Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 10:33 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Mitt tips för kallstart med flexitune, är att ställa poten på 80% och köra med blandtankningsläget vid normal drift (det ger en ökning på 40%).
Sedan använder jag "E85-läget" under startförloppet och ibland några sekunder därefter vid "riktiga" kallstarter. Vid -26 grader (utan motorvärmare) krävdes 3 startförsök. Vid normala temperaturer (ner till 0 grader, på vinterbränsle) är det bara att vrida på nyckeln.
Sedan är det ju viktigt att ha bra tändstift, speciellt vid kallstart, själv använder jag NGK som är ett steg varmare, det blir en klar skillnad under varmkörningen.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 20:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Har testat att öka upp till 50-60% men det gör ingen skillnad. Bilen kräver 4 korta startförsök för att komma igång :(
Det att ställa upp till 80% och växla mellan lägena verkar intressant men synd flexitune redan från boxen inte kan hantera starten bättre. I fredags var bilen tyvärr extra tjurig, ingen tomgång, dog, tills jag såg att jag råkat komma åt switchen så bilen stog inte på E85 :)
Provade att fylla på med lite bensin senast för att det känns inte roligt o stå o göra så många startförsök, folk undrar ju vad man har för bil hehe.
Hur ser man om man kan sätta dit ett motstånd så ecun tror det är kallare? Har ju regina o det verkar vara så många varianter ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad sitter det för motortempgivare (alltså givaren för motorstyrsystemet, inte den för tempmätaren) på din bil? Är det en vanlig Bosch-givare, 0 280 130 026 eller ... 032 , eller är den tillverkad av Bendix?
På Bosch-givare står numret instansat på mässingshalsen ovanför sexkanten, jag vet inte var man hittar eventuella nummer på Bendixgivare. Det kan eventuellt vara ingjutet i plasten i kontakthuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 21:06 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Har du kollat att du har en frisk BTR.
Har du fräscha tändstift, sådana problem märks ju mest vid kallstarter och det accentueras ytterligare vid E85-drift.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 21:15 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Vad är en BTR (trött just nu ;) ).
Tändstift kan kanske behöva bytas, var nog biltemas senast.
Tomgångsmotorn har varit lite dum på bilen har bytt några, tomgången är tyvärr lite väl låg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 21:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
torbjorn skrev:
Vad sitter det för motortempgivare (alltså givaren för motorstyrsystemet, inte den för tempmätaren) på din bil? Är det en vanlig Bosch-givare, 0 280 130 026 eller ... 032 , eller är den tillverkad av Bendix?
På Bosch-givare står numret instansat på mässingshalsen ovanför sexkanten, jag vet inte var man hittar eventuella nummer på Bendixgivare. Det kan eventuellt vara ingjutet i plasten i kontakthuset.

Har inte en aning, vet bara att det mesta inte ser ut som det gör för bosch systemen (vilket de finns mycket med info att läsa om), dock verkar pinouten till ecu vara lika.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 21:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Error skrev:
Har du kollat att du har en frisk BTR.
Har du fräscha tändstift, sådana problem märks ju mest vid kallstarter och det accentueras ytterligare vid E85-drift.


Ok en bränsletrycksregulator, hur ser man om den frisk? Bilen är svårstartad när den har stått 5-6 timmar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 21:20 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
BTR= bränsletryckregulator
Min gav upp lite sakta (lömskt), jag kompletterade med en ställbar ersättare i serie med den gamla.
Om du är osäker på inkopplingen, så kan jag tipsa dig om att det finns flera bra beskrivning på detta. Någonstans på forumet.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 22:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
"Provade att fylla på med lite bensin senast för att det känns inte roligt o stå o göra så många startförsök, folk undrar ju vad man har för bil hehe". Har också tänkt på det liksom inte kul att sitta och hacka på tändningen och rutorna blir igenimmade,sist iväg från festen. :lol: .Därför använder jag kallstartsmotstånd fastän det är varmt ute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 05:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Jo jag vill också göra det men har försökt o se om jag har en kallstartsventil. Men jag kan inte se om jag har eller inte har ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 10:21 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Har du en kallstartventil så ska den sitta under insugningsgrenröret,ska även gå en slang från fuelrailen till ventilen,först har du slangen från bensinpumpen till railen sedan kommer kallstartsventilsuttaget med smal slang,plastkontaktstycket på spridaren är blå. Du kan även följa den ena slangen från tomgångsmotorn (den som ansluter till insugsgrenröret)så bör du se den om den finns. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 12:18 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Precis kommit innanför dörrarna,har varit under huven och spanat. Precis i mitten,stå framför bilen,mellan tvåan och treans cyl där det blir ett större mellanrum på insugsgrenröret ser du den ena slangen från tomgångsmotorn ansluta till insugsgrenröret,precis under slangen finns startinsprutningsspridaren.Går inte att missa. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om bilen inte har kallstartventil så finns det antingen en plan obearbetad yta på insugningsröret just där, eller också ett täcklock som sitter fast med två skruvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 17:51
Inlägg: 45
Ort: Från
Regnar för mycket nu så jag får gå ut och se senare och denna bilden kan man inte se om det finns eller inte antar jag.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-07 23:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Bildrsöker mig på konststycket att lägga in en bild på kallstartsinsprutaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011