Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Snål gång - Volvo 744GL B230F med flexitune II
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3575
Sida 1 av 6

Författare:  mifran [ ons 08-07-16 22:39 ]
Inläggsrubrik:  Snål gång - Volvo 744GL B230F med flexitune II

Hej!

Har konv min Volvo 744GL B230F med flexitune II, har kört nu ett tag och idag körde jag ca 30 mil och det gick åt knappt 30 liter E85.
Det gör att jag tycker bilen kanske går för snålt och att det kan orsaka att avgasvärden är dåliga? Någon som har erfarenhet vad en B230F bör dra? De 30 milen har varit till stor del landsväg.

Författare:  svante [ tor 08-07-17 08:25 ]
Inläggsrubrik: 

den borde dra c.a. 1.15 på ren E85.

Författare:  mifran [ tor 08-07-17 08:56 ]
Inläggsrubrik: 

Normalt drar den strax under 0.80 vid motsvarade körning, nu 1.00, så de är bara 25% mer, borde vara 30% mer. Borde inte ECUn reglera så det går åt 30% mer bränsle nu när de är E85? Ställde Flexitune II på ca 30% på trimpoten. Bilen går bra, lika bra som innan med bensin, tvekar lite vid start de är de ända man märker av.

Författare:  svante [ tor 08-07-17 10:33 ]
Inläggsrubrik: 

under 0.8 låter väldigt bra, min drog 0.79 i konstant 110 på motorväg,
men aldrig annars.

att den tvekar när den är kall är normalt, men om den går bra varm är det som det ska.
ECUn håller koll på lambdavärdet även om du ställt Flexi något högt eller lågt.

reglerområdet är så stort att du kan ställa till 20% mer och den ska iaf dra upp den till samma som nu.
men på 20% blir kallstarterna svårare.

eller tom 40-50%, den ska kunna reglera ner till 25 iaf, men med ännu lättare kallstarter.

vad är det för årsmodell?

Författare:  mifran [ tor 08-07-17 11:00 ]
Inläggsrubrik: 

0.80 är om man är lätt på foten och kör på 90 vägar och inte kör allt för mycket i stan, annars normalt är 0.85-0.90, men igår körde vi bara långturer och hade hoppats på kanske 1.1l/mil ... körde ju med AC hela dagen så den borde ju ökat upp förbrukningen lite.

Det är en 92 års modell av 740 som gått 22000mil.

Författare:  Tännlappen [ tor 08-07-17 14:43 ]
Inläggsrubrik: 

.....Håller man bara efter servicen så är volvobilarna faktiskt riktiga miljöbilar. Lång hållbarhet tär inte så hårt på miljön(mindre nytillverkning). Volvo+E85= äkta miljöbil. :D

Författare:  Volvo245GLT [ tor 08-07-17 18:52 ]
Inläggsrubrik: 

Min 245 GL -90 LH 2.4 tar mellan 1.04-1.1 l/mil på E85 vid landsvägskörning. (konv. med 831-spridare)

Andra bilen, 744 GL -88 LH 2.2 hade tagit 1.25 nu vid senaste tankningen. (konv. med Flexitune)
Hade mestadels varit blandad körning på den tanken, d.v.s. stad+1.5 mil landsväg x antal ggr, samt 14 mil med ganska offensiv motorvägskörning.

Är rätt nöjd ändå, men känns som om det finns mer att göra i fallet med 740:n. CO-halten var lite hög också vid senaste bes, trots etanol i tanken.
Tomgångsreglerventilen är dålig, kanske kan det påverka förbrukningen negativt?

Författare:  mifran [ tor 08-07-17 21:02 ]
Inläggsrubrik: 

Hur hög CO halt hade du? Kanske är det för du hr LH 2.2, den anpassar sig inte efter bränslet på samma sätt som LH 2.4?
Min tomgångsventil har jag fått byta, dock är tomgången låg så med etanol dör bilen lätt när den är kall tyvärr, verkar vara ett vanligt problem. Men jag tror inte den påverkar bränsleförbrukningen, den reglerar bara bilens tomgång.

Författare:  torbjorn [ tor 08-07-17 22:05 ]
Inläggsrubrik: 

På en 92'a , som ju har LH 2.4 , kan man vara säker på att motorelektronikvarningslampan tänds så småningom om den skulle gå magert och har problem att lambdareglera. Dock verkar det som om lampan inte nödvändigtvis tänds om bilen bara går i stadstrafik, men efter något tiotal mil lugn landsvägskörning med relativt konstant hastighet kan man vara säker på att ha lysande lampa och en felkod om det skulle vara det minsta problem med lambdaregleringen.

Låg tomgång kan också orsakas av problem med gasspjällkontakten eller kablaget till den (det är vanligt att hylsorna rycks ur kontaktdonet på 740/940 pga att kabelstammen ligger för hårt sträckt). Även om tomgångsventilen är nyligen bytt så skadar det inte att titta till den då och då, det kan gå fort att få den full med vevhusventilationssmuts och sånt på en Volvo där den hänger under insugningsröret med båda slangarna uppåt.

Författare:  svante [ fre 08-07-18 08:04 ]
Inläggsrubrik: 

Tännlappen skrev:
.....Håller man bara efter servicen så är volvobilarna faktiskt riktiga miljöbilar. Lång hållbarhet tär inte så hårt på miljön(mindre nytillverkning). Volvo+E85= äkta miljöbil. :D



-88 med 600 000km varav sista 100000km på ren E85.... :D

Författare:  svante [ fre 08-07-18 08:06 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
På en 92'a , som ju har LH 2.4 , kan man vara säker på att motorelektronikvarningslampan tänds så småningom om den skulle gå magert och har problem att lambdareglera. Dock verkar det som om lampan inte nödvändigtvis tänds om bilen bara går i stadstrafik, men efter något tiotal mil lugn landsvägskörning med relativt konstant hastighet kan man vara säker på att ha lysande lampa och en felkod om det skulle vara det minsta problem med lambdaregleringen.

Låg tomgång kan också orsakas av problem med gasspjällkontakten eller kablaget till den (det är vanligt att hylsorna rycks ur kontaktdonet på 740/940 pga att kabelstammen ligger för hårt sträckt). Även om tomgångsventilen är nyligen bytt så skadar det inte att titta till den då och då, det kan gå fort att få den full med vevhusventilationssmuts och sånt på en Volvo där den hänger under insugningsröret med båda slangarna uppåt.


hade låg och ojämn tomgång ett tag...
p.g.a. tjyvluft av dålig grenrörspackning

Författare:  mifran [ mån 08-07-21 18:45 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är förbrukningen uppe i 1.1l/mil, så nu verkar allt frid och fröjd. Men även om det är 15 grader varmt så måste man ha två startförsök på sig innan motorn hoppar igång så det känns som det kommer bli en jobbig höst och vinter :)

Författare:  Baggis [ mån 08-07-21 20:23 ]
Inläggsrubrik: 

mifran skrev:
Nu är förbrukningen uppe i 1.1l/mil, så nu verkar allt frid och fröjd. Men även om det är 15 grader varmt så måste man ha två startförsök på sig innan motorn hoppar igång så det känns som det kommer bli en jobbig höst och vinter :)

Om bilen din beter sig på samma sätt som min Omega så blir det egentligen inte större problem bara för att det blir kallare(inom rimliga gränser förstås). Antar att det beror på att kallstartsanrikningen också ökas vartefter tempen sjunker vilket motverkar att startsvårigheterna ökar.

Författare:  mifran [ ons 08-07-23 13:09 ]
Inläggsrubrik: 

Idag var bilen extra svårstartad, 4 försök, varamste dagen hittils, 25 grader.
Troligt fel det droppade etanol under bilen från en skarv vid bensinröret under bilen. Tur till Volvo verkstaden där de drog åt slangklämman. Känns lite "oroväckande", som om att Etanol inte rikigt kanske är så bra i en gammal bensinbil...

Författare:  Databoxen [ ons 08-07-23 13:36 ]
Inläggsrubrik: 

mifran skrev:
Idag var bilen extra svårstartad, 4 försök, varamste dagen hittils, 25 grader.
Troligt fel det droppade etanol under bilen från en skarv vid bensinröret under bilen. Tur till Volvo verkstaden där de drog åt slangklämman. Känns lite "oroväckande", som om att Etanol inte rikigt kanske är så bra i en gammal bensinbil...


Etanol orsakar ju i alla fall inte att slängklämmor skruvar upp sig, så detta problem kan inte etanolen klandras för. :)

Sida 1 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/