Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 10:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
Hejsan Ragamuffin!
Jodå här funkar det, fick tag på 431 spridare som ska flöda 349cc/min@3bar satte in dom igår och visserligen bara hunnit köra en 6mil med dom monterade men det funkar bra med dom, motorn går tystare oxå, känns som om det funkar bättre med dom här, än dom gamla spridarna jag hade på innan, dom flödade 315cc/min@3bar.

Hade som sagt problem med tänd ce lampa med dom gamla spridarna så jag ökade då bränsletrycket till 3,6bar så jag slapp se celampan tändas!
Förbrukningen jag har haft har legat lite över din förbrukning!
Får se hur den blir med 431spridarna, skönt och kunna gå ner till 3bars bränsletryck igen.
Skulle vilja justera färddatorn så den stämmer bättre med den aktuella förbrukningen, även bränslemätaren skulle behöva justeras lite och vad jag har kunnat läsa i saabs wisprogram så ska man kunna justera bränslemätaren +-10liter med hjälp av Tech2:an kanske med isat:en men där är jag lite osäker.

Kallstarterna har jag inte haft nåt problem med sen jag satte in vridpotentiometern, men visst det märktes en liten förbättring idag på morgonen(+14)!
Återkommer i ämnet när jag kört lite mer med dom här spridarna!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 11:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Hej..
Mina erfarenheter av Saab och E85....

Jag kör en Saab 900 2,0 -96 med 431 spridare och har kört med dom i ca 150 mil. Det funkar utan några problem, ingen tänd CE lampa (tändes vid 65% e85 med orginal spridare 432). Har ett 4,7 kohm ntc-motstånd till starten och den startar som vanligt med det.

Förbrukningen har legat på 1,1-1,2 l/mil blandad körning.
Drog ca. 0,9 liter/mil på BF95.

Tack för mig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 13:51 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
MiFo skrev:
Hej..
Mina erfarenheter av Saab och E85....

Jag kör en Saab 900 2,0 -96 med 431 spridare och har kört med dom i ca 150 mil. Det funkar utan några problem, ingen tänd CE lampa (tändes vid 65% e85 med orginal spridare 432). Har ett 4,7 kohm ntc-motstånd till starten och den startar som vanligt med det.

Förbrukningen har legat på 1,1-1,2 l/mil blandad körning.
Drog ca. 0,9 liter/mil på BF95.

Tack för mig...


Det där ntc-motståndet är jag intresserad av, hur har du kopplat in det och var har du satt det nånstans?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 14:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Det är kopplat i serie med tempgivaren.
Har dragit in kabel i kupen och satt motståndet direkt på strömbrytaren. Så motståndet sitter inne i bilen men det blir ju kallt där oxå.
Vet inte om det är det bästa sättet, men det funkar bra för mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 01:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tack för info Svärdet! Jag får nog fixa såna spridare jag med! Irriterande med CE-lampan tänd!

MiFo.. det skall bli intressant att se hur länge 4,7 kOhm räcker!

Alla bilar är ju olika men de som vet mer säger att det skall räcka med att simulera en temperatur som är 20 grader lägre än den verkliga för att starterna skall bli bättre!

Du har ju Motronic styrsystem i din om det är en vanlig insprutare och kanske har motorns original tempgivare till styrdonet inte samma värden som på min bil.

Men kollar man i listan i denna tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2547 finns länkar en bit ner, så räcker det inte med 4,7 kOhm?

Nån hade provat med potentiometer på 20 kOhm och den jag satte i min är på 47 kOhm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 06:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Ragamuffin skrev:
Tack för info Svärdet! Jag får nog fixa såna spridare jag med! Irriterande med CE-lampan tänd!

MiFo.. det skall bli intressant att se hur länge 4,7 kOhm räcker!

Alla bilar är ju olika men de som vet mer säger att det skall räcka med att simulera en temperatur som är 20 grader lägre än den verkliga för att starterna skall bli bättre!

Du har ju Motronic styrsystem i din om det är en vanlig insprutare och kanske har motorns original tempgivare till styrdonet inte samma värden som på min bil.

Men kollar man i listan i denna tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2547 finns länkar en bit ner, så räcker det inte med 4,7 kOhm?

Nån hade provat med potentiometer på 20 kOhm och den jag satte i min är på 47 kOhm.


+5 imorse. Startade som vanligt, om inte lättare t.o.m..
Vet inte hur stort mitt motstånd är vid +5, men det är 4,7kohm vis +25.
Det kanske är runt 10-15 kohm?? Nån som vet?
Tror nog att det kommer att funka även vid kallare väder, men vi får se..
Återkommer när det blir riktigt kallt.... om det blir det??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 17:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
MiFo skrev
Citat:
----
+5 imorse. Startade som vanligt, om inte lättare t.o.m..
Vet inte hur stort mitt motstånd är vid +5, men det är 4,7kohm vis +25.
Det kanske är runt 10-15 kohm?? Nån som vet?
---
Här kan man se hur en termistors motstånd varierar med temperaturen, (från ett datablad om MHI-termistorer hos Elfa)
Multiplicera ditt termistormotstånd vid 25 grader C med faktorn på diagrammets vänstra axel. B-värdet måste man först ta reda på för sin temistor.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 19:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 20:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
MiFo skrev:
Ragamuffin skrev:
Tack för info Svärdet! Jag får nog fixa såna spridare jag med! Irriterande med CE-lampan tänd!

MiFo.. det skall bli intressant att se hur länge 4,7 kOhm räcker!

Alla bilar är ju olika men de som vet mer säger att det skall räcka med att simulera en temperatur som är 20 grader lägre än den verkliga för att starterna skall bli bättre!

Du har ju Motronic styrsystem i din om det är en vanlig insprutare och kanske har motorns original tempgivare till styrdonet inte samma värden som på min bil.

Men kollar man i listan i denna tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2547 finns länkar en bit ner, så räcker det inte med 4,7 kOhm?

Nån hade provat med potentiometer på 20 kOhm och den jag satte i min är på 47 kOhm.


+5 imorse. Startade som vanligt, om inte lättare t.o.m..
Vet inte hur stort mitt motstånd är vid +5, men det är 4,7kohm vis +25.
Det kanske är runt 10-15 kohm?? Nån som vet?
Tror nog att det kommer att funka även vid kallare väder, men vi får se..
Återkommer när det blir riktigt kallt.... om det blir det??


Jag tänkte fel! Du har ju ett NTC-motstånd och inte ett fast sådant!

Resistansen på originalgivaren på min bil vid 25 grader verkar vara ca 2 kOhm..

Har du hittat motståndet i bra-att-ha-lådan eller kan du göra som GL sa och hitta mer info om karakteristiken?
Spelar iofs mindre roll så länge det fungerar!

Behövde du koppla in det även vid högre temperaturer? >18 grader eller så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 20:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Motståndet är köpt på elfa och har ett b-värde på 4000.
Borde betyda att vid +5 är motståndet ca. 9 kOhm om jag förstått tabellen rätt.

Behöver inte koppla in det vid temperaturer över +15.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 20:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-15 22:00
Inlägg: 30
Ort: Örebro
Eller typ 13-14 kOhm när jag tittade lite mer....(hade lite otur när jag tänkte)...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:43 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Ragamuffin skrev:

Hur dåligt går din vid "kallstart"? Jag har inte märkt upp min potentiometer än så den går lite fett ibland direkt efter start. Och ibland är man för snabb att stänga av kallstartsupprikningen så att den vill dö i korsningar.
Det kanske räcker för att sätta felkoder iofs?



Min går precis som du beskriver.
Ibland kan den gå igång, men inte på alla cylindrar och då räcker det med någon sekund på kallstartläget för att den ska gå normalt igen
Jag hinner ungefär 1-1,5 km på den tiden det tar för bilen övervinna kallstartproblemet.

Gjorde idag en intressant iaktagelse ang felkoder och startproblem.
Startade bilen (-2°) utan problem.
Med motorn på tomgång kopplade jag in Tech2 och nollade felkoderna (tar ca 1-2min) innan jag körde iväg, eftersom CE lyst till och från senaste dagarna. Den svarade lite dåligt på gasen precis i början, dock betydligt bättre än om man åker direkt.
Körde 2,5mil till jobbet och kollade felkoder igen - inga nya hade kommit.
3tim senare startade jag bilen utan kallstarthjälp och den gick igång på 2-3 cyl så jag kopplade in kallstartmotståndet i några sekunder och körde iväg direkt. CE slocknade aldrig :( Fick alltså en felkod som tände CE direkt vid start !
Två saker som inte är normalt inträffade alltså:
1. Bilen gick orent i någon sekund innan jag kopplade in motståndet några sekunder.
2. När motståndet kopplas in går tomgången upp till ca 2500rpm men går direkt ner till normal nivå när motståndet kopplas ur.

Jag tolkar detta som att kallstartproblemet sätter felkoder och tänder lampan, men det kan ju varait en tillfällighet också.

Senaste veckan har lampan tänds av och till och jag har inte hittat något samband till hur den tänts. Ibland tänds den vid start av varm motor, ibland slocknar den under drift, ibland slocknar den vid "omstart", ibland tänds den efter några sekunder osv..

Förra veckan var den riktigt tjurig vid -2°C så jag ökade på kallstartmotståndet lite och det verkar ha hjälpt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 02:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Svärdet skrev:
Hejsan Ragamuffin!
Jodå här funkar det, fick tag på 431 spridare som ska flöda 349cc/min@3bar satte in dom igår och visserligen bara hunnit köra en 6mil med dom monterade men det funkar bra med dom, motorn går tystare oxå, känns som om det funkar bättre med dom här, än dom gamla spridarna jag hade på innan, dom flödade 315cc/min@3bar.

Hade som sagt problem med tänd ce lampa med dom gamla spridarna så jag ökade då bränsletrycket till 3,6bar så jag slapp se celampan tändas!
Förbrukningen jag har haft har legat lite över din förbrukning!
Får se hur den blir med 431spridarna, skönt och kunna gå ner till 3bars bränsletryck igen.
Skulle vilja justera färddatorn så den stämmer bättre med den aktuella förbrukningen, även bränslemätaren skulle behöva justeras lite och vad jag har kunnat läsa i saabs wisprogram så ska man kunna justera bränslemätaren +-10liter med hjälp av Tech2:an kanske med isat:en men där är jag lite osäker.

Kallstarterna har jag inte haft nåt problem med sen jag satte in vridpotentiometern, men visst det märktes en liten förbättring idag på morgonen(+14)!
Återkommer i ämnet när jag kört lite mer med dom här spridarna!


Jag har fått tag på såna med (tror jag) så att jag slipper ha tänd CE framöver!
Enda jag har gjort åt bränsletrycket var att koppla bort och plugga vacuum till BTR så att den har 3 bar hela tiden. Hjälpte inte så mkt tycker jag!

Har du kopplat in ditt vacuum till original BTR nu när du har bytt till större spridare?

Färddatorn (EDU) är lätt att justera, som jag nämnt innan, om man har tillgång till ISAT och Verkstadshandboken för ISAT med koderna för detta!
Kanske funkar det (smidigare) med Tech-2 men det har jag inte kommit ihåg att kolla!

Har inte kollat men säkert går även DCC/SCC att justera (färddatorn i st f klocka) på liknande sätt?

Själv har jag inte upplevt att tankmätaren visar fel men har sett andra som haft det problemet då "flottören" flyter annorlunda i E85 än i bensin!
Går den att justera funkar det alldeles säkert med ISAT iaf!

Har du tillgång till ISAT/Tech-2?


MiFo skrev:
Hej..
Mina erfarenheter av Saab och E85....

Jag kör en Saab 900 2,0 -96 med 431 spridare och har kört med dom i ca 150 mil. Det funkar utan några problem, ingen tänd CE lampa (tändes vid 65% e85 med orginal spridare 432). Har ett 4,7 kohm ntc-motstånd till starten och den startar som vanligt med det.

Förbrukningen har legat på 1,1-1,2 l/mil blandad körning.
Drog ca. 0,9 liter/mil på BF95.

Tack för mig...


Låter som en mkt bra förbrukningssiffra! Tittar man på storleksskillnaden på dina originalspridare och 431-orna så borde dessa vara väl stora?

Kanske är ditt motronic bättre på att kompensera både uppåt och neråt än mitt LH iofs!

Huvudsaken är att det fungerar!

MiFo skrev:
Motståndet är köpt på elfa och har ett b-värde på 4000.
Borde betyda att vid +5 är motståndet ca. 9 kOhm om jag förstått tabellen rätt.

Behöver inte koppla in det vid temperaturer över +15.


Bra info! Jag har haft mitt motstånd på samma värde från 20 grader eller så som till i går när det var bara +10. Redan vid +25 krävde min ett flertal startförsök!

Startar perfekt nu men jag skall mäta och märktaupp så att jag har lite att gå efter när jag ställer in motståndet!

SaabAero skrev:
Ragamuffin skrev:

Hur dåligt går din vid "kallstart"? Jag har inte märkt upp min potentiometer än så den går lite fett ibland direkt efter start. Och ibland är man för snabb att stänga av kallstartsupprikningen så att den vill dö i korsningar.
Det kanske räcker för att sätta felkoder iofs?



Min går precis som du beskriver.
Ibland kan den gå igång, men inte på alla cylindrar och då räcker det med någon sekund på kallstartläget för att den ska gå normalt igen
Jag hinner ungefär 1-1,5 km på den tiden det tar för bilen övervinna kallstartproblemet.

Gjorde idag en intressant iaktagelse ang felkoder och startproblem.
Startade bilen (-2°) utan problem.
Med motorn på tomgång kopplade jag in Tech2 och nollade felkoderna (tar ca 1-2min) innan jag körde iväg, eftersom CE lyst till och från senaste dagarna. Den svarade lite dåligt på gasen precis i början, dock betydligt bättre än om man åker direkt.
Körde 2,5mil till jobbet och kollade felkoder igen - inga nya hade kommit.
3tim senare startade jag bilen utan kallstarthjälp och den gick igång på 2-3 cyl så jag kopplade in kallstartmotståndet i några sekunder och körde iväg direkt. CE slocknade aldrig :( Fick alltså en felkod som tände CE direkt vid start !
Två saker som inte är normalt inträffade alltså:
1. Bilen gick orent i någon sekund innan jag kopplade in motståndet några sekunder.
2. När motståndet kopplas in går tomgången upp till ca 2500rpm men går direkt ner till normal nivå när motståndet kopplas ur.

Jag tolkar detta som att kallstartproblemet sätter felkoder och tänder lampan, men det kan ju varait en tillfällighet också.

Senaste veckan har lampan tänds av och till och jag har inte hittat något samband till hur den tänts. Ibland tänds den vid start av varm motor, ibland slocknar den under drift, ibland slocknar den vid "omstart", ibland tänds den efter några sekunder osv..

Förra veckan var den riktigt tjurig vid -2°C så jag ökade på kallstartmotståndet lite och det verkar ha hjälpt.


Skumt att tomgången stiger så.. håller den sig där, 2500rpm om du låter motståndet vara inkopplat (alltså lurar motorn att det är kallare än vad det är), så verkar det ju nästan som om den går magert?

Jag kan märka en förändring på gången/varvtalet på min med när jag slår till/från strömställaren. Den går inte upp till 2500 rpm dock!

Den kan gå på tre ibland med en liten stund men det gjorde den på Bf95 med så det sätter jag inte ism E85. Nya stift och andra spridare med samma resultat så kanske är det tändkassetten?

Jag upplever också att min CE-lampa har tänts utan direkt konsekvens. Ibland vid jämn hastighet 90-110 km/h men även vid längre motorbromsningar då avgasreningen borde vara mer eller mindre inaktiv pga bränsleavstängningen?

Slocknar ibland ganska omgående, ibland efter nån mil och ibland inte alls..

På något sätt känns det som iaf LH sätter felkoder, inte pga att den inte klarar av att reglera/kompensera, utan för att den hamnar långt ute i marginalerna? Sista felkoden på min.. på spridarfel, verkar vara sista rycket om man säger så.. S´Den kan inte förklara att den går så magert på annat sätt..

Jag har kanske fel angående detta?

Eventuellt har jag fått tag på spridare nu.. Bosch ... 431 som skall räcka.

Hoppas på det för trots att inga körbarhetsproblem märkts vill jag inte köra med tänd CE om jag kan slippa:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 10:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
Jag kör med originalbtr:en på 3bar nu har även vaccumet inkopplat oxå nu när jag kör med 431:orna!
Har satt en trycknapp parallelt med vridpoten nu så nu måste jag hålla inne knappen om motståndet ska ge nån effekt!
Fick felkod några ggr på att det är fel på tempgivaren!
Tyvärr så har jag inte tillgång till Isat/Tech2:an, saab vill ha 500kr för att justera tankmätaren :shock:

Har WIS till ng900:an ska gräva lite mer i den och kolla om man kan programmera om färddatorn!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 19:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
För att progga EDU med Tech 2 behövs inga koder eller liknande då allt som behövs står på displayen i T2
Även tankmätaren går att justera. Min visade lika fel med bensin som med E85.

Att tomgången blir hög med inkopplat motstånd inbillar jag mig är en funktion i LH för att hålla en kall och trög motor igång när den väl startat. Man lurar ju LH att tro det är -30°C ute


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 07:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
Ingen som har tillgång till en Tech2:a och vill ha en påse bullar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011