Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 11:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 22:15 

På min bil va det med läck på returen som går till tanken men det va yttre påvärkan vilket inte etanolen kan klandras för:P

Annars inga läckor alls bara en god doft av etanol som jag ej vet vart den kommer ifrån men det kan vara luftningen till tanken som det doftar ur.

Farsgubben noterade det idag att det lucktade lite men jag har kikat all över tror jag tipps motages om det finns något klassiskt skrymsle som det kan läcka ifrån.

Sedan precis vid start kommer en dust troligen oförbränd etanol som luktar.

Så tveka ej att tanka sprit eventuella slangar är ju lätt bytta :)

gillar ni streetrace kolla in här streetracing.homeip.net/phpbb3

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 05:17 

Ja min luktar också lite etanol när man startar, det krävs ju 4-5 startförsök innan bilen vill gå igång så det sprutas nog in mycke med etanol som inte förbräns i motorn, undra hur det går med katten...

Någon som har tips på hur man får flexitunen att kallstarta bilen lite bättre? Har försökt chocka mycke o lite genom att trycka 1-5 ggr etc men den är seg o bluddrar till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 06:21 

mifran skrev:
Ja min luktar också lite etanol när man startar, det krävs ju 4-5 startförsök innan bilen vill gå igång så det sprutas nog in mycke med etanol som inte förbräns i motorn, undra hur det går med katten...

Någon som har tips på hur man får flexitunen att kallstarta bilen lite bättre? Har försökt chocka mycke o lite genom att trycka 1-5 ggr etc men den är seg o bluddrar till.

Man kan lura motorstyrning att tro att det är kallare än det är med ett extra motstånd i serie med motorns tempgivare. Mitt är endast inkopplat medan startmotorn går, det räckte på min Citroën XM V6 men det verkar vara ganska mycket annorlunda på min nuvarande Smart Roadster.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 06:41 

Men ska inte flexitune klara av att kompensera för kallare vädare? Min bil är lika seg vid 30 grader som vid 13 grader :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 06:51 

mifran skrev:
Men ska inte flexitune klara av att kompensera för kallare vädare? Min bil är lika seg vid 30 grader som vid 13 grader :(

Den borde det ja, men tyvärr är dess chokeverkan alldeles för svag i vissa fall. Jag har samma problem med min Omega. Tillverkarna arbetar på en ny förbättrad version, som dock har tagit väldigt lång tid att få till i mitt tycke. Jag har föreslagit dem att fixa en programversion med avsevärt kraftigare choke som tillfällig fix, men de verkar inte intresserade av att göra det. För mig är det kallstartsmotstånd som gäller, då kan jag helt skippa choken i Flexitune.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 07:26 

Ja det är lite konstigt, på deras hemsida är det ju en bild på en Volvo 740 som ex på installation och jag har en 740 ... skämt o sidor det är ju vanligt problem att få igång en etanolbil men jag trodde problemet skulle vara under 10 grader C och inte mitt på sommaren. Folk tittar ju o undrar vad man håller på när man behöver starta bilen flera gånger innan den kommer igång. De tänker den där bilen den är färdig för skroten :)
Men hur fungerar det med ett extra motstånd, startar bilen utan problem även vid låga temperaturer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:00 
Forummoderator

Ofta behövs det faktiskt mer extra kallstartanrikning på sommaren när det är 20 grader varmt än när det är t ex nollgradigt.
När motorn körs på bensin behövs det ju nästan ingen kallstartanrikning alls vid sommartemperaturer, men på E85 bör man nog ha en viss anrikning upp till kanske 40 °C motortemperatur.

Med lagom mycket extra kallstartanrikning, vare sig man gör det med kallstartmotstånd eller på annat sätt, så är det inga större startproblem även när det är ordentligt kallt om bara allt annat är i ordning (alla tänddelar i bra skick, bra kompression, bra fart på startmotorn osv).

Tänk på att om det är svårt att få igång en bil på E85 så lönar det sig bättre att göra mycket korta startförsök (kör kanske 2 sekunder på startmotorn) och vänta minst 5-10 sekunder mellan dem, än att nöta länge på startmotorn för varje gång.

När det är kallt märker man att luftfuktigheten spelar större roll än temperaturen för startegenskaperna. En bil kan vara lättare att starta vid -15 °C och klart och fint väder än vid +5 °C när det är fuktigt och dimmigt.
Det är också svårt att kallstarta om det finns kvar mycket gammalt kondensvatten i cylindrarna, t ex om motorn tidigare hade kallstartats och bara körts några minuter innan den stängdes av. När man kör på E85 bör man undvika såna där småkörningar som att t ex flytta bilen tvärs över gatan för datumparkering.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:04 

Jo jag har kört så, korta startförsök och man får vara med på gasen lite för att kicka igång motorn. Sedan får man vänta lite så man inte sticker iväg direkt då händer det att moton tvekar lite och det brukar leda till om man står vi en utfart eller rondell att motorn dör när man trycker ner kopplingen :)
Tror allt är i bra skick i övrigt, på bensin så går bilen som en klocka.
Men hur går det med katten om man startar flera gånger, har för mig att den inte mår bra av att det kommer in bensin/etanol som inte är förbränd?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:20 
Forummoderator

Så länge katalysatorn är kall spelar det ingen roll vad man häller för bränsle genom den. Det som verkligen är farligt för den är om det kommer stora mängder oförbränd bränsleluftblandning till en varm katalysator (t ex om en motor får bränsle till alla cylindrar men ändå inte tänder på någon eller några av den. Då blir katalysatorn mycket varm pga förbränning av den bränsleluftblandning som kommer in i den, och det kan få insatsen att smälta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 08:58 

Låter bra, bilprovningen ska snart få se min bil och jag hoppas den går igenom trots att den nu är konverterad ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 09:12 

mifran skrev:
Men hur fungerar det med ett extra motstånd, startar bilen utan problem även vid låga temperaturer?

Har startat utan tvekan på första försöket i c:a -10 grader mha kallstartsmotstånd. Vid kallare väder har jag ändå alltid motorvärmare inkopplad. Kallstartsmotståndet behövs dock som Torbjörn skriver även i sommartemp. Bara när motorn själv är varm kan man skippa det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 11:14 

Har elschemat på min bil. Hur gör man lämpligt för att förändra kallstarts egenskaperna så de blir bättre?

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 11:45 

Nu har ju du Regina (jag har LH 2.4), men det verkar ju vara pinne 13 där också. Jag letade reda på boxen vid högra dörrstolpen, kopplade loss kontakten till den. Sedan lossade jag på locket till kontakten så att jag hittade pinne 13, som var väl uppmärkt på LH i alla fall.

Kollade vilken färg det var på sladden till pinne 13, sedan lindade jag av lite eltejp från kabelstammen dit, klippte sladden och klämde dit kontakter. Sedan drog jag en vanlig lampsladd upp till knapparna ovanför värmereglaget och på baksidan av knappen satte jag dit ett 18 kOhms motstånd parallellt med stiften, stoppade in dem tillsammans med sladden i hylsan innan jag klämde åt.

Knappen köpte jag på Biltema, för att jag tyckte att den var häftig. Men den fick filas till så att jag kunde vända den, den är normalt öppen. Art-nr 43-042

Vid kallstart slår jag ifrån brytaren, efter ca 1 min så sluter jag den så att den kortsluter det extra motståndet när motorn blivit lagom varm. Med motståndet startar den som den gjorde med bensin, men jag har ju bara kört ca 1,5 tank sedan jag konverterade så jag har ingen riktig kallstartsvana. Men innan jag satte dit knappen så fick jag prova kanske två till tre gånger innan den gick igång, och då bluddrade den i kanske 10-15 sek.

I morse glömde jag knappen, och då nötte jag ganska länge utan att den ens tände till. Av med tändningen, upp med knappen och så startade den på en gång.

Kan ta bilder om du vill.

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 12:41 

Så om jag förstår det rätt så klipte du av kablen som går till nr 13 och förlängde detta med en vanlig kabel. Den drog du till en knapp. När knappen är i läge sluten så fungerar det som vanligt men när du öppnar knappen så går strömmen genom motståndet istället.

Så för att starta sätter man knappen i läge att strömmen går via motståndet, sedan när knappen sluts kortsluts motståndet och då fungerar allt som vanligt.

Hade hoppas på att det fanns något sätt där man slapp o klippa av kablar :)
Tack för tipset får nog prova detta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 12:49 
Forummoderator

Om man absolut inte vill klippa av kablar kan man ju koppla isär vid kontaktstycket D, som enligt schemat ska finnas vid höger fjäderben i motorrummet (kontaktstycke mellan höger främre huvudkabelstam och motorns kabelstam). Det går att pilla ut stift respektive hylsor en och en ur de grå kontaktstycken som Volvo använder, och använda motsvarande delar från en skrotad kabelstam att skarva med.

Men ur tillförlitlighetssynpunkt är det ju bättre om man kan hålla alla skarvar och hemgjorda installationer inne i kupén.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme