Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken bil ska man köpa?
InläggPostat: sön 08-09-14 09:36 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
Har i nuläget en ganska törstig Scorpio 2.9 som körs på etanol med Flexitune Sequential. Är student och behöver köra från Enköping till Västerås (tre mil enkel väg) ett par gånger i veckan samt sambon som har den till och från jobbet utanför stan.

Funderar på att sälja bilen och köpa en snålare, räknar med att få ut kring tio tusen kronor. Den är väldigt fräsch och fullutrustad men det är fortfarande en Ford så det finns inga pengar att tjäna.

Vad för bil ska man hålla utkik efter för dessa pengar? Givet är förstås att köra på etanol och jag har tillgång till både Flexitune Sequential och en halvbra bränsletrycksregulator. Tanken är såklart att åka så billigt som möjligt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 10:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
En Opel corsa eller Astra med ecotec-motor?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag föreslår någon VW, Seat eller Audi med 1,8 l 66 kW-motor med centralinsprutning (en tidig Golf III borde man t ex kunna komma över för 10 000 utan att den är alltför risig).
Det verkligt fina med de motorerna ur konverteringssynpunkt är att de har ett elektriskt värmeelement i insugningsröret som fungerar utmärkt som kallstarthjälp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
kan presicera lite mera fakta
tex. märke
stoleksklass tex.Lupo Polo Golf passat etc.

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 10:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har själv fn. en VW Polo Coúpe från 1991 1.3 med motorkod AAV
går utmärkt på E85 utan konvertering kan vara tjurig att kallstarta
vid 10-12+C behövs ca 3-4 startförsök innan den går
istort dett samma insprutningssystem som på VW golf 1.8 med centralinsprutning
polon bör vara billigare drift och lägre skatt (och försäkring)

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 12:41 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
magnul skrev:
En Opel corsa eller Astra med ecotec-motor?


Har denna helt sekventiell insprutning eller skjuter den parvis?
Inbillar mig att den helt sekventiella går snålare, fast jag kan förstås ha fel.

magnul skrev:
Jag föreslår någon VW, Seat eller Audi med 1,8 l 66 kW-motor med centralinsprutning (en tidig Golf III borde man t ex kunna komma över för 10 000 utan att den är alltför risig).


Visst hade en del av dessa nån form av Jetronic-insprut? Hur kan man se så att man inte köper ett sådant exemplar, kom de tidigare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 12:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Tror som Magnul att en satsning på Opelsystemet kan vara bra för plånboken. Brukar finnas gott om reservdelar till dom och så är dom oftast bränslesnåla. I princip så snåla att man får en känsla av att bränslenålen rör sig åt motsatt håll. :lol: .Ofta kan försäkringen vara dyrare på en småbil så det kan gå jämnt ut med en Volvo som har låg försäkring(p.g.a. sin säkerhet) men högre skatt. Till sist kan man ju tillägga att en småbil inte håller lika länge som en stor bil,bra att den inte rullat för långt. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 15:46 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
ola_pistol skrev:
Har denna helt sekventiell insprutning eller skjuter den parvis?
Inbillar mig att den helt sekventiella går snålare, fast jag kan förstås ha fel.



Jeg vet ikke. De større motorene i ecotec-familien har sekvensiell innsprøytning, men de har også annen ECU. 1.4 og 1.6 har multec, mens 1.8 og 2.0 har simtec.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Micra hade elektroniskt styrd förgasare de första åren med katalysator, men jag skulle gissa att de gick över till centralinsprutning under de första åren på 90-talet. De strängare avgaskrav som kom omkring 1993 blev det nog svårt att klara med elektronisk förgasare till och med på en så liten och lätt bil.

På Micror som går i stadstrafik lär det vara vanligt med växellådsproblem. På 90-talet hade HSB Micror som tjänstebilar åt sina fastighetsskötare här i Sundsvall, och det var tydligen vanligt med bland annat lagerskador. Så småningom blev visst deras egen verkstad rätt bra på att renovera Micra-växellådor, det behövdes med 5000-6000 mils intervall.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 20:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Volvo 940 är en bra bil och jag råkar ha en som är etanolkonverterad till salu =)

...men det kanske är något över din budget?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-15 08:08 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-20 10:56
Inlägg: 9
Ort: Enköping
Det verkar alltså som att Opel och små Vw är att föredra, men vilka årsmodeller är det man ska kika efter?

Vw med Jetronic är alltså inte något att sträva efter och oplarna har jag ingen koll på. Fördelarna är ju såklart att man kanske kan hitta ett okej Gsi/Gti-exemplar

Chaan skrev:
Nissan Micra

Eller är det krav att du överlever en krock?


Det är inte ett krav men helt klart att föredra. Körde tidigare Daihatsu Charade Turbo så jag är av att leva på gränsen :P0


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011