Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 22:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med volvo 740
InläggPostat: sön 08-07-13 21:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-10 14:20
Inlägg: 3
Ort: Från
Hej alla! Har läst runt lite nu men hittar ingen som har liknande fel som jag har.
Har konverterat med BTR och kör den bara på E85

Det är så att när bilen är kall så har jag lite ojämn tomgång och sen när den blir varm så fungerar den tills man ska motorbromsa då hackar den lite. Så min fråga är vad kan det bero på?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Den typen av problem på Volvo finns nämnda i flera andra trådar här också.
Vanligtvis rör det sig (på bilar med LH 2.2 eller LH 2.4) om att antingen gasspjällkontakten krånglar eller att tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotor) kärvar.

Vad är det för årsmodell på bilen och vilken slags motorstyrsystem har den?
Vad har du ställt in för bränsletryck och vad hade den för bränsletryck som original?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:47 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-10 14:20
Inlägg: 3
Ort: Från
torbjorn skrev:
Den typen av problem på Volvo finns nämnda i flera andra trådar här också.
Vanligtvis rör det sig (på bilar med LH 2.2 eller LH 2.4) om att antingen gasspjällkontakten krånglar eller att tomgångsventilen (även kallad tomgångsmotor) kärvar.

Vad är det för årsmodell på bilen och vilken slags motorstyrsystem har den?
Vad har du ställt in för bränsletryck och vad hade den för bränsletryck som original?


det är en -87:a vad det är för motorstyrning har jag inte en aning om. bränsletrycket vet jag inte pga att jag inte har något att mäta det med. men det konstiga är ju att det händer bara när man motorbromsar sen när man kör vanligt så går den fin fint.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Ok, är det en 87:a och du har lyckats konvertera med BTR så är det LH 2.2 .

Problemet med gasspjällkontakten leder till att styrsystemet aldrig får reda på att du har släppt gasen helt, och då blir det oreda med både motorbromsning och tomgång.

När det gäller den kärvande tomgångsventilen så ligger den kopplad så att säga parallellt med gasspjället, så när du gasar själv har den inget att säga till om, den har alltså också bara betydelse då gasen är helt släppt.

Vet du att den lambdareglerar som den ska? Dvs har du antingen mätt på signalen från lambdasonden och sett att den växlar regelbundet, både vid tomgång och normal körning, eller mätt med avgasanalysator och sett att lambdavärdet är korrekt?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 22:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-07-10 14:20
Inlägg: 3
Ort: Från
nej jag har inte mätt lambdan. hur ska jag göra? som du säger så går han ojämt på tomgång när han e kall och när han är var så går han bra. kan det vara att jag har för lågt tryck?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Som sagt, det kan bero på antingen för lågt eller för högt bränsletryck, eller på något av de fel jag har räknat upp.
Mät upp och kolla de här sakerna vi har nämnt till att börja med, det är ingen mening att du fortsätter skruva på måfå på tryckregulatorn om det finns ett annat "riktigt" fel där också.

Koppla in en manometer så att du kan hålla koll på bränsletrycket.
En nödlösning för detta kan annars vara att ansluta en amperemeter för att mäta bränslepumpens strömförbrukning, den brukar ändras med ungefär 1-1,5 A per bar bränsletryck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011