Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-07-08 19:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-08 18:20
Inlägg: 6
Ort: Rydaholm
Hej, har följt forumet ett litet tag nu som gäst eftersom jag funderar på att konvertera min Windstar från -97 till E85. Funderingarna är främst av miljömässiga skäl men jag ska inte sticka under stol med att den tekniska utmaningen är en sporre.

Vad ska jag tänka på? Vilket tillvägagångssätt är bäst/enklast. Var kan man få hjälp? (irl, inte forum) tips, idéer..

Jag har en Ford Windstar 3.0L från -97 i gott maskinellt skick som rullat 18000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-08 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då är det väl en V6:a med troligtvis EEC-V motorstyrsystem? I så fall är antagligen den bästa lösningen något piggybacksystem, det finns ju ett antal sådana på marknaden, i olika prisklasser och med olika egenskaper.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 18:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-08 18:20
Inlägg: 6
Ort: Rydaholm
Jo, det är en 3-liters V6:a i den. Gör mitt bästa för att få tag i relevant information om vad den innehåller.

Jag håller som bäst på att få tag i en rephandbok till forden så att man har en hyffsad karta var saker och ting finns. Dock så finns det endast för den amerikanska varianten men jag mistänker att den svenska (eller för den del tyska, som jag har) varianten inte skiljer sig alltför mycket. Problemet med en lite ovanligare bil är tillgången på information om den.

Har funderat på ett färdigt kit för förenkla så mycket som möjligt men hur många finns det egentligen? Har kikat på flera nu med kraftigt varierande priser. Vad är skillnaden egentligen? är ett system för 5000 så mycket bättre än ett för 2500 eller är det bara det snyggare (kanske) trycket på lådan som gör det? Vad har ni för erfarenheter av de olika varianterna och framförallt, vilka olika finns det? Jag kan omöjligt ha hittat alla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En intressant tanke är ju om den motorn är så lik den som sitter i Taurus FFV, att det skulle gå att göra en "original-FFV" av bilen bara genom att byta styrdon (eller, om man har tillgång, ladda ner FFV-programvaran i det), spridare och eventuellt lite annan kringutrustning. Det finns ju faktiskt en och annan Taurus på skrotarna nu.

Det finns flera trådar här om skillnader mellan olika piggybacksystem, man får väl säga att mycket är en fråga om vad man väntar sig av konverteringen och vilka krav man ställer på den.
Vill man t ex få färdiga kablage och allt eller kan man tänka sig att skarva in ledare i bilens kabelstam själv?
Är man ute efter en färdigbyggd burk eller vill man få den i byggsats?
Kräver man automatisk omställning mellan olika bränslen eller duger det med en manuell omkoppling?
Vill man att piggybacksystemet ska ha några inbyggda kallstartfunktioner?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 17:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-08 18:20
Inlägg: 6
Ort: Rydaholm
Hmm.. Det är ju en tanke som kräver lite undersökande... Intressant....
Jag tror att Google kommer att få jobba lite ikväll... ;-)

Annars så är det så automatiskt och enkelt som möjligt jag vill ha, med kallstartsfunktion. Helst inte löda och klippa eftersom jag inte känner mig helt bekväm att klippa i kablar i motorrummet.

Återkommer dock efter viss research om motorskillnad mot Taurus...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 12:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-08 18:20
Inlägg: 6
Ort: Rydaholm
Jo, det sitter faktiskt samma motor i Windstaren som i Taurus FFV, har dock för lite motorkunskaper för att kunna göra något bra med den informationen, tyvärr. Det var dessutom inget överflöd av Taurusar på skrotsajterna heller, speciellt FFV-varianten.

Jag är nog mer inne på en lambda-styrd automatisk box. Är dock lite frågande till kallstartsfunktionen. Har ingen motorvärmare i bilen och behöver nog eftermontera en sådan till vintern för att undvika bensinen så mycket som möjligt...

Nu ska jag mäta lite polaritet och se vad det sitter för kontakter...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011