Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: opel kadett 89
InläggPostat: lör 08-08-09 20:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-08-09 19:56
Inlägg: 1
Hej är ny på forumet och har en liten fråga.
Har en Opel kadett 89 1,6i-k(c16nz) som jag har funderingar att etanol konvertera.Vad är det lättaste sättet btr eller någe annat? Hur är det med besiktning kan man ha kvar btr som säkert syns vid bes ? :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 20:51 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag har för mig att det funnits några sena 80 tals kadetter här på forumet/gamla forumet. På dom var det tryckhöjning som gällde, shimsning och någon med tryckluft har jag för mig. Sök runt lite så hittar du säkert dom.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går också utmärkt att använda ett piggybacksystem, t ex Flexitune.

Tänk bara på att spridaren har ett förkopplingsmotstånd i form av en motståndsledning i kabelstammen, det måste finnas kvar i serie med spridaren även efter konvertering. Därför kan man inte ansluta Flexitune vid spridarkontakten i motorrummet utan måste koppla in den vid styrdonet som sitter på höger A-stolpe, under instrumentbrädan.
Spridarsignalen finns på styrdonets pinne D16, blå ledning.
Spänningsmatning finns på pinne A6, svart ledning.
Jorda Flexitune till pinne D1, brun ledning.

Det verkar inte fungera särskilt bra att höja bränsletrycket på GM´s centralinsprutningssystem, spridaren tycks vara gjord så att den lämnar ungefär samma flöde oberoende av trycket.

Om du ska konvertera en sådan bil så rekommenderar jag att du skaffar ett datorprogram (gratisprogram) som heter Winaldl, och gör i ordning en kabel för att logga data från bilens testuttag. Där kan man se en hel del intressanta parametrar, t ex hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera vid olika belastningsfall. Bitvis mycket mer utförligt än det man kan få ut via OBD-II på moderna bilar!
Dock är Winaldl i första hand gjort för amerikanska GM-bilar. Det finns en del parametrar som inte stämmer på en Opel, bl a blir motortempvärdet helt felaktigt (minskar med ökande temperatur).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan vara så att hela motståndsledningen ligger på plussidan av spridaren i vissa Opel.
För en del år sen var jag inblandad i att flytta över hela motorstyrsystemet från en Kadett med C16NZ till en gammal Volvo med B20-motor och då blev det en del arbete med olika Opelkabelstammar. I vissa av dem var uppenbarligen den ena ledaren till spridaren en motståndsledning (blankare och styvare isolering än övriga ledningar i kabelstammen och trådarna är blanka, troligen förtennade), medan i andra kabelstammar var båda ledarna till spridaren av det utförandet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011