förekommer också en spridartyp som heter 0 280 150 209 på B230F med LH 2.2 (men enligt uppgift bara på '86 och 87 års modeller, dessutom bara på 740, inte 240), den ger enligt Volvos uppgifter 167 cm³/min vid 2,5 bar och enligt uppgifter från Peugeot eller BMW 171-181 cm³/min vid samma tryck.

Om nu de spridare du har bytt till ger 337 cm³/min vid 3,8 bar (kolla upp Bosch-numret på dem också), så motsvarar det 237 cm³/min vid 2,5 bar som ju är ditt ursprungliga bränsletryck.
För att få korrekt bränsleblandning bör ju flödet ökas till ungefär 1,3-1,35 gånger det ursprungliga. Om vi nu bestämmer oss för att originalspridarna ger 200 cm³/min så innebär det att man vill ha 260-270 cm³/min. För att få det flödet ur dina nya spridare så bör bränsletrycket ändras från 2,5 bar till 3,1 bar. Högre tryck än så kommer bara att leda till alldeles för fet bränsleblandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Ok.
Få se nu, en 240 av '88 års modell har väl Chrysler tändsystem? Det där med en stor svart plastlåda till tändmodul som sitter vid spolarburk och expansionskärl?

Om vi tar och gör en spridarutredning: Din bils originalspridare är troligen 0 280 150 734, kan du kolla upp den saken? Det är lite osäkert vad de har för flöde, men troligen omkring 200 cm³/min vid 2,5 bar. Jag har sett uppgifter på både 184, 200 och 214 cm³/min för de spridarna.

Det förekommer också en spridartyp som heter 0 280 150 209 på B230F med LH 2.2 (men enligt uppgift bara på '86 och 87 års modeller, dessutom bara på 740, inte 240), den ger enligt Volvos uppgifter 167 cm³/min vid 2,5 bar och enligt uppgifter från Peugeot eller BMW 171-181 cm³/min vid samma tryck.

Om nu de spridare du har bytt till ger 337 cm³/min vid 3,8 bar (kolla upp Bosch-numret på dem också), så motsvarar det 237 cm³/min vid 2,5 bar som ju är ditt ursprungliga bränsletryck.
För att få korrekt bränsleblandning bör ju flödet ökas till ungefär 1,3-1,35 gånger det ursprungliga. Om vi nu bestämmer oss för att originalspridarna ger 200 cm³/min så innebär det att man vill ha 260-270 cm³/min. För att få det flödet ur dina nya spridare så bör bränsletrycket ändras från 2,5 bar till 3,1 bar. Högre tryck än så kommer bara att leda till alldeles för fet bränsleblandning.


Japp jag har tändmodulen sitter vid spolarbehållaren.

Mina orginalspridare :0 280 150 734
Mina Nya spridare: 0 280 155 831

vet ej vart jag kollar hur mycket spridare levererar, men dessa nummer kanske kan hjälpa?

Okay. så om jag har förstått detta rätt ska mina nya spridare som levererar 337cc/m@3,8bar ha ett bränsletryck på 3,1 bar för att fungera rätt? och kommer då min linjära btr stegra bränslet rätt då? iom att att bilen är turbokonveteretad?

Mycket taxam för svar då jag är Novis på E85.


MVH Fredde..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Just det! Eftersom det inte behövs så mycket fullgasanrikning på E85 som på bensin, så behövs det knappast mer anrikning än vad LH-systemet redan ger. Se bara till att fullgaskontakten verkligen fungerar, det är vanligt att den lägger av pga smuts som tar sig in i gasspjällkontakten via spjällaxeln.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
torbjorn skrev:
Just det! Eftersom det inte behövs så mycket fullgasanrikning på E85 som på bensin, så behövs det knappast mer anrikning än vad LH-systemet redan ger. Se bara till att fullgaskontakten verkligen fungerar, det är vanligt att den lägger av pga smuts som tar sig in i gasspjällkontakten via spjällaxeln.


Fullgas kontakt? nu blev jag nyfiken. vad är denna till för och vad gör den?

Även har nåt tips på tändning vad den skall stå på? eller är det prova sig fram som gäller?

Viste inte heller innan att Etanolen kylde så pass bra som den gjorde därav mitt höga bränsletryck just nu. vill ju inte smälta nåt.
Men nu får den soppa iaf då den stinker sprit värre än en alagare när man drar med den.

Men då kan jag ju iaf sänka ner det. Kan det vara så att den helt enkelt får för mycket bräsle därför den tvekar på högre varv och laddtryck?

MVH Fredde..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fullgaskontakten slår till vid gaspådrag över ca 70 % , och ger en signal till LH-styrdonet då. Sedan är det upp till programvaran att göra något lämpligt av den signalen. Det vanliga är att styrdonet går ur lambdareglerat läge och börjar fullgasanrika, följer en annan "bränslemapp" i stället för den vanliga.

Jag tror det är bäst att behålla det ursprungliga tändläget.
Ett tändsystem avsett för turbo ställer ju tändningen senare än normalt vid höga laddtryck, men ditt tändsystem har inte den möjligheten, det enda det kan göra är att försena tändningen litegrann om motorn spikar (knackreglering).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 22:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 23:19
Inlägg: 6
Ort: Mariestad
Okay. ska testa iaf imorgon att ställa ner bränsletrycket och se vad som händer.

Återkommer med resultat.

Tackar JÄTTE JÄTTE mycket för all hjälp.



MVH Fredde..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011