Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-08-24 15:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
Tjenare!
Jag har nu efter mitt tidigare inlägg om vilken modell min bil ville ha
äntligen fått tummen ur ..... och dragit alla kablar... Själva installationen
gick utan några större problem. Inkopplinen gjorde jag vid bilens ECU så
nu till min igentliga fråga pga av feghet eller vad man kan kalla det så installerade jag direkt mot batteriet men jag vill naturligtvis ha automatchoke och dutycykle oxå... Vart är det igentligen bäst att koppla in
12volt någonstans :?: finns det flera bra alternativ :?: Jag har en tanke om att koppla in mig på tändningslåset 15 eller 30 vilken är rätt :?:
Blien går förövrigt som en klocka mjukare tystare starkare...
OT: Jag har även rivit ner insug samt luftspjäll,map-sensor och egr-system
och rengjort tills det var skinande rent (hyffsat mkt koks och gammal olja i insug och spjäll innan rengörning... Kan vara ett tips för kommande installatörer så slipper man en massa igensatta sensorer när etanolen löser upp gammal skit...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bästa är att koppla in sig på spänningsmatningen till bilens insprutningsstyrdon.
Jorda Flexitune till styrdonets kraftjordledning, alltså samma som internt i styrdonet används för att jorda drivstegen för spridarna. Om man inte gör det utan jordar på något annat ställe (t ex i karossen, motorblocket eller batteriets minuspol) så riskerar man att den kraftigt pulserande strömmen i Flexitunes jordledning stör annan elektronik i bilen. Exempelvis är det vanligt att man får ljudstörningar i bilstereo med separat slutsteg om man har jordat Flexitune på olämpligt ställe.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 08:55 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Man kan ta ström var som helst, bara där är ström även när starmotorn går. Jag har tagit från cigarettändaruttaget i min.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-25 20:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
krassegrand skrev:
Man kan ta ström var som helst, bara där är ström även när starmotorn går. Jag har tagit från cigarettändaruttaget i min.

Ciggutaget på min kärra är uteslutet ligger direkt på 30 så att sätta matningen där skulle få samma resultat som jag redan har.
Dock läste jag vad Torbjörn skrev ovan och ska ge mig på nått i den stilen.
Tack för tipset ock kan vara bra att ha till hands :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 17:03 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 10:16
Inlägg: 31
Ort: Från
Prova mäta lite på olika kontakter i motorrummet, Jag hittade inte lustigt nog någon matning på min citroen i själva styrboxen, då mätte jag också alla kontakter.. den hade bara konstant ström + ström vid motor igång.. ej när bara tändning på = funkar inte så bra med autochoken :)

Jag började mäta runt lite och hittade ett filter som har en +12v matning och provade starta bilen med multimeter inkopplad för att se att den inte försvann när startmotorn gick runt.

Men det gjorde den inte .. funkar perfa:)

Så mitt råd är bara.. Mät! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 19:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
freddev skrev:
Prova mäta lite på olika kontakter i motorrummet, Jag hittade inte lustigt nog någon matning på min citroen i själva styrboxen, då mätte jag också alla kontakter.. den hade bara konstant ström + ström vid motor igång.. ej när bara tändning på = funkar inte så bra med autochoken :)

Jag började mäta runt lite och hittade ett filter som har en +12v matning och provade starta bilen med multimeter inkopplad för att se att den inte försvann när startmotorn gick runt.

Men det gjorde den inte .. funkar perfa:)

Så mitt råd är bara.. Mät! :D


Jag har redan grejjat allt... Skruvade bort säkringshållaren i kupen och började mäta upp med multimetern precis som du beskriver. Jag kollade oxå i autodata för att underlätta vilka säkringar som låg på 15 och matade på 50.
:idea: Den inbyggda kallstartsfunktionen i flexitune är lite för klen för min bil så jag kompleterade med ett "kallstartsmotstånd" som funkar toppen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011