Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 20-05-27 16:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-07-11 08:06 

Då var det då dags att konvertera !

Löda kan jag, men elsystem i bilar är inget jag pysslar med till vardags.

Så mycket har jag fattat att Flexitune har en bra byggsats, men hur i hela friden kopplar man in den i bilens elsystem?

Kanske är det helt självklart för dig, eller kanske helt självklart efter att jag har plockat ned halva bilen?

Tar tacksamt emot alla tips och förslag kring detta spännande projekt.

[b]Soliga Hälsningar

Bolibaza
[/b]

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik: Inkoppling piggyboxar
InläggPostat: fre 08-07-11 09:39 

Det följer med instruktioner när du köper boxen. Svårigheten kanske kan vara att hitta rätt inkopplingspunkt i bilen. D.v.s. du vet t.ex. att en kabel skall kopplas till bilens inspruningsbox, men var sitter den och på vilken anslutning?

Ett råd är att skaffa en verkstadshandbok. Det finns ett stort utbud. Många är s.k. piratutgåvor som oftast är markant billigare än originalen. Sedan får du så mycket annat om din bil med på köpet, så att du kommer att ha järnkoll på bilen och dess skötsel i fortsättningen.

Inläggsrubrik: Inkoppling flexitune
InläggPostat: fre 08-07-11 17:57 

Hej. Kolla in tråden längre ner som Lasken har startat, "Flexitune S. konverterad Saab 9K Trionic 5 1997", kunde ej bifoga länk därför blev det så här :) .
Har själv gjort på detta vis på min Saab, tror att du skall kunna detta med.
Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 22:21 

En saab 9000 ifrån 1994 har Trionic 5.5 motorstyrsystem. Enklare och billigare att mappa om själv än att bygga byggsats och klippa i bilens ledningsnät. J.K Nilsson

InläggPostat: fre 08-07-11 23:31 

Ja det är säkert billigare att konvertera om man programerar om boxen själv. Jag har inte vågat mig på det än.

Hursomhelst har jag konverterat min saab 9000 2.3T med flexitune sequental med positivt resultat.

Här ser du var trionic enheten finns: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... x_9000.pdf

Jag använde sedan trionic enhetens strömförsörjning och jordning till flexitune boxen (metallflätan).
Pin 60 på trionic för strömförsörjning till flexitune, (slås på när jag vrider om tändningen och den steglösa choken fungerar). Pin 60 är ström från startspärren. ger ungefär 12,3V med tändning påslagen och 13,3V med motorn igång.
Skarvade sedan spridarkablarna.
Original=Trionic-->Spridare
Konverterat=Trionic --> Flexitune --> Spridare

Pin 3 till spridare 1
Pin 4 till spridare 2
Pin 5 till spridare 3
Pin 6 till spridare 4.

Alla kablar drog jag in i kupen ca 2m till bakom den understa förvaringslådan framför växelspaken. Här får flexituneboxen ström, jord och spridarkabel från trionic enheten. Drog tillbaks spridarkabel och skarvade på där all kabel var avklippt i akvariumet.
Smidigt att ha flexitune boxen i kupén då det underlättar att enkelt komma åt den i början för fininställning av spridarnas öppningstider, dessutom är den skyddat från fukt i kupén.

Jag ställde in min box på ungefär 35% mer ökning av spridarpulsen.

Lycka till

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-12 10:23 

Kan de vara en idé om jag tar emot en T5-box (ej AMD flashar), en stiftlist och en liten ersättning så byter jag program i boxen. Mackan på STCS-forumet har programerare för 200:- att sälja så det kanske kan bli ett paket?

Ilödd stiftlist, kontaktstycke för spänningsmatning av box under programering, spänningsadapter, programerare och mjukvara på en skiva.

Kan kolla priser om intresse finns.

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 20:41 

Varför inte amd flaschar ?

Hur vet man att man inte har dessa ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-15 22:12 
Användarvisningsbild

Lasken skrev:

Kretsar från olika tillverkare (som tyvärr AMD) har inte alltid en gemensam standard. Det kräver produkt-specifika lösningar.

Citat:
Hur vet man att man inte har dessa ?

Det brukar vara tryckt på ovansidan av kretsen, antingen bokstäverna AMD eller deras logo (tillsammans med en bunt siffror).
Logon ser ut som den gröna pilen i bilden:

Bild

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 01:01 

Lasken skrev:

Det finns dom som har haft problem med åldrande flashminnen. Märks tydligen bara på amd, även om jag personligen inte haft problem. Tillverkarna menar att minnena skall hålla i tio år vilket med råge passerats i de flesta T5-boxarna.

J.K Nilsson

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme