Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-04-07 10:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Gamla Saab Turbo
InläggPostat: mån 08-07-14 00:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-07-14 00:08
Inlägg: 2
Ort: Från
Hej ! Tänkte hålla mina gamla 900Turbosar vid liv , fast med E85 . Vad behövs , tex till lätttrycksturbo 900S 1990 samt 91-93 . har ju lite olika orginalspridare liggandes och lite olika lucas chip (för bensin) och mallpassi prog btr . Byta bränslepump ? , slangar , höja tändning (hur mkt ) o hur mycke ska tändning backa vid ladd . Tacksam för ideér o synpunkter och råd . Eller finns det någon som har kompletta konverteringssatser . Även trionic 5 ombyggnadssats är av intresse .


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 06:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Bästa lösningen för en halvgammal Saab med Lucas CU14 eller LH-jetronic är nog att använda en piggybackenhet, t ex Flexitune. Att höja bränsletrycket eller byta spridare får man nog nuförtiden se som lågbudgetkonvertering för den som är mer road av att skruva än av att bilen ska fungera bra.

Ställa om tändläget brukar man normalt inte behöva göra, det är möjligen på sådana bilar som från början har extremt sen tändning och låg kompression (t ex vissa tidiga kat-bilar från '87-88 som var byggda för 91-oktanig bensin) som det verkligen kan göra nytta. Åtminstone på bilar med LH-jetronic leder det till problem med tomgångsstabiliseringen om man ställer tändningen för tidigt.

På en bil som har turbo från fabrik ska man INTE använda en progressiv BTR, det leder bara till att man får alldeles för mycket fullgasanrikning och dränker motorn när det börjar finnas laddtryck. E85 kräver ju inte lika mycket fullgasanrikning som bensin gör.

När det gäller Trionic 5 så går det numera lätt att programmera om de flesta av dem på plats i bilen, kolla J.K Nilssons trådar här på forumet om den saken!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: lucas kovertering
InläggPostat: mån 08-07-14 14:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-07-14 00:08
Inlägg: 2
Ort: Från
låter som jag får läsa på mer , men lutar nog åt piggybackenhet, t ex Flexitune. Eller T5 system . vi får se . tack för råd .


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011