Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Snål gång - Volvo 744GL B230F med flexitune II
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3575
Sida 2 av 6

Författare:  mifran [ ons 08-07-23 15:12 ]
Inläggsrubrik: 

Ok men förra året när jag tankade etanol så läckte det också etanol efter att Volvo bytt bensinpump och bensinfiler. Så kanske är det illa åtdraget under bilen men det tog ett år innan det började läcka och det var i samband med att jag nu sedan 2v kör bara på etanol...så jag vet inte :)

Författare:  torbjorn [ ons 08-07-23 16:52 ]
Inläggsrubrik: 

De där läckorna kan ju bero på att etanolen har löst upp hartsavlagringar från gammal bensin. Vet du om bilen någon gång har stått länge med gammal bensin i systemet (t ex om den har brukat vara avställd på vintern, stått osåld länge hos någon bilhandlare eller liknande)?

Författare:  mifran [ ons 08-07-23 17:39 ]
Inläggsrubrik: 

Har bara haft bilen i 2 år så jag vet inte historiken men tror inte den varit avställd. Men förra året lagade Volvo bilen, bytte bränslefilter och amatur i tanken, direkt efter jag hämtat bilen så började den läcka igen, så bilen stannade. lämnade in igen o nästa dag gick den bra.

Mekanikern idag sa att slangklämman inte var så hårt åtdraget, att det gick att dra åt mer, han sa att bränslet numer var lite mer agresivt så slangar mm krympte. Sa inte att det var E85 i bilen för förra gången jag sa jag blandtankade sa mekanikern att det förtörde ventilsäten mm och det var bättre att blandtanka diesel istället :)

Författare:  Tännlappen [ ons 08-07-23 19:06 ]
Inläggsrubrik: 

Inte för att jag vill vara någon "bror duktig"! Har man gamla slangar så läcker dom ofta i skarvarna hur mycket man än drar åt.Vilket drivmedel man har spelar ingen roll,läcker ändå,likaså gamla kylarslangar.Nya slangar som gäller. 8) .Har inte själv haft några läckproblem med etan,trots höjt etatryck. :D

Författare:  mifran [ ons 08-07-23 19:54 ]
Inläggsrubrik: 

Nej det är klart men det känns som risken ökar om man kör på etanol, alltid när jag haft mycket etanol i tanken har saker som pumphaveri och läckage inträffat, men nu när jag konv med flexitune och haft lite läckage och bytt delar så hoppas jag att allt ska hålla, min sambo vill köpa en ny bil :)

Författare:  Tännlappen [ ons 08-07-23 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Var inte så länge sedan jag bytte läckande slangar på en bmw,en 92:a och den har aldrig blandtankats eller körts på ren eta,utan original bf95. Helt enkelt gamla slangar,kanske aldrig varit bytta tidigare.Åldern tar ut sin rätt. 8)

Författare:  torbjorn [ tor 08-07-24 08:01 ]
Inläggsrubrik: 

Var originalslangarna på BMW'n av den här ökända tyska typen (gummislang med tygomspinning utanpå) ?

Författare:  Tännlappen [ tor 08-07-24 10:34 ]
Inläggsrubrik: 

Det var ingen tygslang.Står 8 gånger13mm på den plus årtal 1992,sedan står det v fuel på den och naturligtvis även Bmw.Torrsprickor i det inre skiktet vid anslutningarna.

Författare:  torbjorn [ tor 08-07-24 11:44 ]
Inläggsrubrik: 

Det är klart, om det hade varit en tygomspunnen slang hade den säkert redan bytts ut för 5-10 år sedan.

Författare:  Tännlappen [ tor 08-07-24 12:36 ]
Inläggsrubrik: 

Bytte slangar på en Opel 90:a,satt två gröna bensinslangar av märket "Berner",(ena tillopp andra retur, som sagt torrsprickor på båda,ingen etanol i den.Däremot satt det en tygomspunnen slang på expansionskärlet,den som går från expansionen till kylaren(naturligtvis är den nu utbytt). 8)

Författare:  mifran [ tor 08-07-24 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

Det låter som man måste byta alla slangar på en bil som är äldre än 10 år? Blir lite jobb antar jag :) Ser inga läckor nu på bilen men när man startar så kan man känna lite svag etanoldoft, men frågan är varifrån det kommer.

Författare:  Volvo245GLT [ tor 08-07-24 21:42 ]
Inläggsrubrik: 

Tankarmaturen är ett väldigt utsatt ställe på 700-serien.. Vanligt att rören rostar sönder där.
Samma sak med returledningen som är i stål.

I övrigt har du bara gummislang mellan tankarmatur och huvudpump, mellan BTR och returledningen samt en stump mellan returledningen och armaturen.
Finns även en del andra grövre gummislangar för påfyllningen etc.. men ärligt talat tror jag inte det är någon fara med någon slang.
Det är som sagt tankarmaturen man bör hålla ett extra öga på.

Författare:  mifran [ tor 08-07-24 22:19 ]
Inläggsrubrik: 

Tankamaturen bytte jag förra året då pumpen i tanken gick sönder så den är ny.

Författare:  torbjorn [ tor 08-07-24 23:10 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har inte haft några slangproblem alls på de bilar jag har kört i konverterat skick (Citroën BX '88 och VW Golf '97). På Golfen sitter fortfarande alla originalslangar kvar, och på BX'en var en hel del utbytt redan innan konverteringen. Det finns fortfarande några bitar originalslang kvar, hemskt styv men den fungerar så länge man inte behöver röra den. De slangar jag har bytt där byttes dels pga nötskador (en slang framför bränsletanken, en vass sten hade lagt sig mellan slangen och något annat, och nötte hål så småningom), och dels värmeskador (någon klåpare som för länge sedan, förmodligen i samband med motorvärmarmontering, lyckades lägga returslangen i en böj mot grenröret).

Men man bör tänka på att många biltillverkare överhuvudtaget inte använder gummislangar för bränsle, åtminstone inte där det ligger på tryck. Ett exempel på detta är Ford, som ju enbart har halvstyva plaströr där det inte går att ha fast förlagda stålrör. Ibland kan de ha en gummislang trädd utanpå som nötningsskydd.

På en Volvo 740 '88 som jag var med och källsorterade härom dagen klipptes slangarna till enheten med bränslepump och bränslefilter av på enklast möjliga sätt, då såg jag att det var styva plaströr inne i gummislangarna där också. Returen från BTR är jag däremot säker på bara var en enkel gummislang.

Författare:  karlmb [ fre 08-07-25 11:06 ]
Inläggsrubrik: 

Viss risk för läckage pga ålder (och möjligen ngt större om man på en gammal bil går över till sprit) är det på Mercedes med äldre KE-jetronic. Den form av slangpressning man använde på 80-talet som ser ut som hyraulkopplingar, med en vanlig gummislang av hög kvalitet, ofta Continental, har en liten tendens att krympa med åldern, soppan, eller möjligen E85. Det kan märkas om man påtvingar en vridning i en sådan koppling. Har gummit krympt något är en sådan vridning möjlig och det finns en lite förhöjd risk för läckage efteråt.

Däremot ser jag inga som helst problem med de slangar och kopplingar man gick över till i samband med 4-ventilstekniken 92-93. Alla dessa motorer som har modernare styrsystem som Siemens eller Bosch med elektriska injektorer, förefaller ha fått en ny typ av slang som krymps (krympslang...?) på en 8mm hullingförsedd nippel, helt utan någonting på utsidan som håller åt.
Det är en hård plastinneryta i dem omgiven av gummi som vägrar spricka eller bli hårt.

Slangarna i våra bilar från 1994, E220 och AMG C36, ser fortfarande efter år av E85 körning ut som nya, och läcker inte.
Enda problemet med den nya typen av slang är att den är svår att få tät med vanliga slangklämmor om man vill montera t.ex. en extern BTR.
Då är det bästa att byta ut hela slangen mot vanlig typ av hög kvalitet, t.ex. Hydroscand eller Trelleborg, Semperit, Continental etc

Sida 2 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/