Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-07-13 16:30 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Bilen i fråga är en Citroen Xantia 2001 1.8i 16V

I manualen rekommenderar dom ju tändspolen men sån har jag inte hittat, elektronisk tändning?

Så var kan man annars ta ström? .. Kan man låna ström från styrboxen kanske eller?

Tips uppskattas :)

Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 19:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Hej !
Har just kopplat in flexitune på en A4, jag tog +12V på matningen till spridarna vet inte om det går på din bil men på min gick det fint.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 20:04 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Anders L skrev:
Hej !
Har just kopplat in flexitune på en A4, jag tog +12V på matningen till spridarna vet inte om det går på din bil men på min gick det fint.


Det är ju sjävklart en möjlighet.. Jo den matar +12v på andra kabeln.. Funkar det bra? iofs är det ju inga stora strömmar det rör sig om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 20:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa är att ta plusmatningen efter insprutningssystemets huvudrelä. Den finns ju alltid lätt åtkomlig i kontakten på styrdonet, där man som regel gör hela inkopplingen av piggybacksystemet. Men man bör ta en titt på elschemat för bilen för att ta reda på vilken ledare det är frågan om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:19 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det bästa är att ta plusmatningen efter insprutningssystemets huvudrelä. Den finns ju alltid lätt åtkomlig i kontakten på styrdonet, där man som regel gör hela inkopplingen av piggybacksystemet. Men man bör ta en titt på elschemat för bilen för att ta reda på vilken ledare det är frågan om.


Ok, Tyväär har jag inget elschema och jag kopplade inte min nära styrenheten utan ute vid spridarna eftersom kablarna var svåra att identifiera i stammen, provade det först.. så gjorde jag det enklaste.. drog dock kablarna i plaströr till boxen där jag tänkt placera flexitunen..

Så enklaste +12v är väl att ta +12v från spridarna.. men är detta en hållbar lösning eller bör man titta efter annat?.. Finns ju en rätt grov röd ledare som går in i boxen vilket jag GISSAR är matningen men har inte mätt..

Såhär ser min lösning ut iaf

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 15:18 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Ingen som vet/ har tips? =)

Har skrivit ut lite Dymo Lappar till brytarna (E85/B95/50%/CHOKE) .. =)

Enda som saknas är 12v då ^^


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 22:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I praktiken fungerar det säkerligen att ta +12V från matningen till spridarna, även om det kanske inte är det formellt sett mest lämpliga stället att mata från.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 08:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-03 08:59
Inlägg: 13
Ort: Umeå
Skulle det kunna innebära några problem med att ta +12 V från matningen till spridarna ( tänker då på min A4 ) Har kopplat in mig på kabeln vid plinten i lådan där motorstyrningen sitter,det är en 1.5 mm2 kabel. Eftersom man inte har spänning där förrän man vrider på tändingen så funkar ju choke via tänding också.
Vad säger du om detta torbjörn ?
/ Anders L


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 12:23 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Jag tycker också det låter bra men är lite småorolig att man ska bränna någon krets eler något, då kablarna till spridarna inte är så stort dimensionerad...

Tack för svar iaf :)

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, men, som det är skrivet i någon annan tråd på samma tema här, så är Flexitune's egenförbrukning mycket låg, det rör sig om på sin höjd 0,01 - 0,1 A , alltså helt försumbart jämfört med den ström spridarna drar (räkna med 1 A per spridare, alltså totalt 4 A, i värsta fall då de står ständigt fullt öppna). Kabelarean är ju knappast mindre än 0,75 mm² , och den kan utan vidare belastas med 6 A.

Då är det viktigare att få till en bra jordförbindning för Flexitune, eftersom all ström som går via spridarna ska ledas till jord via den. I idealfallet bör den grenas av vid originalstyrdonets kraftjord, om nu inte det går, så dra jordkabeln tillsammans med insprutningskabelstammen alternativt tillsammans med kablarna mellan Flexitune och spridare, och jorda i samma jordpunkt på motorn som används för insprutningssystemet. På Citroën och Peugeot brukar den jordpunkten vara någon av fästskruvarna för insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 09:48 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
torbjorn skrev:
Jo, men, som det är skrivet i någon annan tråd på samma tema här, så är Flexitune's egenförbrukning mycket låg, det rör sig om på sin höjd 0,01 - 0,1 A , alltså helt försumbart jämfört med den ström spridarna drar (räkna med 1 A per spridare, alltså totalt 4 A, i värsta fall då de står ständigt fullt öppna). Kabelarean är ju knappast mindre än 0,75 mm² , och den kan utan vidare belastas med 6 A.

Då är det viktigare att få till en bra jordförbindning för Flexitune, eftersom all ström som går via spridarna ska ledas till jord via den. I idealfallet bör den grenas av vid originalstyrdonets kraftjord, om nu inte det går, så dra jordkabeln tillsammans med insprutningskabelstammen alternativt tillsammans med kablarna mellan Flexitune och spridare, och jorda i samma jordpunkt på motorn som används för insprutningssystemet. På Citroën och Peugeot brukar den jordpunkten vara någon av fästskruvarna för insugningsröret.



Okej, tack för ett utförligt svar!

Har kollat lite efter jordtrådarna och dom går med stammen till strax bredvid batteriet där det sitter en "jordplatta" som är kopplad till batteriet och en massa kablar är anslutna där.. så jag gissar det är dit jag ska dra min jord..

Ska försöka ta ström från tändspolen till att börja med.. för jag är inte säker om det är ström på spridarna när tändningne är på utan att man startat motorn.. eftersom när jag skulle mäta vilken sladd man skulle använda o.s.v så satte jag på tändningen och mätte.. fick då ca 0.4V på båda ändar.. sen klippte jag tråden jag trodde var den med 12v och snurrade ihop temporärt för att kunna mäta med motorn igång.. då hade jag 12v..

Så då satte jag bara en skarvhylsa där..

Problemet är väl att jag behöver väl ström till flexitune även om nyckeln är vriden utan att startmotorn går för att choken ska fungera vid kallstart? ..

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 14:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
freddev skrev:
Ska försöka ta ström från tändspolen till att börja med.. för jag är inte säker om det är ström på spridarna när tändningne är på utan att man startat motorn..

Att ta strömmen från tändspolen är ingen bra ide. Tändspolen genererar mycket störningar som kan påverka funktionen på FlexiTune. Försök hitta någon annan punkt att ta ström ifrån.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 15:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Tittar man på flexitune.se, på deras installations anvisningsbild så kommer matningen från tändspolen vilket är en mycket dålig idé i mina ögon pga allt "skräp" som genereras här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det verkligen så svårt att leta fram ett elschema för bilen (t ex via Citroënakuten) och ta reda på vilken pinne på insprutningsstyrdonet som får matning från huvudrelät ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 15:32 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Dr. Mabuse skrev:
freddev skrev:
Ska försöka ta ström från tändspolen till att börja med.. för jag är inte säker om det är ström på spridarna när tändningne är på utan att man startat motorn..

Att ta strömmen från tändspolen är ingen bra ide. Tändspolen genererar mycket störningar som kan påverka funktionen på FlexiTune. Försök hitta någon annan punkt att ta ström ifrån.


Jaså, jag trodde det var bra eftersom det står i flexitunes installationsanvisning =)

torbjorn skrev:
Är det verkligen så svårt att leta fram ett elschema för bilen (t ex via Citroënakuten) och ta reda på vilken pinne på insprutningsstyrdonet som får matning från huvudrelät ?


Njo jag har frågat där också faktiskt..

Vad spelar det för roll om jag vet vilken pinne det är? kan ju inte ansluta där? utan att löda i boxen? =)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011