Svärdet skrev:
Hejsan Ragamuffin!
Jodå här funkar det, fick tag på 431 spridare som ska flöda 349cc/min@3bar satte in dom igår och visserligen bara hunnit köra en 6mil med dom monterade men det funkar bra med dom, motorn går tystare oxå, känns som om det funkar bättre med dom här, än dom gamla spridarna jag hade på innan, dom flödade 315cc/min@3bar.
Hade som sagt problem med tänd ce lampa med dom gamla spridarna så jag ökade då bränsletrycket till 3,6bar så jag slapp se celampan tändas!
Förbrukningen jag har haft har legat lite över din förbrukning!
Får se hur den blir med 431spridarna, skönt och kunna gå ner till 3bars bränsletryck igen.
Skulle vilja justera färddatorn så den stämmer bättre med den aktuella förbrukningen, även bränslemätaren skulle behöva justeras lite och vad jag har kunnat läsa i saabs wisprogram så ska man kunna justera bränslemätaren +-10liter med hjälp av Tech2:an kanske med isat:en men där är jag lite osäker.
Kallstarterna har jag inte haft nåt problem med sen jag satte in vridpotentiometern, men visst det märktes en liten förbättring idag på morgonen(+14)!
Återkommer i ämnet när jag kört lite mer med dom här spridarna!
Jag har fått tag på såna med (tror jag) så att jag slipper ha tänd CE framöver!
Enda jag har gjort åt bränsletrycket var att koppla bort och plugga vacuum till BTR så att den har 3 bar hela tiden. Hjälpte inte så mkt tycker jag!
Har du kopplat in ditt vacuum till original BTR nu när du har bytt till större spridare?
Färddatorn (EDU) är lätt att justera, som jag nämnt innan, om man har tillgång till ISAT och Verkstadshandboken för ISAT med koderna för detta!
Kanske funkar det (smidigare) med Tech-2 men det har jag inte kommit ihåg att kolla!
Har inte kollat men säkert går även DCC/SCC att justera (färddatorn i st f klocka) på liknande sätt?
Själv har jag inte upplevt att tankmätaren visar fel men har sett andra som haft det problemet då "flottören" flyter annorlunda i E85 än i bensin!
Går den att justera funkar det alldeles säkert med ISAT iaf!
Har du tillgång till ISAT/Tech-2?
MiFo skrev:
Hej..
Mina erfarenheter av Saab och E85....
Jag kör en Saab 900 2,0 -96 med 431 spridare och har kört med dom i ca 150 mil. Det funkar utan några problem, ingen tänd CE lampa (tändes vid 65% e85 med orginal spridare 432). Har ett 4,7 kohm ntc-motstånd till starten och den startar som vanligt med det.
Förbrukningen har legat på 1,1-1,2 l/mil blandad körning.
Drog ca. 0,9 liter/mil på BF95.
Tack för mig...
Låter som en mkt bra förbrukningssiffra! Tittar man på storleksskillnaden på dina originalspridare och 431-orna så borde dessa vara väl stora?
Kanske är ditt motronic bättre på att kompensera både uppåt och neråt än mitt LH iofs!
Huvudsaken är att det fungerar!
MiFo skrev:
Motståndet är köpt på elfa och har ett b-värde på 4000.
Borde betyda att vid +5 är motståndet ca. 9 kOhm om jag förstått tabellen rätt.
Behöver inte koppla in det vid temperaturer över +15.
Bra info! Jag har haft mitt motstånd på samma värde från 20 grader eller så som till i går när det var bara +10. Redan vid +25 krävde min ett flertal startförsök!
Startar perfekt nu men jag skall mäta och märktaupp så att jag har lite att gå efter när jag ställer in motståndet!
SaabAero skrev:
Ragamuffin skrev:
Hur dåligt går din vid "kallstart"? Jag har inte märkt upp min potentiometer än så den går lite fett ibland direkt efter start. Och ibland är man för snabb att stänga av kallstartsupprikningen så att den vill dö i korsningar.
Det kanske räcker för att sätta felkoder iofs?
Min går precis som du beskriver.
Ibland kan den gå igång, men inte på alla cylindrar och då räcker det med någon sekund på kallstartläget för att den ska gå normalt igen
Jag hinner ungefär 1-1,5 km på den tiden det tar för bilen övervinna kallstartproblemet.
Gjorde idag en intressant iaktagelse ang felkoder och startproblem.
Startade bilen (-2°) utan problem.
Med motorn på tomgång kopplade jag in Tech2 och nollade felkoderna (tar ca 1-2min) innan jag körde iväg, eftersom CE lyst till och från senaste dagarna. Den svarade lite dåligt på gasen precis i början, dock betydligt bättre än om man åker direkt.
Körde 2,5mil till jobbet och kollade felkoder igen - inga nya hade kommit.
3tim senare startade jag bilen utan kallstarthjälp och den gick igång på 2-3 cyl så jag kopplade in kallstartmotståndet i några sekunder och körde iväg direkt. CE slocknade aldrig
Fick alltså en felkod som tände CE direkt vid start !
Två saker som inte är normalt inträffade alltså:
1. Bilen gick orent i någon sekund innan jag kopplade in motståndet några sekunder.
2. När motståndet kopplas in går tomgången upp till ca 2500rpm men går direkt ner till normal nivå när motståndet kopplas ur.
Jag tolkar detta som att kallstartproblemet sätter felkoder och tänder lampan, men det kan ju varait en tillfällighet också.
Senaste veckan har lampan tänds av och till och jag har inte hittat något samband till hur den tänts. Ibland tänds den vid start av varm motor, ibland slocknar den under drift, ibland slocknar den vid "omstart", ibland tänds den efter några sekunder osv..
Förra veckan var den riktigt tjurig vid -2°C så jag ökade på kallstartmotståndet lite och det verkar ha hjälpt.
Skumt att tomgången stiger så.. håller den sig där, 2500rpm om du låter motståndet vara inkopplat (alltså lurar motorn att det är kallare än vad det är), så verkar det ju nästan som om den går magert?
Jag kan märka en förändring på gången/varvtalet på min med när jag slår till/från strömställaren. Den går inte upp till 2500 rpm dock!
Den kan gå på tre ibland med en liten stund men det gjorde den på Bf95 med så det sätter jag inte ism E85. Nya stift och andra spridare med samma resultat så kanske är det tändkassetten?
Jag upplever också att min CE-lampa har tänts utan direkt konsekvens. Ibland vid jämn hastighet 90-110 km/h men även vid längre motorbromsningar då avgasreningen borde vara mer eller mindre inaktiv pga bränsleavstängningen?
Slocknar ibland ganska omgående, ibland efter nån mil och ibland inte alls..
På något sätt känns det som iaf LH sätter felkoder, inte pga att den inte klarar av att reglera/kompensera, utan för att den hamnar långt ute i marginalerna? Sista felkoden på min.. på spridarfel, verkar vara sista rycket om man säger så.. S´Den kan inte förklara att den går så magert på annat sätt..
Jag har kanske fel angående detta?
Eventuellt har jag fått tag på spridare nu.. Bosch ... 431 som skall räcka.
Hoppas på det för trots att inga körbarhetsproblem märkts vill jag inte köra med tänd CE om jag kan slippa:)