Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-07-13 09:21 

Hej!

Jag var i brasilien och tog med mig ett "kitt" hem. Behöver dock veta vilken lambda kabel jag ska koppla in mig på samt var denna går. Lika så gäller startnyckelvred II+III så att kallstartfunktionen kan aktiveras. Mycket tacksam för svar då jag har ont i ryggen och inte kan leta och följa kablar på egen hand!

MVH Richard

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 09:40 
Forummoderator

En bra början är nog att studera elschemat för bilen för att reda ut vad man hittar var. Volvo-elschemor brukar gå att hitta på nätet, om inte annat så i dokumentationssystemet VADIS som brukar gå att ladda ner från skumma fildelningssajter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 18:59 

Hej!

Nöjde mig med att koppla in utan FLEXIFUEL funktionen - behöver inte läsa av lambdan då jag ändå bara skall köra på ren E85. Har funderingar kring tekniken. Då man förlänger spridarpulserna, kommer färddatorn att "räkna fel?". Så borde vara fallet, för när jag blandtankade låg förbrukningen högre än vad den gör nu. Färddatorn visar som för ren bensin, 0,85l/mil.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 19:51 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Kjørecomputeren sier nok feil, siden den ikke kjenner av at dysene holdes oppe litt ekstra. Hvis den viser det samme som på bensin tyder jo det på at alt er som det skal, dvs at AutoFFV legger på det som skal til for å kjøre på E85, verken mer eller mindre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 21:10 
Forummoderator

Om färddatorn helt enkelt är inkopplad på en av spridarstyrsignalerna, så borde man kunna få den att visa rätt även på E85 genom att koppla in den mellan piggybacksystemet och spridaren istället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 08:29 

Hej!

Skall köra en denna tanken och se hur resultatet blir. Men helv*** vad tjurig bilen var kall. Har gjort en latmask installation av AutoFFV och struntat i att använda lambda kännare, tempgivare och kallstartsspänning. Ligger på konstant 12v och det gör ju att han får för lite soppa i starten eftersom den inte känner att motorn varit avstängd. Men ingen ville ju hjälpa mig med det elektriska ....

Fortfarande inget som kan eller vill hjälpa mig? Och som är obereonde av ekonomisk vinning på etanolprodukter?

Sen vill jag tipsa om att det går att köpa AutoFFV för 1800kr inklusive frakt till Sverige om man har en kontakt där borta (Ej tullat). Sett att det finns dom som tar ut ockerpriser här hemma.

Tacksam för svar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 18:19 

Tycker heller inte det är så konstigt som heller inte tjänar ett nickel på detta och hade med det heller inga som helst installtions problem i dom egna bilarna av dom tydliga instruktionerna som följde med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 20:24 

Hej!

De tydliga instruktionerna är ju enkla, men det är ju mer det bilelektriska som är det svåra. Det är ju inte som i en gammal Volvo 140 man rotar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme