Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 13:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
mifran skrev:
Så om jag förstår det rätt så klipte du av kablen som går till nr 13 och förlängde detta med en vanlig kabel. Den drog du till en knapp. När knappen är i läge sluten så fungerar det som vanligt men när du öppnar knappen så går strömmen genom motståndet istället.


Precis så gjorde jag.

mifran skrev:
Så för att starta sätter man knappen i läge att strömmen går via motståndet, sedan när knappen sluts kortsluts motståndet och då fungerar allt som vanligt.


Du har förstått det helt rätt.

mifran skrev:
Hade hoppas på att det fanns något sätt där man slapp o klippa av kablar :)
Tack för tipset får nog prova detta.


Det hade jag också hoppats, men det är ju svårt när man ska koppla något i serie. Alternativet är att skaffa en kontakt att sätta mellan sladd och givare, men det känns mer osäkert (och krångligare9 tycker jag. Gamla bilar är ändå gamla bilar, många sladdar har dragits om i dem. Jag satte dit rundstift och rundstiftshylsa där jag kapade sladden vilket gör att jag kan koppla ihop det sedan om jag vill ta bort min konvertering.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
vad har du trimmpotten på mirfan ? Jag hade min på 40% alltid startat på första efter några få varv på starte. Sedan lagom ta på sig bältet och puttra iväg som om det är bf98 i:) Så jag tycker allt fungerar kanon .

Nu har jag sänkt FT till 30 ganska så exakt då kan den vara lite små tjurig just i början Men startar lätt kallast graden är 7. Sedan får jag blink att spridarna går på 70% bara vid 115-120 inte annars kör jag 150 ingen eller om man kör 50. Det lustiga va förut vägrade den totalt att gå alls under 40%.

Men hel nöjd hitentills..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 06:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Hej!

Jag har ställt den på 30%. Men du menar om man öka upp till 40% så blir den lättare att starta? Hur går det med bränsleförbrukningen när man ökar upp trimpoten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att om det rör sig om Volvo med adaptiv lambdareglering (LH 2.4 eller Regina) så spelar en liten ändring av trimpoten bara roll tillfälligt, innan nästa kallstart kommer styrdonet ändå att korrigera tillbaka.

Det är bara på bilar utan lambdareglering eller med icke-adaptiv sådan (t ex LH 2.2) som trimpotens inställning kan vara kritisk.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Låter ju mycket bra! Får nog testa det i helgen, har allt under instrumentpanelen så det gäller bara att kräva fram flexitunen... :)
För den chockar dålig, trycker man 5ggr på knappen för kallstartsanrikning så hjälper det lika lite som att vänta 5 sekunder innan man startar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har din bil kallstartventil? I så fall är det ju den, och inte spridarna som används för att ge kallstartanrikning. Och Flexitune har ingen "makt" över kallstartventilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Enligt ritningen på förra sidan så har jag något som heter "cold start valve" så ja det måste vara så. Då hjälper det kanske inte att ändra på trimpoten. Trodde Flexitunen kunde öka tiden på spridarna lite extra vid kallstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 11:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Nej men jag lyckades få tag o en Volvo 740 som är i orginalskick utan massa hemafix o trix, vilket är mycket skönt, förra var mycket som inte stämde. Tex så fungerade inte alltid lamporna i intrumentpanelen, hastighetsmätaren la av ibland osv. Så därför vill jag inte klippa för mycket för jag antar det blir oxid mm som på sikt kan leda till störningar.


erikn skrev:
mifran skrev:
Så om jag förstår det rätt så klipte du av kablen som går till nr 13 och förlängde detta med en vanlig kabel. Den drog du till en knapp. När knappen är i läge sluten så fungerar det som vanligt men när du öppnar knappen så går strömmen genom motståndet istället.


Precis så gjorde jag.

mifran skrev:
Så för att starta sätter man knappen i läge att strömmen går via motståndet, sedan när knappen sluts kortsluts motståndet och då fungerar allt som vanligt.


Du har förstått det helt rätt.

mifran skrev:
Hade hoppas på att det fanns något sätt där man slapp o klippa av kablar :)
Tack för tipset får nog prova detta.


Det hade jag också hoppats, men det är ju svårt när man ska koppla något i serie. Alternativet är att skaffa en kontakt att sätta mellan sladd och givare, men det känns mer osäkert (och krångligare9 tycker jag. Gamla bilar är ändå gamla bilar, många sladdar har dragits om i dem. Jag satte dit rundstift och rundstiftshylsa där jag kapade sladden vilket gör att jag kan koppla ihop det sedan om jag vill ta bort min konvertering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
mifran skrev:
Enligt ritningen på förra sidan så har jag något som heter "cold start valve" så ja det måste vara så. Då hjälper det kanske inte att ändra på trimpoten. Trodde Flexitunen kunde öka tiden på spridarna lite extra vid kallstart.


Alla Volvo med LH 2.4 är förberedda för kallstartventil men den är inte monterad på alla exemplar. Om kallstartventilen saknas så är kontakten till den vikt tillbaka längs kabelstammen vid spridarna och övertejpad.
En av de två byglingskontakter som finns i insprutningskabelstammen, antingen vid styrdonet eller till höger i motorrummet där den passerar torpedväggen, är till för att ange för styrdonet om bilen har kallstartventil eller om kallstartanrikningen ska ske med de vanliga spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Men oavsett om man har kallstartsventil eller inte så ökar man spridarnas öppetider så får man bättre startmöjligheter. Det vill säga man behöver inte ta hänsyn till om man har kallstartsventil eller inte om man låter flexitunen öka på spridartiderna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 14:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jovisst, men att ge större öppningstid åt de ordinarie spridarna har nog förhållandevis lite verkan om tanken är att större delen av kallstartbränslet ska komma från kallstartventilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
.....


Senast redigerad av picko tor 23-03-16 07:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det enda som påverkar hur mycket luft som kommer in i motorn vid kallstart är tomgångsventilen och tomgångsskruven på gasspjällhuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 20:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
sorry jag skrev fel menade tomgångsventilen.

exakt så skuven sitter på gasspjällhuset det kan som sagt hjälpa att höja upp den något så man får lite stabilare tomgång.

Jag brukar göra så att jag startar bilen vilket går lätt i mitt fal som kallast 7grader spöregn. Efter det tar jag på mig bältet i lagom tackt o i mitt fall tar en snus sedan är det bara att brumma iväg:)

Så slipper man att bilen dör när man ska köra iväg då man har värmt upp brummen lite innan.

I mitt fall saknar jag både förvärmare och motorvärmare:(

Men ska bygga mig en förvärmare och dra dit på grenröret och flytta luftfiltret till den sidan av bilen så det blir ett så kort rör som möjligt som går till filtret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enklaste är väl att plocka förvärmningsdelar från antingen en nyare Volvo med LH 2.4, eller en äldre med K-jetronic eller förgasare. En fördel med att ta förvärmningsspjället från en förgasarbil är att det brukar vara inställt för att reglera på högre temperatur redan från början.
Att förvärmningsslangen blir lång gör inte så mycket bara man ser till att den är skyddad mot fartvind och luftdrag från kylfläkten. Det kan löna sig att dra en extra pappslang eller någonting annat lämpligt utanpå den.
Se också till att inte luftfilterburken eller slangen mellan den och gasspjällhuset kyls mer än nödvändigt. Även där kanske det kan vara bra att isolera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011